امپراتورکارآفرینی (3)

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

بگذارید بگویم که در درون هر یک از شما یک غول خفته کارآفرین وجود دارد که شما باید آن را بیدار و فعال کنید. شما حق اتلاف وقت خود را ندارید و باید برای رسیدن به موفقیت سریعا دست به کار شوید. در این خصوص خود را اسیر اما و اگرهای متداول میان مردم نکنید. چون چنین افرادی هیچ وقت زحمت حرکت رو به جلو را به خود نمی‌دهند و پیوسته همه هوش و حواس خود را روی گذشته‌هایی که دیگر وجود ندارد، متمرکز کرده‌اند. بنابراین سعی کردن و موفق نشدن به مراتب بهتر از راکد ماندن و درجا زدن است. این شیوه رفتار کارآفرینان و کلان ثروتمندان بزرگ و موفق جهان است. آنها در زمانی که دیگران بیکار نشسته و دست روی دست گذاشته‌اند، وارد عمل می‌شوند. جرات دست یازیدن به کار، فلسفه عملی کارآفرینان موفق است.

راه و رسم یک کلان ثروتمند tycoon

در فرهنگ لغات آکسفورد واژه(۱) tycoon اینگونه معنا شده است: فرد ثروتمند و دارای قدرت در عرصه کسب و کار و صنعت، آدم فوق‌العاده پولدار. اما در ارتباط با این واژه معنای آورده شده در فرهنگ لغات انگلیسی چندان اهمیتی ندارد. توجه اصلی من معطوف به راه و رسمی است که یک tycoon برای خود ترسیم می‌کند. برای من مهم این است که بدانم یک tycoon چگونه می‌اندیشد، چگونه رفتار می‌کند و دلیل آن چیست.

ثروت و مکنت چیزی است که همه انسان‌ها آرزوی رسیدن به آن را دارند. اما یک tycoon عملا آن را به دست می‌آورد. دلیلش چیست و چه چیزی در ذهن چنین افرادی می‌گذرد که در ذهن افراد دیگر جاری نیست؟

داوری ناروای مردم

به نظر و باور من هر tycoon در زندگی و عرصه کسب و کار راه و روش خاص خود را دارد، اما همه آنها در برخی از مزیت‌های شخصیتی و رفتاری با هم وجه اشتراک دارند و معمولا برای رسیدن به هدف از یک مکتب فکری واحد پیروی کرده‌اند. متاسفانه داوری افراد جامعه نسبت به این قبیل افراد موفق، چندان مثبت نیست و به کلام دیگر کلان ثروتمندان در جامعه چندان حسن شهرت ندارند و اغلب مردم از آنها با صفاتی چون مستکبر، مغرور و متفرعن و ظالم و بی‌رحم یاد می‌کنند.

اما به باور من این یک برداشت کاملا نادرست از افراد ثروتمند و موفق کارآفرین است و به همین سبب نباید اعتماد به نفس و خودباوری این افراد را با غرور و تفرعن و صفاتی از این دست اشتباه گرفت. آدم‌های مغرور و متفرعن کسانی هستند که هیچ عطشی برای یاد گرفتن ندارند و به اشتباه تصور می‌کنند که همه چیز را می‌دانند و عقل کل هستند. این درست در نقطه مقابل کلان ثروتمندان کارآفرین است که عطش سیری‌ناپذیری برای آموختن و یادگرفتن دارند و همیشه اذعان می‌کنند که چیزی نمی‌دانند. اعتماد به نفس و خودباوری جزئی جدانشدنی از شخصیت این قبیل افراد موفق است و بخش مهم و حیاتی از سیره و راه و روش آنها را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر همه اینها اصولا ظلم و بی‌رحمی به عنوان پدیده‌هایی مخرب و غیرسازنده هیچ حاصلی برای کارآفرینان موفق و کلان ثروتمند به بار نمی‌آورد. باید دانست که افراد کلان ثروتمند الزاما همیشه شیک‌پوش‌ترین، تحصیل‌کرده‌ترین، سازمان‌یافته‌ترین و باهوش‌ترین افراد هر جامعه نیستند. زیرا جذابیت‌های ظاهری و بصری همیشه نقش اساسی را در مقوله (Tycoonism) ایفا نمی‌کند.

ممکن است برخی از کارآفرینان کلان ثروتمند (Tycoon) ظاهری اخمو و برخی دیگر چهره‌ای بشاش و خوشایند داشته باشند. همچنین ممکن است بعضی از آنها درون‌گرا یا برون‌گرا، بعضی اتوکشیده و مرتب و بعضی شلخته و ناآراسته‌تر به نظر آیند. تجربه شخصی خود من نشان داده که به رغم این تفاوت‌های ظاهری، نوعی وجه اشتراک و تشابه میان راه و روش این افراد در ارتباط با موضوع کسب‌وکار و کارآفرینی وجود دارد.

فرصت‌های بزرگ در دل مشکلات است

آلبرت انیشتین، دانشمند پرآوازه فیزیک می‌گوید: فرصت‌های بزرگ را باید از دل مشکلات بیرون آورد. تجربه‌های تاریخی نشان داده که انسان‌های موفق در همه گروه‌های اجتماعی دارای یک خط فکری و راه و رسم مشخص در زندگی بوده و به پیروی از مجموعه‌ای از باورهای روشن قلبی و درونی به سوی کسب موفقیت رهنمون شده‌اند. همین رشته باورهای درونی سبب می‌شود تا بتوانند ذهن خود را روی هدف مورد نظر متمرکز کرده و به سوی تحقق هدف گام بردارند. بنابراین هر کس می‌تواند با به کارگیری خط فکری تجربه شده توسط کارآفرین‌های کلان ثروتمند، خود را در مسیر دستیابی به موفقیت قرار دهد.

من در این کتاب به شما خواهم گفت که چگونه می‌توانید مثل یک کارآفرین موفق و برجسته بیاندیشید و چگونه می‌توانید از فرصت‌هایی که دیگران چشم بصیرت برای دیدن آن را ندارند؛ به وجه احسن بهره‌گیری کنید. خط فکری کارآفرینان موفق خاصیت آهن‌ربایی دارد و زمانی که این آهن‌ربا فعال شود، قادر است در مسیر رساندن فرد به موفقیت، فرصت‌های تازه‌تری را به سوی خود جذب کند.

به موازات آموختن و توسعه خط فکری ملهم از یک کارآفرین موفق، با تمرکز فکری بیشتر روی هدف و اتخاذ موضع مثبت، خواهید توانست باورها و عزم و اراده خود را تقویت کرده و از نتایج حاصله به عنوان راهنمایی برای دستیابی به دستاوردها و موفقیت‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. از این طریق شما راه و رسم بهره‌گیری از قدرت تخیل و ترسیم چشم‌انداز آینده و در نهایت تبدیل رویاهای خود به واقعیت را فرا خواهید گرفت.

پاورقی

۱ - tycoon در زبان انگلیسی به فرد صاحب ثروت و مکنت کلان می‌گویند.

این پاورقی در روزهای زوج چاپ می‌شود.