دانشکده کسب و کار‌ هاس

فاطمه ابوالحسن‌لو

بخش دوم

تاریخچه

پس از جنگ جهانی اول، بخش ثبت‌نام با یک افزایش بی‌سابقه از هجوم سربازان سابق روبه‌رو شد و حتی در سال‌های رکود اقتصادی نیز ‌این روند را حفظ نمود. تعداد دانشجویان از ۳ نفر در سال ۱۸۹۸ به ۱۵۴۰ نفر در سال ۱۹۳۸ افزایش یافت. در سال ۱۹۴۲ مدرسه به دپارتمان مدیریت بازرگانی تغییر نام داد و دوره جدید دوساله کارشناسی مدیریت بازرگانی را ارائه داد و در سال ۱۹۴۳ با ارائه برنامه کارشناسی ارشد به مدرسه مدیریت بازرگانی تغییر نام داد.

در‌این سال‌ها توسط مدیر دانشگاه یعنی‌ای.تی.گرتر مراکز تحقیقاتی زیادی از جمله موسسه کسب و کار، مرکز پژوهش اقتصاد و موسسه روابط صنعتی (موسسه کار و استخدام) و مرکز املاک و مستغلات و اقتصاد شهری پایه‌گذاری شد.

دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی در سال ۱۹۵۵ افتتاح شد و مدرسه با ارائه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی شروع به کار کرد و یکسال بعد دکترای مدیریت بازرگانی و اجرایی تاسیس شد.

در سال ۱۹۷۲ برنامه شبانه و پاره وقت مدیریت بازرگانی شروع شد و برخلاف برنامه‌های دانشگاه‌های دیگر دانشجویان باید همان شرایط تمام وقت دوره روزانه بازرگانی را داشته باشند.

در سال ۱۹۸۷، اولین تلاش‌های مدرسه برای جمع آوری پول برای ساختمان جدید آغاز شد و در سال ۱۸۹۸ والتر‌هاس بزرگ‌ترین کمک مالی را به مدرسه کرد که مدرسه به افتخار آن هدیه به مدرسه کسب و کار‌هاس تغییر نام یافت.

در سال ۲۰۰۲ تام کمبل مدیر دانشگاه گردید و مرکز «مسوولیت کاری» را با دریافت کمک‌هایی از پایه‌گذار شرکت اپل، مایک هومر مدیر اجرایی نت اسکیپ و رودولف پترسون رییس سابق بانک مرکزی آمریکا تاسیس نمود.در ژوئیه سال ۲۰۰۸، ریچار لیون مدیر مدرسه کسب‌وکار‌هاس شد و با پیروی از استراتژی «توسعه رهبر نوگرای برکلی» BILD تغییراتی در هسته مرکزی مدیریت اجرایی MBA انجام داد. تلاش وی جهت آشتی بین آموزش‌های مدیریت سنتی، شعار هدایت از طریق نوآوری و بازگشت مجدد به آموزش اخلاقی و ارزشی کسب‌و‌کار بود که ‌این تغییرات توسط چهار عنصر متمایز تعریف می‌شود:

۱. سوال وضع موجود: رهبر نوآور با پذیرش خطرات هوشمند و پذیرش شکست معقول به چالش کشیده می‌شود.

‌۲. اعتماد به نفس بدون تکبر: رهبران نوآور بر اساس شواهد و تجزیه و تحلیل و نه بر اساس تکبر تصمیم می‌گیرند

‌۳. همیشه دانشجو: رهبران نوآور همواره به دنبال «کنجکاوی و پیگیری مادام‌العمر رشد شخصی و معنوی هستند.»

۴. فراتر از خود: رهبر نوآور باید مسوول و با اخلاق باشد و تاثیرات طولانی مدت اقدامات و تصمیمات خود را بررسی کند.

در عمل، BILD سه کورس جدید درسی ‌ایجاد و نه درس باقی مانده را نیز تغییر داد و برنامه درسی موجود را به نحوی طراحی کرد تا بر «۱۵ مهارت خاص» از جمله تجربه، نوآوری و انتخاب خطر متمرکز شود.

دانشکده کسب‌وکار‌هاس خانه دو برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌باشد جان‌هارسانی (۱۹۲۰ تا ۲۰۰۰‌) که به همراه جان نش و رینهارد سلتن در سال ۱۹۹۴ با مطالعه نظریه بازی‌ها و کاربرد آن در اقتصاد جایزه نوبل اقتصاد را دریافت نمودند و اولیور ویلیامسون به همراه النور استرم در سال ۲۰۰۹ به خاطر آنالیز اقتصادی بنیادها مخصوصا در مرزهای کمپانی جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردند.

برنامه تمام وقت مدیریت MBA

برنامه مدیریت MBA برکلی یک برنامه دوساله است که برای آماده‌سازی دانشجویان جهت دنیای کسب‌وکار می‌باشد که ‌هاس آن را رهبری از طریق نوآوری می‌نامد. روند برنامه شامل یک هسته درسی MBA و تخصص در یک زمینه مورد علاقه است که ممکن است یکی از هفت زمینه موجود مدیریت عمومی ‌باشد یا صدور گواهی نامه در یکی از پنج زمینه مختلف مطالعاتی باشد. بخش دیگر برنامه، ترکیبی از سمینارهای مهارت‌های اجرایی از جمله رهبری است.

گرایش‌های MBA

مدرسه‌هاس در هفت زمینه موجود در مدیریت عمومی ‌برای دانشجویان برنامه ارائه می‌دهد:

* حسابداری

* کسب‌وکار و سیاست عمومی‌

* تجزیه و تحلیل اقتصادی و سیاست عمومی‌

* امور مالی

* مدیریت شرکت‌ها و سازمان‌ها

* بازاریابی

* عملیات و مدیریت فناوری اطلاعات

علاوه بر‌این، دانشجویان می‌توانند در یکی از پنج رشته ذیل گواهی نامه دریافت کنند:

* مدیریت جهانی

* املاک و مستغلات

* مدیریت بهداشت و درمان

* کارآفرینی

* فناوری

دانشجویان همچنین می‌توانند در برنامه‌هایی همانند مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها یا سازمان‌های غیرانتفاعی و عمومی‌مختص رهبری شرکت کنند.

Haas@Work این برنامه یک برنامه کاربردی نوآوری می‌باشد که دانشجویان در پروژه‌های رقابتی شرکت‌های مختلف شرکت می‌کنند. ‌این کمپانی‌ها عبارتند از Visa, Wells Fargo

Cisco, Disney, Panasonic, Clorox.