جان شهروندان یا رای سیاسیون؟

به گزارش بلومبرگ، این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که صادق‌‌خان درحال برنامه‌‌ریزی برای توسعه منطقه «ULEZ» یا همان «منطقه بسیار کم‌‌‌‌انتشار» به بخش‌‌های خارجی لندن در ماه جاری است. این درحالی است که حزب اپوزیسیون کارگر انگلستان، این طرح را عامل شکست غافلگیرانه او در انتخابات ماه ژوئیه در «آکسبریج و سوث رویسلیپ» می‌‌داند، که از جمله مناطقی است که قرار است تحت پوشش «ULEZ» قرار گیرد.

خان اخیرا اعلام کرده است که بودجه مربوط به طرح اسقاط خودروهای فرسوده از ۱۱۰ میلیون پوند به ۱۶۰ میلیون پوند (۲۰۴ میلیون دلار) افزایش می‌‌یابد، تا به این طریق، نگرانی‌ها در مورد توسعه طرح «ULEZ» و تاثیر آن بر مصرف‌کنندگانی که با هزینه‌‌های سرسام‌‌آور زندگی مواجه هستند، برطرف شود. بر اساس این طرح، مالکان خودروهایی که با قوانین «ULEZ» مطابقت ندارند، واجد شرایط دریافت کمک هزینه ۲هزار پوندی برای ارتقای وسایل نقلیه خود خواهند بود ولی مقدار این کمک هزینه برای وانت و موتورسیکلت‌‌ها متفاوت است. این درحالی است که این طرح قبلا برای افرادی با درآمد کم یا ناتوان، برخی مشاغل کوچک یا موسسات خیریه مستقر در لندن اجرایی می‌‌شد.

صادق خان بر لزوم توسعه این طرح تاکید دارد و می‌‌گوید شهرداری لندن قصد عقب‌‌نشینی از اجرای این طرح را ندارد. شهردار اعلام کرده است که اعطای کمک هزینه برای اسقاط خودروهای فرسوده برای همه ساکنان لندن فراهم شده است و از لندنی‌‌ها خواسته است که برای دریافت کمک‌‌هزینه خود به شهرداری مراجعه کنند.

گسترش طرح «ULEZ» به نقطه بحرانی در انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای برای جایگزینی بوریس جانسون نخست‌‌وزیر سابق در آکسبریج تبدیل شد؛ جایی که حزب کارگر امیدوار بود برای اولین بار در آن به پیروزی دست یابد. اما بسیاری از رای‌‌دهندگان منطقه، این انتخابات را به منزله یک همه‌‌پرسی در مورد طرح خان تلقی کردند و همین امر منجر به پیروزی محافظه‌کاران به رهبری ریشی سوناک با تفاوت ناچیز در انتخابات شد. محافظه‌‌کاران از آن زمان، به این نتیجه رسیده‌‌اند که می‌توانند با عقب‌‌نشینی از سیاست‌‌های سبز به دستاوردهای انتخاباتی دست یابند.  پنج شورا تحت رهبری محافظه‌کاران طرح‌‌های شهردار کارگر لندن را برای دریافت هزینه از وسایل نقلیه قدیمی‌‌تر و آلاینده از ۲۹ اوت به چالش کشیدند و علیه تصمیم صادق خان برای گسترش طرح اقدام قانونی انجام دادند. با وجود این دادگاه عالی اعتراض آنها را رد و اعلام کرد که گسترش این طرح قانونی است. صادق خان از این طرح حمایت کرد چراکه معتقد است برای پیشگیری از بیماری‌‌های مرتبط با آلودگی هوا و حتی مرگ‌‌ومیر بالا ضروری است.

«ULEZ» منطقه‌‌ای در لندن است که دارندگان وسایل نقلیه‌‌ای که با استانداردهای آلایندگی خاصی مطابقت ندارند باید برای رانندگی و حضور در آن هزینه پرداخت کنند. این طرح در حال حاضر تمام مناطق داخل جاده‌‌های دایره‌‌ای شمال و جنوب شهر لندن را پوشش می‌دهد، اما قرار است از ۲۹ اوت ۲۰۲۳ برای پوشش کلیه مناطق «لندن بزرگ» گسترش یابد. در صورتی که وسیله نقلیه‌‌ای با استانداردهای این منطقه هماهنگی نداشته باشد با جریمه روزانه ۵/ ۱۲ پوندی روبه‌رو خواهد شد. به گفته شهرداری لندن، هر پولی که از این طرح دریافت می‌شود مجددا برای راه‌اندازی و بهبود شبکه حمل‌‌ونقل، چون گسترش مسیرهای اتوبوس سرمایه‌گذاری خواهد شد.

بر اساس گزارش دیگری از اسکای‌‌نیوز، با گسترش منطقه «ULEZ» تقاضا برای طرح ۱۶۰ میلیون پوندی اسقاط خودرو شهرداری لندن افزایش یافته است. از این طرح درحالی رونمایی شده است که تمایل لندنی‌‌ها برای کنارگذاشتن خودروهای قدیمی‌‌تر و استفاده از این کمک‌‌هزینه برای خرید مدل‌‌هایی که از پرداخت هزینه روزانه ۵/ ۱۲ پوندی معاف باشند افزایش یافته است. آمارهای جدید نشان می‌دهد که تعداد افرادی که در پایتخت انگلستان به دنبال اسقاط وسایل نقلیه خود هستند در ماه‌‌های مه تا ژوئیه ۵۰‌درصد افزایش یافته است؛ همچنین، در حومه لندن، تمایل به اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با یک سال گذشته، تقریبا ۸۰‌درصد رشد داشته است.

این طرح ۳۲ ناحیه لندن را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد و بر اساس قوانین تصویب شده، فقط خودروهای دیزلی که «آخرین استاندارد آلایندگی یورو۶» را دارا هستند و مدل‌‌های بنزینی که مطابق با «استاندارد یورو۴» هستند مجاز به حضور در این طرح خواهند بود. طرح اسقاط خودروهای فرسوده در لندن باعث ایجاد نگرانی برای بازار خودروهای کلاسیک شده است. بر اساس بیانیه شهرداری لندن، مدل‌‌های بنزینی که پیش از سال ۲۰۰۶ و خودروهای دیزلی که قبل از سال ۲۰۱۵ تولید شده‌‌اند، در طرح اسقاط خودروهای فرسوده قرار خواهند گرفت؛ این امر، می‌تواند تعدادی از مدل‌‌های کلاسیک‌‌ مدرن را از بین ببرد. منطقه «ULEZ» در حالی در آستانه گسترش است که از ابتدا با مخالفت‌‌های زیادی مواجه بوده است. مخالفت لیبرال دموکرات‌‌ها و برخی شوراهای کارگری و نمایندگان پارلمان بر این بحث متمرکز است که مردم به زمان بیشتری برای ارتقا یا تعویض خودروها نیاز دارند. همچنین مخالفان این طرح، معتقدند که توسعه منطقه «ULEZ» هزینه‌‌های زیادی را بر لندنی‌‌ها که این روزها با افزایش مخارج زندگی دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند تحمیل خواهد کرد.

سخنگوی شهرداری لندن اما در واکنش به مخالفت‌‌های شکل‌گرفته علیه طرح توسعه منطقه «ULEZ» اعلام کرد که مراحل اجرایی شدن این طرح، بدون وقفه درحال انجام است چراکه باعث تاسف است که سالانه حدود ۴هزار شهروند لندنی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.  تعداد وسایل نقلیه‌‌ آلاینده قدیمی که وارد منطقه «ULEZ» شده‌اند به طور چشمگیری کاهش یافته است به طوری که ۹۷‌درصد درحال حاضر استانداردهای تمیزتر را دارند. تخمین زده می‌شود که انتشار NOx از سال ۲۰۱۹ تا ۲۶‌درصد و انتشار PM۲.۵ نیز در مدت مشابه ۱۹‌درصد کاهش داشته است. اما با وجودی که کیفیت هوا بهبود یافته است، لندنی‌‌ها هنوز در مناطقی زندگی می‌کنند که فراتر از دستور العمل‌‌های سازمان بهداشت جهانی برای هر دوی این آلاینده‌‌هاست.