شغل‏‌های کم‏‌استرس برای افراد مضطرب

علاوه بر این، به گزارش مجله «کورپورت ولنس» تقریبا ۸۴‌درصد از کارکنان آمریکا در سال ۲۰۲۱ حداقل یک چالش سلامت روانی را تجربه کردند که باعث می‌شود در صورت اضطراب‌‌آور بودن شغل‌تان یا محیط کار سمی، تغییر شغل، کارفرما یا حتی حرفه‌‌تان اجتناب‌‌ناپذیرتر شود. انجمن روان‌شناسی آمریکا اضطراب را این‌‌گونه تعریف می‌کند: «اضطراب احساسی است که به‌‌واسطه تنش، افکار نگران‌‌کننده و تغییرات جسمی همچون افزایش فشار خون تجربه می‌شود. افراد مبتلا به اختلال اضطراب معمولا افکار یا نگرانی‌های ناخواسته و تکرارشونده‌‌ای دارند. ممکن است از سر نگرانی از یکسری موقعیت‌‌های خاص دوری کنند و علائم جسمی همچون عرق کردن، لرزش، سرگیجه یا تپش قلب داشته باشند.

 روش مدیریت اضطراب در محیط کار

اگر در شغل فعلی خود هر کدام از این علائم را تجربه می‌‌کنید، باید به دنبال علت ریشه‌‌ای آن بگردید. ممکن است به خاطر فرهنگ کاری سمی اعضای تیم‌تان باشد؟ احساس می‌‌کنید تحقیر می‌‌شوید یا تبعیضی علیه شما وجود دارد؟ نگران تهدید دائمی اخراج شدن و از دست دادن کارتان هستید؟ رئیستان غیرقابل‌‌تحمل است یا به همه ‌‌کارهای شما کار دارد؟ احساس می‌‌کنید از حمایت کارفرما برخوردار نیستید؟ یا شاید از آینده کارتان می‌‌ترسید یا اینکه چطور با این حقوق اندک از پس خرج و مخارج بربیایید؟ همه اینها نگرانی‌های معقول و بجایی هستند و خیلی مهم است که برای درک و مدیریت اضطراب‌تان به دنبال پشتیبانی حرفه‌‌ای خارجی باشید. با این ‌‌حال، در نظر داشته باشید که تغییر فضا هم می‌تواند مفید باشد. اضطراب در محیط کار، به‌‌ویژه اگر به خاطر ماهیت کارتان باشد، نه‌‌تنها می‌تواند مانع لذت بردن شما از کار شود، بلکه پس از چندی به کاهش کارآیی هم منجر می‌شود که جلوی پیشرفت شغلی شما را می‌گیرد. گاهی اوقات راه‌‌حل این مشکل می‌تواند به سادگی درخواست تغییر نقش در شرکت خودتان، بدون تغییر کارفرما و جدایی از شرکت باشد. می‌توانید فقط نقش‌تان را تغییر دهید، چون به خاطر اضطراب اجتماعی در سمت‌‌هایی که ارباب‌‌رجوع دارد مضطرب می‌‌شوید. در موارد دیگر ممکن است تصمیم بگیرید کارفرمایتان را عوض کنید تا از آن محیط کار سمی فرار کنید. شاید هم بخواهید کلا نسبت به شغل و حرفه‌‌تان بازنگری کنید.

 حرفه‌‌های مناسب افراد مبتلا به اضطراب

علت این اضطراب هرچه که باشد، نگاهی به لیست مشاغل مناسب برای افراد مبتلا به اضطراب یا اضطراب اجتماعی بیندازید و درباره‌‌شان تحقیق کنید تا به درک بهتری از این نقش‌‌ها برسید. در نظر داشته باشید میزان حقوقی که اینجا ذکر شده به استناد موسسات مقایسه حقوق گلس دور  و سلری دات کام است و الزامات هر نقش می‌تواند بسته به موقعیت مکانی شما متفاوت باشد. همچنین واژه «کم استرس» نسبی است و می‌تواند تحت‌تاثیر عواملی همچون انتخاب کارفرما، موقعیت مکانی، محیط و فیلد کاری قرار بگیرد؛ پس ممکن است شغلی که به نظر یک نفر آسان می‌‌آید، برای دیگری این‌‌گونه نباشد. قبل از هر نتیجه‌‌گیری و تصمیمی گزینه‌‌هایتان را با دقت بررسی و درباره‌‌شان تحقیق کنید.

۱- محیط‌‌بان/باغبان. بسیاری از مشاغلی که مستلزم کار در فضای باز هستند، برای افرادی که اضطراب اجتماعی دارند مناسبند؛ چون تعامل کمتری با ارباب‌‌رجوع دارید و می‌توانید زمان بیشتری برای لذت بردن از طبیعت و مناظر اطراف و غرق شدن در افکارشان اختصاص دهید. مراقبت از باغ‌‌ها و حفظ آراستگی‌‌شان می‌تواند تجربه خوشایندی باشد، چرا که گیاهان را پرورش می‌‌دهید، محصول کار خود را مشاهده می‌‌کنید و محیط آرامش‌‌بخشی پیش رویتان است. درک زندگی گیاهی، سابقه کار به‌‌عنوان باغبان و هر مهارتی مرتبط با باغبانی به‌‌علاوه اشتیاق حقیقی به فضای باز از پیش‌‌نیازهای این نقش است.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۳۴ تا ۶۰‌هزار دلار در سال.

۲- ماساژور. اگر در محیط‌‌های پرفشار دچار اضطراب می‌‌شوید، ماساژوری یک شغل عالی برای شماست. در این شغل شما در هر نوبت فقط با یک مشتری سروکار دارید و اگر برای خود کار کنید، برنامه کاریتان هم دست خودتان خواهد بود. به‌‌علاوه، این شغل به‌‌خودی ‌‌خود نیازمند محیطی آرامش‌‌بخش و ساکت است. برای شروع به کار در این حوزه باید دوره‌‌های آموزش ماساژ را بگذرانید و جواز کار لازم را کسب کنید.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۵۷ تا ۱۰۴‌هزار دلار در سال

۳- کتابدار. کتابداران به‌‌واسطه عرضه گسترده‌‌ای از کتاب‌‌ها به عموم خدمت می‌کنند. وظایف روزمره این شغل به این صورت است که شما کتاب‌‌ها را ذخیره و قفسه‌‌های کتاب را مرتب می‌‌کنید، سوابق را ذخیره می‌‌کنید، کتاب‌‌هایی را در ستاد نگه می‌‌دارید و هر از گاهی رویدادهای آموزشی یا شغلی برگزار می‌‌کنید. کتابداری شغل کم‌‌تحرکی است که ذاتا محیط آرام و بی‌‌صدایی دارد، چون خاستگاه درس خواندن و مطالعه است. برای کتابدار شدن معمولا نیاز به دریافت مدرک دانشگاهی کتابداری یا گواهی تایید صلاحیت از انجمن‌‌های مرتبط دارید.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۴۳ تا ۶۷‌هزار دلار در سال

۴- گرافیست. طراحان گرافیک در قالب عکس، تبلیغات، بنر، تراکت و حتی کارت ویزیت و طراحی سایت برای مشتری‌‌هایشان محصولات تبلیغاتی تولید می‌کنند. معمولا حرفه‌‌های زیرشاخه هنر برای افراد مبتلا به اضطراب بسیار آرامش‌‌بخش و دلنشین هستند، چرا که می‌توانید احساساتتان را از طریق هنر خود بروز دهید و به‌‌واسطه کار خلاقانه‌‌تان آرامش بگیرید. علاوه بر این، اغلب اوقات احتیاجی به ارتباط زیاد با مشتری ندارید. اگر دلتان بخواهد به‌‌صورت فریلنس برای خودتان کار کنید، داشتن سابقه و تجربه در طراحی گرافیک می‌تواند کمکتان کند. داشتن مدرکی در حوزه بازاریابی یا رشته‌‌های مرتبط با طراحی هم می‌تواند امتیاز دیگری محسوب شود.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۴۷ تا ۶۸‌هزار دلار در سال

۵- عکاس. در صنعت عکاسی تخصص‌‌های گوناگونی برای انتخاب وجود دارند. به‌‌عنوان نمونه می‌توانید عکاس حیات‌‌وحش یا طبیعت باشید، یا عکاس غذا، عکاس عروسی یا متخصص عکس‌‌های اداری شوید. شکار لحظات تکرارنشدنی می‌تواند تجربه هیجان‌‌انگیزی باشد که معمولا به‌‌اندازه شغل‌‌های پراسترس طاقت‌‌فرسا و اضطراب‌‌آور نیست. تحصیلات دانشگاهی مرتبط یا مدارک رسمی برای عکاس شدن الزامی نیست. اما داشتن مدرکی در رشته هنرهای زیبا و در کنار آن تجربیات عملی کسب‌‌شده می‌تواند در پیشرفت شما موثر باشد. دوره‌‌های آموزشی کوتاه بگذرانید یا برای کارآموزی بروید تا وارد این حرفه شوید و پرتفوی خود را بسازید.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۶۳ تا ۸۳‌هزار دلار در سال

۶- نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی. حیوانات خانگی برای خودشان دنیایی دارند و وقت گذراندن با حیوانات و مراقبت از آنها در زمان‌‌هایی که صاحبانشان سرکار یا در تعطیلات هستند، می‌تواند تجربه درمان‌‌گر و لذت‌‌بخشی باشد.

این حرفه نیاز به هیچ‌گونه تحصیلات دانشگاهی ندارد. اما پیش از آنکه مشغول به کار در این حوزه شوید باید تجربه کار با حیوانات را داشته باشید، رفتارشان را درک کنید و دوره‌‌های مراقبت از حیوانات را گذرانده باشید.

متوسط حقوق (در آمریکا): ۳۷ تا ۴۷‌هزار دلار در سال

۷- مربی بدن‌‌سازی. به‌‌عنوان مربی بدن‌‌سازی معمولا در باشگاه یا کمپ تمرینی، کلاس‌‌های جذابی را طراحی و برگزار می‌‌کنید و شاید حتی تصمیم بگیرید خودتان کلاسی راه بیندازید یا ویدئوهای تمرینی آنلاین ضبط کنید.  بعضی از مربیان بدن‌‌سازی مربی شخصی هم هستند؛ یعنی تک‌‌به‌‌تک با مشتری تمرین می‌کنند تا آنها بتوانند به اهداف بدن‌‌سازی‌‌شان برسند. ورزش هورمون‌‌های مثبتی در بدن ترشح می‌کند و به همین دلیل این نقش بسیار مناسب افراد مضطرب و استرسی است. به‌‌علاوه، دیدن اینکه دیگران به اهداف تندرستی‌‌شان دست پیدا کنند بسیار انگیزه‌‌بخش است. شما برای این کار نیاز به یک مدرک معتبر یا مدرک دانشگاهی در حوزه ورزش یا مربی‌‌گری شخصی دارید و باید به‌‌سلامتی و تندرستی علاقه‌‌مند باشید.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۳۳ تا ۸۲‌هزار دلار در سال

۸- طراح داخلی. طراحان داخلی از تجربه و دانششان در حوزه اصول طراحی، نیازهای مشتری و تحقیقات استفاده می‌کنند تا برای خلق و هماهنگ‌‌سازی فضاهای گوناگون تجاری، خانگی و عمومی تصمیمات آگاهانه‌‌ای بگیرند. آنها باعث می‌‌شوند این فضاها خلاقیت و بهره‌‌مندی از زیباشناسی را توأمان داشته باشند و درعین‌‌حال کاربردی هم باشند. فعالیت در زمینه طراحی داخلی می‌تواند به شما کمک کند خلاقیتتان را به‌‌واسطه کارتان ابراز کنید و همین می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد. البته این نقش ابعادی همچون مهلت تحویل پروژه دارد که می‌تواند استرس‌‌زا تلقی شود. پس مهم است که راه‌‌هایی برای مدیریت این فشارها بیابید تا بتوانید از کار خود لذت ببرید. پیش‌‌نیازهای این شغل دارا بودن مدرک طراحی داخلی یا یک فیلد مرتبط، پرتفوی قوی و سطح بالایی از مهارت‌‌های فنی، مدل‌‌سازی و خلاقیت است.

متوسط حقوق (در آمریکا): بین ۴۱ تا ۵۶‌هزار دلار در سال

دیگر مشاغلی که می‌توانند به شما کمک کنند اضطراب خود را کاهش دهید، عبارتند از: شیرینی‌‌پزی، پژوهشگری، تدریس آنلاین، متصدی موزه و طراحی دوره‌‌های مختلف. چه بخواهید خود را از طریق آثار خلاقانه ابراز کنید، چه وظایف تحلیلی یا نقش‌‌هایی که تاکیدشان بر تندرستی است، این گزینه‌‌ها به شما کمک می‌کنند هدف و حرفه‌‌ای به دست بیاورید که با شور و شوق، علاقه‌‌مندی‌‌ها و اولویت‌‌هایتان همسوست.

 

منبع: Forbes