قهرمان آفریقا، پولدارتر از آسیا!

۵۵ میلیارد برای ایران

از دور گذشته جام ملت‌های آسیا که در امارات برگزار شد، مجموع جوایز جام ملت‌های آسیا ۱۴.۸ میلیون دلار تعیین شده و بر این اساس قطر به عنوان قهرمان ۵ میلیون دلار دریافت می‌کند که تقریبا یک‌‌سوم سهم کلی است. تیم دوم یعنی اردن ۳ میلیون دلار دریافت می‌کند و دو بازنده نیمه‌نهایی هر کدام یک میلیون دلار به جیب خواهند زد که این به آن معناست که فدراسیون فوتبال ایران با نرخ روز دلار تقریبا ۵۵ میلیارد تومان از این رقابت‌ها به دست خواهد آورد. عددی که اگر درست هزینه شود‌، می‌تواند به پیشرفت فوتبال ما کمک کند.  هرچند که بعید است فدراسیون ما توانایی درست خرج کردن این پول را داشته‌باشد. ضمن اینکه تمام ۲۴ تیم شرکت‌کننده نیز ۲۰۰ هزار دلار از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت می‌کنند که این اتفاق برای دومین دوره متوالی است که رخ می‌دهد.

پاداش بیشتر برای قهرمان آفریقا

بر خلاف آسیا، پرداخت پاداش به همه تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌ها در قاره آفریقا محلی از اعراب ندارد، اما در عوض تیم قهرمان سهم بیشتری دریافت می‌کند. ساحل عاج امسال ۷ میلیون و نیجریه ۴ میلیون دلار پاداش می‌گیرند و تیم‌هایی که در نیمه‌نهایی از بازی‌ها کنار رفتند هم هرکدام ۲.۵ میلیون دلار دریافتی خواهند داشت. ضمن اینکه کشورهای حذف شده در یک‌چهارم نهایی هم با ۱.۳ میلیون دلار به خانه برمی‌گردند. نسبت به دوره گذشته، این اعداد ۴۰ درصد افزایش داشته، اما بازهم فاصله معناداری با قاره اروپا وجود دارد و به تیم‌های دیگر نیز پاداشی تعلق نمی‌گیرد.

اروپا؛ قاره بچه پولدارها!

در یورو ۲۰۲۴ که تابستان سال آینده در آلمان برگزار می‌شود، اگر تیمی موفق به پیروزی در تمامی دیدارها شود و کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد، حداکثر ۳۰.۹ میلیون دلار پاداش می‌گیرد و اگر با همین فرمول در دیدار نهایی شکست بخورد، ۳ میلیون کمتر می‌گیرد. همین موضوع نشان می‌دهد که چرا سطح رقابت در قاره سبز بسیار بالاتر از قاره‌های دیگر است و خب با پیروی از همین قاعده، هم بازی‌ها جذاب‌تر می‌شوند و هم اسپانسرهای سرشناس‌تری برای همکاری پای کار می‌آیند. آمریکای جنوبی را هم از قلم نیندازیم؛ قاره‌ای که پس از اروپا بیشترین قهرمانی در تاریخ جام‌جهانی را دارد و با توجه به تعدد ستارگان شاغل در تیم‌های ملی‌اش، طرفداران خاص خود را دارد. قرار است در کوپا آمریکای امسال تیم قهرمان ۱۰ میلیون دلار پاداش بگیرد و تیم نایب‌قهرمان ۵ میلیون؛ یعنی دقیقا به اندازه قهرمان آسیا. عددی که شاید به اندازه دستمزد ماهانه ستارگانی نظیر نیمار یا حتی مسی باشد!