ریز آمار «پرداخت دولتی» به شهرداری تهران

ماجرای سهم دولت از تامین بخشی از هزینه‌های اداره شهر تهران طی سال‌های اخیر همواره محل مناقشه جدی شهرداری تهران و دولت بوده است. شهرداری تهران طی سال‌های اخیر از اینکه دولت سهم قانونی خود را از هزینه‌های اداره شهر نمی‌پردازد، همواره گلایه‌مند بود و تاکید داشت که با توجه به استقرار دولت در پایتخت، قاعدتا باید بخشی از منابع مالی لازم برای اداره تهران را نیز دولت پرداخت کند. این در حالی است که دولتی‌ها اعلام می‌کردند آنچه را که برابر قانون مکلف بوده‌اند انجام داده‌اند و کمک‌های بیشتر از این، در زمره اختیاراتی است که قانون‌گذار به دولت داده و «تکلیف» محسوب نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی اخیرا با انتشار گزارش رسمی از ریز آمار پرداختی‌های دولت به شهرداری تهران طی چهار سال گذشته، به این قبیل ادعاهای مدیریت شهری که در روزهای اخیر نیز تکرار شده است، پاسخ داد. روابط عمومی این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات تعجب‌برانگیز شهردار تهران در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مبنی بر اینکه دولت یازدهم یک ریال به شهرداری تهران پرداخت نکرده است، از استمرار ادعاهای خلاف واقع از سوی شهرداری تهران ابراز تاسف کرد.

در متن این بیانیه آمده است: «بررسی‌های مستند و مستدل نشان می‌دهد دولت یازدهم طی کمتر از چهار سال، پرداخت‌هایی به میزان بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و به شکل دقیق، ۱۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به شهرداری تهران در قالب سرفصل‌های گوناگون از جمله عوارض از محل مالیات بر ارزش افزوده، احداث و تکمیل خطوط مترو، یارانه بلیت مترو، جرائم راهنمایی و رانندگی، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و کمک‌های فنی و اعتباری بابت جایگزینی وسایل نقلیه فرسوده از جمله تامین و خرید دو هزار واگن، تامین ماشین‌آلات و حمایت‌های مالی در راستای بهبود خدمات حمل‌ونقل عمومی داشته است.

به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر و به ویژه در چند ماه گذشته، تکرار ادعاهای بی‌اساس و خلاف واقع مدیریت شهری تهران برای افکار عمومی ملال‌آور شده است؛ چرا که پیش از این نیز طی مکاتبات متعدد از شهرداری تهران درخواست شده بود تا اسناد خود مبنی بر طلبکاری از دولت را ارائه و شفاف‌سازی کند، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخ شفافی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. اکنون انتظار می‌رود مدیریت شهری تهران با فاصله گرفتن از فضاهای انتخاباتی از طرح چند باره ادعاهای بی‌اساسی مانند عدم کمک مالی دولت به شهرداری خودداری کند.»