نویسنده: Liz Ryan

مترجم: مریم رضایی

این ستون ارائه‌دهنده دیدگاهی نوین برای خدمات مشاوره مدیریتی به افراد و سازمان‌ها است که توسط متخصصان این حوزه پاسخ داده می‌شود. شما می‌توانید پرسش‌های خود را به modiran@den.ir ارسال فرمایید و منتظر پاسخ ما باشید.

***

مشاور عزیز،

من دچار یک سردرگمی شده‌ام. مدتی است با متقاضیانی که برای یک آگهی استخدام در بخش من مراجعه می‌کنند، مصاحبه می‌کنم. پستی که به آن نیاز داریم و برای آن آگهی داده بودیم مسوول اجرایی امور حسابداری با وظایفی مشخص است که باید با ۱۴ فروشنده ما در سراسر کشور ارتباط نزدیک داشته باشد. حوزه‌های فروش ما منطقه‌ای است، اما در هر حوزه تقریبا دفاتر حسابداری بزرگی داریم. نمایندگان فروش ما حرفه‌ای هستند، اما نمی‌توانند بر همه مسائل و نیازهای مشتریان نظارت کامل داشته باشند.

مسوول اجرایی امور حسابداری جدیدی که می‌خواهیم استخدام کنیم قرار است به نمایندگان فروش در پاسخگویی به نیازهای متعدد مشتریان بزرگ ما کمک کند. این شغل با حقوق اولیه ۵۵ هزار دلار در سال شروع می‌شود، بنابراین برای کسی که از یک سمت پایین‌تر می‌خواهد به آن ارتقا یابد، نقش بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

در این مدت با افراد مستعد زیادی مصاحبه کرده‌ام و در میان آنها دو متقاضی را از بقیه شایسته‌تر دیدم. یکی آنجی ۲۶ ساله است که نسبتا تازه وارد دنیای کسب‌وکار شده است. البته مدتی در یک شرکت واسطه‌گر کار می‌کرده و تجربیات لازم و نظم و آراستگی برای خدمات‌دهی به مشتری را که مد نظر من است به دست آورده است. همچنین چندین موقعیت رهبری تیم در دانشگاه داشته و بسیار فعال به نظر می‌رسد.

مورد دوم گیتا است که ۳۵ ساله است و تجربه کاری فوق‌العاده‌ای دارد و اطلاعات کسب‌وکاری او بیشتر از آنجی است. اما در مصاحبه متوجه شدم گیتا با اینکه سختکوش است، به اندازه آنجی مرتب نیست و هوش احساسی پایین‌تری دارد. البته او شغلی مشابه با آنچه ما می‌خواهیم داشته و در حال حاضر در شرکتی که کار می‌کند، مسوولیت خدمات‌دهی به شرکت مایکروسافت را دارد و بنابراین به خوبی می‌داند مدیریت حسابداری در حجم گسترده چیست.

آنجی شخصیتی را که برای شغل جدید خواهان آن هستیم دارد و گیتا تجربه بیشتر دارد. حال در تصمیم‌گیری دچار مشکل شده‌ام و نمی‌دانم از بین این دو نفر کدام را باید انتخاب کنم.

پاسخ:

وقتی می‌خواهید تصمیم مهمی در خصوص استخدام یک فرد بگیرید، اولین قدم این است که شرح وظایف مکتوب آن شغل را مرور کنید. اگر کاملا به این موضوع تسلط دارید که برای شغل جدید چه صلاحیت‌هایی ضروری است، این کار کمک زیادی به شما می‌کند. اما ظاهرا شما در این مورد از تسلط کافی برخوردار نیستید.

تصمیم شما برای ایجاد این شغل تازه ناگهانی بوده و ویژگی‌های آن هم به صورت آنی به ذهن شما آمده و منبع دیگری در اختیار نداشته‌اید که شرایط این شغل را به‌طور کامل تعریف کنید. در نتیجه ویژگی‌های ثابت و مشخصی در مورد آن وجود ندارد، چون کسی تا به حال چنین شغلی را در شرکت شما نداشته است. این یعنی شرح وظایف مکتوب در این زمینه کمک چندانی نمی‌کند. پس در نظر گرفتن چند مورد دیگر را پیشنهاد می‌کنم.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بین دو نفر این است که آیا فرد مورد نظر با فرهنگ شرکت شما متناسب است یا نه. بسیاری از متقاضیان مهارت‌های فنی مورد نیاز را برای اینکه از عهده یک شغل برآیند، در اختیار دارند. اما اگر از نظر فرهنگی با شرکت تناسب نداشته باشند، استخدام آنها فایده‌ای ندارد. بنابراین این موضوع را در نظر بگیرید که فرد مورد نظر باید ویژگی‌های حرفه‌ای منحصربه‌فردی داشته باشد که به تیم شما ارزش اضافه کند. مثلا اگر فرهنگ شرکت شما تیم‌محور و مشارکتی است، یک کارمند فردگرا و منزوی به دردتان نمی‌خورد.

نکته بعدی که باید مد نظر قرار دهید این است که آیا هر یک از این متقاضیان در تجربه‌های کاری قبلی خود ارتقای شغلی داشته‌اند یا نه. این موضوع نشان می‌دهد که آنها در کارشان پتانسیل رشد دارند.

به این فکر کنید که چه ویژگی‌هایی قرار است به شرکت شما در آینده نفع برساند. مهارت‌ها و تجربیات فرد متقاضی را با این ویژگی‌ها ارزیابی کنید و به این ترتیب آینده‌نگر باشید.

نکته بعدی این است که از هر یک از این دو متقاضی بپرسید چرا شرکت شما را برای کار انتخاب کرده است. اگرچه این سوال ممکن است سخت به نظر برسد، اما یک فرد حرفه‌ای بااعتماد به نفس از برنامه‌های خود و کاری که قرار است برای شما انجام دهد، دیدگاه خوبی دارد. چنین فردی اگر واقعا خواهان شغل مورد نظر باشد تحقیقات کافی انجام می‌دهد و با تسلط کافی توضیح می‌دهد که چرا مناسب‌ترین فرد برای این شغل است. فردی که بتواند صادقانه در مورد یک چالش احتمالی توضیح دهد و در مورد روش‌های احتمالی برای غلبه بر آن چالش صحبت کند، بهتر از فردی است که به‌طور کلی دیدگاه خوش‌بینانه دارد.

در نهایت، توصیه من این است که در این زمینه به تنهایی تصمیم نگیرید. همان‌طور که اشاره کردید، شما دچار سردرگمی شده‌اید. اطمینان دارم چند تن از همکاران شما گیتا و آنجی را دیده‌اند. می‌توانید جلسه‌ای با آنها تشکیل داده و در مورد مزایا و معایب هر دوی آنها جهت استخدام در شرکت‌تان گفت‌وگو کنید.

البته در این جلسات مستقیما این سوال را مطرح نکنید که «کدام‌ یک از این متقاضیان را باید استخدام کنم؟» بلکه سوال را از بعد مهم‌تری مطرح کنید «چرا این متقاضی را به دیگری ترجیح می‌دهید؟» اگر این تصمیم را با هم و در قالب تیمی اتخاذ کنید، در کنار استخدام فرد مناسب، یک تجربه تیمی نیز خواهید داشت.