اهمیت اصول در زندگی حرفه‌ای

مترجم: مرتضی باقری بخش نخست ری دالیو(Ray Dalio) میلیاردر آمریکایی و موسس شرکت «بریج واتر» است که با ثروت ۴ میلیارد دلار دویست و دوازدهمین ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۰ به شمار می‌رود. شرکت بریج واتر در حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق تامین سرمایه در جهان است. ری اولین سهم خود را در سن ۱۲ سالگی خرید. به گفته فایننشال نیوز، بریج واتر در میان شرکت‌های دیگری که به‌کار مدیریت سرمایه‌ها می‌پرداختند، طی ۵ سال اول دهه نخست قرن بیست و یکم، سریع‌ترین رشد را داشته است.

فایننشال نیوز فرهنگ سازمانی در بریج واتر را به فرهنگ سازمانی شرکت اپل تشبیه کرده است، یعنی فرهنگ نوآوری. در واقع اپل به خاطر محصول ای پاد خود شهرت ندارد، بلکه به خاطر فرهنگی که مشخصه آن خلق کردن است شهرت دارد. شرکت بریج واتر نیز دقیقا چنین فرهنگی دارد.

شرکت بریج واتر در حال حاضر حدود ۷۴ میلیارد دلار سرمایه را مدیریت می‌کند. دالیو موفقیت خود را ناشی از عدم استفاده از اهرم‌های مالی و متمایز بودنش می‌داند. وی همچنین یکی دیگر از دلایل موفقیتش را ۳۰۰ اصل خود می‌داند که طی سالیان آنها را جمع‌آوری کرده و از طریق وب سایت شرکت خود در دسترس عموم قرار داده است.

بخش‌هایی که در آینده در این ستون ارائه می‌شود، اصول اصلی زندگی و مدیریتی دالیو را که در زمان مدیریت‌ او در شرکت BridgeWater به کار گرفته شده است، شرح می‌دهد.

اصول کاری از دید دالیو

اصول مفاهیمی هستند که می‌توانند بارها و بارها در شرایط مشابه و به‌طور مجزا جهت پاسخ به سوالات مشخصی به‌کار گرفته شوند. هر بازی اصولی دارد، به طوری‌که بازیگران موفق برای به‌دست آوردن نتیجه برد این اصول را به خوبی یاد گرفته‌اند. اصول راه‌های به‌دست آوردن موفقیت با استفاده از قوانین طبیعی یا قوانین زندگی است. آنهایی که بیشتر از دیگران این اصول را می‌فهمند، نسبت به آن دسته از افرادی که کمتر از دیگران به این اصول توجه دارند، به خوبی می‌دانند که چطور با جهان پیرامون خود به‌طور موثرتری یک رابطه متقابل داشته باشند.

اصول متفاوت در جوانب متفاوتی از زندگی به‌کار گرفته می‌شود. به عنوان مثال اصول حمایت از خانواده برای مسوولیت خانواده، اصول مدیریتی برای مدیریت کردن، اصول سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری و... اصولی بیش از حد منعطف هستند که بر تمام چیزها اثر می‌گذارند و البته افراد مختلف از اصول متفاوتی استفاده می‌کنند که گمان می‌کنند بهتر کار می‌کند.

من مطمئنم هر موفقیتی که شرکت Bridgewater و خود من به‌دست آوردیم نتیجه به‌کارگیری این اصول در کار و در زندگی خود بوده است. تمام سازمان‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی مانند ایجاد یک فرهنگ بزرگ و متعالی، پیدا کردن انسان‌های مناسب، مدیریت آنها برای انجام کارهای بزرگ و حل خلاقانه و سیستماتیک مشکلات بزرگ مواجه هستند.

تنها چیزی که این سازمان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند نحوه برخورد سازمان‌ها با این چالش‌ها است. اصولی که در ادامه طراحی و بحث می‌شود روش‌های منحصربه‌فردمان در قبال انجام این کارها را می‌رساند که دلیلی است برای نتایج منحصربه‌فرد.

موفقیت Bridgewater از افراد توانمند به‌دست آمده است که با اصولی که در این شرکت تدوین شده است فعالیت کرده‌اند و با به‌کارگیری این اصول این موفقیت‌ها ادامه خواهد داشت. البته هر کسی می‌تواند به این موفقیت‌ها دست یابد در صورتی‌که تمایل داشته باشد چیزهایی را که لازم است، انجام دهد.

باور دارم که این اصول به خوبی کار می‌کنند زیرا آنها در نتیجه کار و تلاش خستگی ناپذیر به‌دست آمده‌اند، این اصول برای من در طول سالیان زیادی به درستی کار کرده‌اند و در مورد بیشتر آدم‌های دقیق و زرنگ نیز کار می‌کنند. همچنین باور دارم که هیچ چیزی قطعی و ۱۰۰ درصدی نیست. با به‌کارگیری این اصول و ارزیابی آنها احتمال اینکه به درستی کار کنند زیاد است.

همچنین باور دارم که اصولی که ارزش بیشتری برای ما دارد از روبه‌رو شدنمان با واقعیت‌ها و واکنش‌مان به آنها به‌دست می‌آید نه با آموختن و قبول اصول افراد دیگر. بنابراین من اصولم را برای شما ارائه می‌دهم که در رویارویی با واقعیت‌ها در واکنش به آن از این اصول استفاده کرده‌ام و انتظار دارم که شما هم از این اصول در رویارویی‌تان با واقعیت‌ها استفاده کنید و فقط به تقلید کورکورانه از آنها نپردازید.

چیزی که بیشتر امیدوارم این است که شما و تمام کسان دیگر به درستی این اصول را مورد بررسی قرار داده و برای اجرای درست آنها تلاش کنید. یقین دارم که داشتن اصول برای چیزهایی که شما از زندگی می‌خواهید واجب و ضروری است. همچنین باور دارم که برای فهم یکدیگر باید اصول دیگران را نیز بدانیم. این چیزی است که به باور من به دانستن آنها نیاز داریم که با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

ما در ادامه با سوالات زیر شروع خواهیم کرد:

اصول چیست؟

چرا داشتن اصول مهم است؟

اصول از کجا اقتباس شده‌اند؟

آیا شما برای زندگی خود از اصولی استفاده می‌کنید؟ آنها چه چیزهایی هستند؟

به این سوالات با صداقت کامل بدون نگرانی در مورد اینکه دیگران چه فکری می‌کنند، جواب دهید. این صداقت به شما اجازه خواهد داد تا در استفاده از اصول خود در زندگی راحت باشید و خود را تنها با اینکه چطور این اصول را به‌کار گرفته‌اید مقایسه کنید. اگر شما اصول زیادی در زندگی خود ندارید نگران نباشید، اگر در طول مسیر با فکر باز با یکدیگر باشیم، با کمک همدیگر این اصول را به‌دست خواهیم آورد.

ادامه دارد...