داستان میلیاردرهای املاک و مستغلات چین هنوز ادامه دارد

الهام جوادی

وانگ جیان لین میلیاردر دیگری از چین و رییس گروه دالیان واندا است. مجله فوربز وانگ جیان لین را در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۳ میلیارد دلار در رده سیصد و شانزدهم ثروتمندان جهان معرفی کرد. وانگ جیان لین هم مانند بسیاری از میلیاردرهای جهان ثروت خود را از توسعه املاک و دارایی‌ها به دست آورده است. به گفته مجله فوربز ثروت وانگ جیان لین در سال ۲۰۱۱ به ۴/۶ میلیارد دلار افزایش یافته است که جایگاه او را در فهرست میلیاردرهای این مجله به ۲۳۲ ارتقا داده است.

وانگ جیان لین در سال ۱۹۵۴ به دنیا آمد. او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ در نیروهای مسلح جمهوری چین خدمت می‌کرد و در سال ۱۹۸۶ به عنوان یک کارمند اداری در منطقه ژیانگ در دالیان استخدام شد. وانگ جیان لین در سال ۱۹۸۹ مدیرکل شرکت توسعه املاک مسکونی ژیانگ شد. او همچنان در کار خود پیشرفت می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۲ به عنوان مدیرکل گروه دالیان واندا و در سال ۱۹۹۳ نیز به عنوان مدیر عامل این گروه انتخاب شد. گروه دالیان واندا تحت رهبری وانگ جیان لین به طور موفقیت‌آمیزی در حوزه املاک و مستغلات تجاری و مسکونی رشد کرده است.

گروه دالیان واندا با اجاره دادن بیش از هفت میلیون متر مربع از املاک تجاری یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه دارایی‌ها در جهان است. کسب و کار اصلی گروه دالیان واندا شامل سرمایه‌گذاری روی املاک تجاری و مراکز خرید، توسعه هتل‌های پنج ستاره، مدیریت عملیات و دارایی‌ها و توسعه و فروش ساختمان‌های اداری، مسکونی و آپارتمان‌ها می‌شود و اصلی‌ترین محصول آن مجتمع‌های شهری عظیم به نام «واندا پلازا» است.

این گروه تا آخر سال ۲۰۰۹ روی ۳۷ مرکز تجاری «واندا پلازا» در ۳۲ شهر کلیدی در ۲۱ استان در چین سرمایه‌گذاری کرده بود. همچنین قرار بوده تا آخر سال ۲۰۱۰ این گروه ۱۵ واندا پلازای دیگر و ۷ هتل ۵ ستاره دیگر را راه‌اندازی کند.

شرکای تجاری گروه دالیان واندا در چین شامل فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای والمارت و هتل‌های استاروود می‌شوند.

وانگ جیان لین ۵۰ سالن سینما دارد و قرار بوده است

۲۱ سالن دیگر را نیز تا آخر سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کند. او همچنین مالک ۸ هتل پنج ستاره است.

وانگ جیان لین در سیاست نیز فردی فعال به شمار می‌رود. او یکی از نمایندگان هفدهمین کنگره احزاب و یکی از اعضای کمیته ملی چین در کنفرانس شورای سیاسی مردم چین بوده است. وی همچنین یکی از نایب روسای فدراسیون اتاق بازرگانی و صنعت چین است. عضویت در انجمن کارآفرینان چین، انجمن مدیران شرکت‌های چین، اتاق بازرگانی کل چین و املاک و مستغلات چین از دیگر افتخارات او است.

وانگ جیان لین معاون اجرایی و یکی از مدیران شرکت جیانگسو جیانگنان واتر در شهر جیانگسو است.

وانگ جیان لین ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن دالیان در چین است. او در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۲۸/۱ میلیارد یوآن یا ۱۹۷ میلیون دلار از ثروت خود را به خیریه بخشید.