به گفته وی، در تیرماه سال قبل در مجموع ۱۴ روز شرایط نامطلوب برای شهر تهران اتفاق افتاد که طی آن آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون در ۸ روز، ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در ۳ روز و آلاینده ازن در ۱۰ روز در شرایط فراتر از حد استاندارد قرار داشت.

وی یادآور شد: علاوه بر تعداد بسیار بالای روزهای نامطلوب در تیرماه امسال، اتفاق مهم، وجود ۲۰ روز پیاپی هوای فراتر از حد مجاز از دوم تا بیست و یکم این ماه است که در سال‌های اخیر، این تعداد روز آلوده پیاپی کم‌سابقه بوده است.

میرزایی‌قمی با بیان اینکه افزایش روزهای ناسالم در این ماه حائز اهمیت است، گفت: در ۱۳ تیرماه، بیشینه شاخص به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون به عدد ۲۶۱ رسید و شرایط بسیار ناسالم در تهران حاکم شد که ناشی از وزش باد توأم با گرد و غبار بود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه زنگ خطر افزایش ذرات معلق ناشی از پدیده‌های خشکسالی و خشکی زمین که به عنوان پدیده‌های تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود، به صدا درآمده است، خاطرنشان کرد: کاهش خطرات ریزگردها، نیازمند کنترل منابع آلودگی از طریق انجام اقدامات خارجی در قالب دیپلماسی محیط زیست و اقدامات داخلی در قالب برنامه‌‌ریزی علمی و اجرایی و نیز اقدامات دقیق بازدارنده و کنترلی است. وی همچنین یادآور شد: کاهش قابل توجه تعداد روزهای مطلوب به لحاظ کیفیت هوا در کنار افزایش خطر ابتلا به ویروس کرونا در هوای آلوده، توجه بیشتری را در ارتباط با بهداشت فردی و اجتماعی می‌‌طلبد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش‌‌تر نیز جامعه پزشکی به این موضوع پرداخته بودند که افزایش میزان ذرات معلق در هوا می‌تواند میزان انتقال ویروس کرونا و عفونت‌‌های تنفسی را تشدید کند؛ ضمن اینکه پس از استنشاق هوای آلوده، ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی، آسم، ذات‌الریه و... افزایش می‌‌یابد و کرونا نیز در زمره بیماری‌های تنفسی بوده و از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس شهروندانی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می‌کنند، نسبت به ویروس کووید -۱۹ آسیب‌‌پذیرتر هستند.

«ازن» اولین روز مرداد را آلوده کرد

شاخص کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به صبح روز اول مرداد  (شنبه) نیز نارنجی و هوا برای گروه‌‌‌های حساس نظیر کودکان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار ناسالم بود. آلاینده اصلی هوای تهران در اولین روز از ماه میانی تابستان، گاز ازن بود که یک آلاینده بی‌‌‌رنگ و بی‌‌‌‌‌‌بو است و با چشم غیرمسلح قابل شناسایی برای عموم مردم نیست.  ازن در زمره آلاینده‌‌‌های ثانویه به شمار می‌‌‌آید، به این معنا که به شکل مستقیم از هیچ منبعی تولید نمی‌شود، بلکه حاصل ترکیب آلاینده‌‌‌های دیگر از جمله اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار با اکسیژن، تحت‌تاثیر تابش شدید آفتاب است. گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد شده و یک اکسیدکننده قوی محسوب می‌شود. ازن موجود در سطح زمین برای سلامتی انسان، جانوران و گیاهان مضر بوده و از آن به‌‌‌ عنوان «ازن بد» یاد می‌شود. گازهای خروجی از تاسیسات صنعتی و نیروگاه‌‌‌ها، اگزوز خودروها، بخارات بنزین و حلال‌‌‌های شیمیایی از جمله منابع اصلی و اولیه تولید ازن به شمار می‌‌‌آید و هر قدر شدت نور خورشید بیشتر می‌شود، غلظت گاز ازن در هوا نیز افزایش می‌‌‌یابد. به همین خاطر شهروندان باید در روزهای گرم تابستان، با حساسیت بیشتری شاخص کیفیت هوا را پیگیری کنند و در صورت گزارش آلودگی، از تردد غیرضروری در محیط‌‌‌های باز پرهیز کنند؛ چرا که در غیر این صورت با توجه به بی‌‌‌رنگ و بو بودن ازن، نمی‌توانند آلودگی هوا را تشخیص دهند.