نسل سوم خانواده «لگو»

الهام جوادی

کجلد کرک کریستیانسن، نوه موسس شرکت اسباب بازی دانمارکی لگو، در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۵/۳ میلیارد دلار از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. وی ثروت و کسب و کار خانوادگی را به ارث برده و آن را رشد و گسترش داده است. کجلد پس از بیست و پنج سال حضور و فعالیت در این شرکت در سال ۲۰۰۴ از مقام ریاست و مدیریت گروه لگو کناره‌گیری کرد. البته کریستیانسن همچنان تنها مالک و نایب رییس هیات مدیره شرکت لگو باقی مانده است.

کجلد کرک کریستیانسن در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۴۷ در بیلاند دانمارک متولد شد. پدر کجلد، گودتفرد کرک کریستیانسن در کنار پدربزرگ کجلد، اُل کرک کریستیانسن در کسب و کار خانوادگی لگو کار می‌کرد. مبدا راه‌اندازی شرکت لگو به زمانی باز می‌گردد که اُل کرک کریستیانسن، یک نجار اهل بیلاند (محل کنونی شرکت)، در سال ۱۹۱۶ یک کارگاه نجاری خرید تا برای کشاورزان محلی مبلمان بسازد. او به دلایل مختلفی دامنه تولید خود را در دهه ۱۹۳۰ به ساختن اسباب بازی‌های کودکان تغییر داد و در سال ۱۹۳۴ نیز نام «لگو» را که برگرفته از کلمات دانمارکی «leg» و «godt» و به معنای «خوب بازی کنید» است، انتخاب کرد.

محصولات اولیه کریستیانسن مثل ماشین، قلک و کامیون‌های اسباب‌بازی چوبی، به موفقیت خوبی دست یافتند اما تحول اساسی در کسب وکار او در سال ۱۹۴۰ اتفاق افتاد. در این زمان لگو تولید اسباب بازی‌های پلاستیکی (مثل کامیون‌های اسباب بازی ای که می‌شد قطعات آن را از هم باز و دوباره آن را سر هم کرد) را شروع کرد.

کجلد کرک کریستیانسن در زمان کودکی اغلب مفاهیم و مدل‌هایی را برای اسباب بازی‌ها ابداع و آزمون می‌کرد. او همچنین در بسته‌بندی و بازاریابی محصولات شرکت نیز مشارکت می‌کرد. کریستیانسن ابتدا به مدرسه کسب و کار «آرهوس» رفته و از این دانشگاه با مدرک کارشناسی مدیریت کسب و کار فارغ‌التحصیل شد. وی سپس از دانشگاه بین‌المللی مدیریت و توسعه سوئیس مدرک MBA دریافت کرد.

کجلد کرک کریستیانسن در سال ۱۹۷۹ رییس و مدیرعامل گروه لگو شد. او ایده‌هایی جدید، فیگورهای کوچک، سایت لگو (lego.com) و کجلد کرک کریستیانسن و لگو ماینداستورم (اولین محصول لگو که قرار بود با بازی‌های کامپیوتری رقابت کند. این بازی کاربران را قادر می‌ساخت مدل‌های قابل برنامه‌ریزی متنوعی خلق کنند که قادر به انجام حرکت‌های مختلفی ‌باشند. این ایده‌ای بود که برای اولین بار در دهه ۹۰ در شرکت مطرح شد) را برای اولین بار به بازار معرفی کرد. شرکت دانمارکی لگو یکی از معروف‌ترین برند‌های دنیا در شاخه اسباب بازی است. این شرکت از زمان تاسیس در سال ۱۹۳۲ با رشدی چشمگیر تبدیل به یک شرکت جهانی شده است. درآمد گروه لگو که دفتر مرکزی آن در بیلاند واقع شده در سال ۲۰۰۸ حدود ۵/۹ میلیارد کرون دانمارک و سود خالص آن در حدود ۳۵/۱ میلیارد کرون دانمارک برآورد شده است. همچنین در این سال در حدود ۵۳۸۰ نفر برای گروه لگو مشغول به کار بودند. کجلد کرک کریستیانسن ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن بیلاند در دانمارک است.