ضرورت رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان چیست؟

آراسب احمدیان در ابتدای این نشست با اشاره به یادبود زنده‌‌‌یاد پروفسور پروانه وثوق گفت: ایشان بنیان‌گذار آنکولوژی کودک در ایران بودند و از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق‌‌‌تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان رئیس علمی بیمارستان و رئیس هیات امنای محک به صورت داوطلبانه (بدون دریافت حقوق)، لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد. پس از درگذشت ایشان هیات امنای محک تصویب کردند که هر دو سال یک‌بار کنگره بین‌‌‌المللی سرطان کودکان به یاد این استاد فرزانه برگزار شود. مدیرعامل محک با بیان آنکه محک همواره با رویکرد استراتژیک اداره شده و در آخرین برنامه استراتژی خود به تحول درمان توجه کرده است، گفت: محک در تداوم حرکت در مسیر روندهای جهانی، پیوستن به پروتکل‌‌‌های SIOP  را از طریق شرکت در برنامه Twinning   که با ابتکار سازمان جهانی بهداشت WHO شکل گرفته است، به عنوان هدف استراتژیک در حوزه بیمارستان انتخاب کرده است.

به گفته احمدیان،  Twinning  یک برنامه جهانی مشارکت بین‌‌‌المللی هدفمند آنکولوژی کودکان است که با هدف بهبود اقدامات تشخیصی و درمانی در سرطان کودکان، بین یک یا چند مؤسسه از کشورهای با درآمد بالا و یک مؤسسه در کشورهای با درآمد متوسط یا پایین شکل می‌‌‌گیرد. وی با بیان اینکه Twinning بر مبنای تشکیل گروه‌‌‌های کاری شکل می‌‌‌گیرد که هدف آنها، رشد منابع دانش‌‌‌محور و موفقیت این مشارکت‌‌‌های بین‌‌‌المللی است گفت: مؤسسه محک بر همین اساس با برگزاری کنگره دوسالانه بین‌‌‌المللی آنکولوژی کودکان به برنامه Twinning  ملحق شده است.

 تشکیل دپارتمان نوروآنکولوژی، ماحصل اجرای رویکرد درمان چندتخصصی

احمدیان با اشاره به رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان گفت: رویکرد درمان چندتخصصی از اواسط سال ۱۴۰۱ در بیمارستان محک آغاز شده و ماحصل آن تشکیل دپارتمان نوروآنکولوژی در این بیمارستان است. با تشکیل این دپارتمان تخصص‌‌‌های درمانی و تشخیصی برای درمان تومورهای شایع مغزی کودکان در جلسات درمان چندتخصصی کنار هم قرار گرفته و از ابتدای تشخیص بیماری تا طی کردن مراحل درمان و رسیدن به بهبودی بیماران با یکدیگر در ارائه بهترین برنامه درمانی مشارکت دارند.

 زمینه دستیابی به پروتکل‌‌‌های جدید درمانی برای درمان تومورهای مغزی کودکان

دکتر محسن روزرخ دبیر علمی کنگره دوسالانه بین‌‌‌المللی آنکولوژی کودکان، در ادامه این نشست به ضرورت برگزاری این کنگره اشاره کرد و افزود: اطلاعات آنکولوژی کودکان در مراکزی مانند بیمارستان فوق تخصصی محک ثبت و ضبط می‌‌‌شوند و برگزاری این کنگره، فرصتی برای تبادل تجربیات و افکار علمی بین متخصصان داخلی و بین‌‌‌المللی است. وی با بیان اینکه مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک، وظیفه حمایت‌‌‌های مادی و معنوی از تولیدات و تبادلات علمی را بر عهده دارد عنوان کرد: حضور متخصصان حرفه‌‌‌ای در این مرکز و نیز امکاناتی مانند پت اسکن و رادیوآنکولوژی، ظرفیت‌‌‌های ویژه‌‌‌ای را در مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک برای درمان سرطان کودکان ایجاد کرده است. وی ادامه داد: «کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی آنکولوژی کودکان» با رویکرد چندتخصصی در تومورهای شایع مغزی کودکان، با همکاری مرکز جامع تحقیقات سرطان کودکان محک، بیمارستان فوق‌‌‌تخصصی سرطان کودکان محک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن‌‌‌های علمی تخصصی برگزار می‌‌‌شود.

روزرخ افزود: تعداد بسیاری از پرونده‌‌‌های تومورهای مغزی کودکان در محک بررسی می‌‌‌شود، به همین دلیل محک با چالش‌‌‌های درمانی متنوع و متعددی درباره‌‌‌ تومورهای شایع مغزی کودکان رو‌‌‌به‌‌‌روست. بررسی چالش‌‌‌های درمانی در این کنگره می‌‌‌تواند زمینه دستیابی به پروتکل‌‌‌های جدید درمانی را فراهم کند. او با اشاره به حضور تخصص‌‌‌های مختلف در این کنگره افزود: در این کنگره تخصص‌‌‌هایی مانند پرستاری، رادیوآنکولوژی، توانبخشی، جراحی، رادیوتراپی و ... در درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به بحث گذاشته می‌‌‌شوند.

 تومورهای مغزی در کودکان با بزرگسالان متفاوت است

دکتر میترا قالیبافیان، متخصص رادیوآنکولوژی و مسوول فنی بخش رادیوآنکولوژی بیمارستان فوق‌‌‌تخصصی سرطان کودکان محک، درباره اهمیت پرداختن به تومورهای شایع مغزی در این کنگره چنین بیان کرد: طی سال‌‌‌های اخیر در بیمارستان محک کارگروه نوروآنکولوژی بر درمان تومورهای مغزی متمرکز شده است. این کارگروه با جدیت هرچه تمام‌‌‌تر، برنامه‌های درمانی مؤثرتر و به‌‌‌‌‌‌روزتری را برای درمان تومورهای مغزی کودکان بر اساس علم مبتنی بر شواهد (evidence based medicine)   و آموخته‌‌‌های توموربورد یا همایش‌های علمی، پیشنهاد می‌‌‌دهد. همچنین جلسات توموربورد بر خرد جمعی و بررسی همه‌‌‌جانبه‌‌‌ و همزمان بیماری توسط گروه‌‌‌های مختلف درمانی  متمرکز است و احتمال خطاهای پزشکی را کاهش می‌‌‌دهد. وی گفت: تومورهای مغزی در کودکان به دلیل نوع تومور و درمان آن با تومورهای مغزی بزرگسالان متفاوت است و از این منظر هدف نخست کنگره نشان دادن تفاوت نوع تومورهای مغزی و درمان آن میان کودکان و بزرگسالان است.

 محک، پیشرو در پیگیری رویکرد درمان چند‌تخصصی در تومورهای مغزی کودکان

دکتر هادی موسی‌‌‌خانی، فوق تخصص هماتولوژی و آنکولوژی کودکان بیمارستان فوق‌‌‌تخصصی سرطان کودکان محک، در ادامه این نشست با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد کودکان مبتلا به تومورهای مغزی کودکان در بیمارستان محک به صورت مستقیم درمان می‌‌‌شوند و بیماران دیگر نیز در ۴۱ مرکز درمانی در سراسر کشور تحت حمایت مؤسسه محک قرار دارند افزود: بر همین اساس کنگره با تمرکز بر رویکرد چند‌تخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان برگزار می‌‌‌شود. وی با اشاره به نقش و اهمیت پروفسور پروانه وثوق در حوزه آنکولوژی کودکان در ایران بیان کرد: بسیاری از آنکولوژیست‌‌‌ها در ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم شاگرد پروفسور پروانه وثوق بودند و با توجه به نقش ایشان در درمان آنکولوژی کودکان، این کنگره با یادبود پروفسور پروانه وثوق برگزار می‌‌‌شود.

موسی‌‌‌خانی در ادامه با بیان اینکه بیمارستان محک در پیگیری رویکرد درمان چند‌تخصصی در تومورهای مغزی کودکان در ایران پیشرو است افزود: گرچه در سایر مراکز درمانی به صورت غیرمستقیم رویکرد درمان چندتخصصی در آنکولوژی کودکان دنبال می‌‌‌شود، اما بیمارستان محک با برگزاری جلسات درمان چندتخصصی از سال ۱۴۰۱ تاکنون در این باره پیشگام است و امیدواریم که سایر مراکز درمانی نیز با الگوگیری از بیمارستان فوق تخصصی محک بتوانند رویکرد درمان چندتخصصی در تومورهای مغزی کودکان را به صورت مستقیم اجرا کنند.

 شرکت‌‌‌کنندگان در کنگره امتیاز بازآموزی دریافت می‌‌‌کنند

دکتر علیرضا دانشگری، معاون درمان محک، در بخش پایانی این نشست گفت: آنکولوژی، رادیوآنکولوژی، پاتولوژی، جراحی مغز و اعصاب، مخاطبان اصلی این کنگره هستند و تخصص‌‌‌های دیگری مانند توانبخشی و ... تجارب و دانش خود را در حوزه درمان تومورهای شایع مغزی کودکان با یکدیگر به اشتراک می‌‌‌گذارند. وی از اعطای امتیاز بازآموزی در کنگره دوسالانه بین‌‌‌المللی آنکولوژی کودکان (یادبود پروفسور پروانه وثوق) خبر داد و گفت: این کنگره از امتیاز بازآموزی حداکثر ۱۲ برخوردار است. دانشگری با تأکید بر رویکرد درمان چندتخصصی در درمان تومورهای مغزی کودکان در این کنگره بیان کرد: متخصصان بیمارستان محک به مدت ۱۵ سال بر درمان تومورهای شایع مغزی کودکان به صورت تخصصی کار کرده‌‌‌اند و به همین دلیل در این کنگره بر آن هستیم تا با رویکرد درمان چندتخصصی دستاوردهای خود را در این حوزه با استادان و متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک گذاریم.