به گزارش خبرگزاری شهر، سید‌مناف هاشمی خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت بسیار بزرگی در شهر تهران تحت‌عنوان کارخانه واگن‌سازی وجود دارد که در تولید واگن ملی نیز نقش بسیار اساسی در کنار ۳۰ مجموعه استارت‌آپی داشته است. وی ضمن اشاره به تعطیلی کارخانه واگن‌سازی تهران گفت: تنها دلیلی که سبب شده تا این ظرفیت عظیم تعطیل و بیکار باشد، خود کارخانه است که با دو الی سه اقدام فوری می‌تواند دوباره فعال شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به‌موانع و مشکلاتی که در تامین منابع مالی برای سفارش ساخت واگن پیش‌روی شهرداری بوده است، افزود: تمام راهکارها و مسیرهای قانونی، مشکلات و موانع در بازدید اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشریح شد. به دستور رئیس سازمان بازرسی از روز شنبه (امروز) کارگروه مشترکی میان معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران و سازمان بازرسی کل کشور تشکیل می‌شود تا نسبت به اقدام برای تخصیص منابعی که در قوانین بودجه آمده و باید برای استفاده از ظرفیت تولید واگن مصرف شود، اقداماتی صورت گیرد.

هاشمی در ادامه گفت: اگر منابع مالی ناشی از شکل‌گیری قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن وزارت کشور که باید الحاقیه‌های آن انجام شود و پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت و همچنین پرداخت سهم۶۰ درصدی منابع حاصل از جرائم راهنمایی و رانندگی در پایتخت که متعلق به شهرداری تهران است، به‌دست ما برسد، سالانه امکان ورود تعدادی بسیاری واگن به شبکه مترو تهران وجود دارد. وی ضرورت بهره‌برداری مطلوب و استاندارد از ۲۵۰ کیلومتر مسیر مترو که اکنون در حال بهره‌برداری است را تامین واگن کافی عنوان کرد؛ موضوعی که در دوره‌های پیشین مدیریت شهری نسبت به آن غفلت شده بود طوری‌که تمام تمرکز شهرداری در دوره‌های گذشته صرف توسعه خطوط می‌شد، بدون اینکه متناسب با افزایش طول خطوط، قطار به میزان کافی برای تنظیم حداقل سرفاصله ممکن تامین شود. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان ابراز امیدواری کرد به‌دنبال بازدید اخیر و با بهره‌گیری از ظرفیت وزارت کشور، سازمان بازرسی و قوه قضائیه بتوان تعداد واگن‌های فعال در خطوط متروی تهران را از حدود هزار دستگاه به بیش از ۲هزار دستگاه واگن افزایش داد. هاشمی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد آمار جابه‌جایی ۲ میلیون سفر در روز می‌تواند به ۵ میلیون سفر روزانه برسد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سرفاصله اغلب خطوط متروی تهران در طراحی اولیه بین ۲ تا ۳ دقیقه تعریف شده و این در حالی است که در حال‌حاضر به دلیل کمبود واگن، سرفاصله فعلی حرکت قطارها در اغلب خطوط بیش از ۵ دقیقه و فقط در خط یک، بین ۴ تا ۵ دقیقه است.