دنیای اقتصاد- در نشست مشترک مسوولان بانک‌‌مرکزی، مدیران عامل بانک‌های دولتی و غیردولتی و وزیر مسکن و شهرسازی، راهکارهای تسریع مشارکت بانک‌ها در طرح مسکن مهر و توزیع ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح با هدف ارزان‌سازی قیمت مسکن در سطح کشور مورد تاکید قرار گرفت. نشست مشترک سعیدی کیا با مسوولان بانک مرکزی و بانک های دولتی

در نشست مشترک مسوولان بانک‌‌مرکزی، مدیران عامل بانک‌های دولتی و غیردولتی و وزیر مسکن و شهرسازی، راهکارهای تسریع مشارکت بانک‌ها در طرح مسکن مهر و توزیع ۷۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح با هدف ارزان‌سازی قیمت مسکن در سطح کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در این نشست علاوه بر بررسی چگونگی تسریع در فرآیند تامین مالی طرح مسکن مهر، مباحثی همچون بررسی روند اجرایی نصب نرم‌افزار خرید و فروش ایران‌چک بانک‌‌مرکزی در بانک‌ها، چگونگی تحقق مفاد نامه ریاست‌جمهوری خطاب به ریاست بانک‌‌مرکزی، نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در بانک‌ها و رفتار شبکه بانکی به لحاظ رعایت معیارهای احتیاط‌آمیز بانک‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهندس محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن که به‌‌منظور هماهنگی در اجرای سیاست‌های دولت در تامین مسکن مردم در نشست رییس‌کل بانک‌‌مرکزی و مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی حضور یافته بود، در این نشست گفت: شورای مسکن و رییس‌جمهوری تصمیم دارند در طول سال ۲/۱ میلیون تا ۳/۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود و امیدوارم سهمیه پیش‌بینی شده بانک‌ها پرداخت شود. وی افزود: ۷۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح مسکن مهر در نظر گرفته شده و سهمیه بانک‌ها نیز ابلاغ شده و دستورالعمل مربوطه مشخص است و به همین دلیل درخواست ما این است که بانک‌ها روند اعطای تسهیلات به طرح مسکن مهر را به صورت تدریجی آغاز کنند تا کارها قوام یابد.حسین قضاوی قائم‌‌مقام بانک‌‌مرکزی نیز درباره مشارکت بانک‌ها در طرح مسکن مهر گفت: اداره اعتبارات بانک‌‌مرکزی ضمن هماهنگی با شبکه بانکی با وحدت رویه در این زمینه اقدام خواهد کرد و بانک‌‌مرکزی اصرار دارد که بانک‌ها همانند سال‌های قبل در این بخش که بازدهی خوبی هم دارد، مشارکت جدی داشته باشند. قضاوی ضمن ارائه گزارشی در مورد تصمیم شورای مسکن به‌‌منظور رفع تنگناهای تامین مسکن موردنیاز مردم و مشارکت بانک‌ها در طرح مسکن مهر گفت: شورای مسکن به صورت هفتگی و مستمر با ریاست‌جمهوری و با حضور معاون اول و وزرای مسکن، تعاون، اقتصاد و سایر وزرای مرتبط تشکیل جلسه می‌دهد و در تلاش است تا در یک دوره زمانی عاجل، مقدمات ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی توسط مردم را فراهم کند. قائم‌‌مقام بانک‌‌مرکزی افزود: طبق برآوردی که بانک‌‌مرکزی از توان وام‌دهی بانک‌های دولتی برای مشتریان جدید در سال ۸۷ به عمل آورده، قرار شد بخشی از این توان به طرح مسکن مهر اختصاص یابد که رقم آن بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود. سرفصل‌ها و توزیع استانی را وزارت مسکن پیشنهاد کرد و بانک‌‌مرکزی نیز مراتب را به صورت توزیع بین بانکی به بانک‌ها ابلاغ کرد. قائم‌‌مقام بانک‌‌مرکزی با اشاره به حساسیت موجود در شورای مسکن نسبت به تسریع در فرآیند اجرایی تامین مالی طرح مسکن مهر، از مدیران عامل بانک‌های دولتی خواست کسب اطمینان کنند. ابلاغیه بانک‌‌مرکزی به نحو مقتضی به شعب بانکی واصل شده باشد و بانک‌ها تلاش جدی به خرج دهند تا در چارچوب منافع خود نسبت به عقد قرارداد با متقاضیان تسریع کنند به طوری که آماده‌سازی زمین‌ها با تاخیر همراه نشود. وی افزود: بخش مسکن به لحاظ بازدهی و وجود وثایق کافی در مقایسه با سایر بخش‌ها از امتیاز منحصر به فردی برخوردار است و بانک‌ها می‌توانند مطمئن باشند که از طریق مشارکت در بخش مسکن به نحوط شایسته‌ای منافع سپرده‌گذاران خود را تامین خواهند کرد و با توجه به این که نسبت تسهیلات معوق در این بخش پایین است، ریسک قابل ملاحظه‌ای متوجه بانک‌ها نیست. قضاوی با بیان این که شبکه بانکی در سال جاری توان مالی خود را برای تامین مالی ساخت مسکن -به جای خرید- متمرکز کرده، افزود: شبکه بانکی طرح مسکن مهر را در اولویت قرار داده و بانک‌‌مرکزی نیز اکیدا از بانک‌های خصوصی می‌خواهد با اولویت‌های اقتصادی دولت در طرح مسکن مهر همراهی نمایند.