تفاهم‌نامه رعایت استاندارد‌‌های اجباری مصالح ساختمانی در ساخت‌وسازها و فعالیت‌‌‌های عمرانی شهر کرج بین اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران و شورای اسلامی شهر کرج امضا شد. به گزارش ایسنا مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران - در این مراسم با اشاره به این‌که براساس آخرین بررسی‌‌‌های انجام شده علت حادثه سعادت‌آباد در تهران استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد به ویژه بتن بوده است، عنوان کرد: در این حادثه مهندس ناظر نیز مقصر بوده، اما یکی از علل اصلی ریزش این ساختمان استفاده از بتن و مصالح ساختمانی فاقد استاندارد بوده است.

وی با یادآوری این‌که در اسفند ۱۳۸۴ و به دنبال وقوع زلزله‌‌‌های رودبار و بم هیات دولت مصوبه ای درباره اجباری شدن استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت‌وساز‌‌های خصوصی و دولتی داشت، توضیح داد: براساس این مصوبه، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت‌وساز‌‌های بخش خصوصی و دولتی از ابتدای امسال اجباری شد و موسسه استاندارد، شهرداری‌ها و وزارت مسکن و شهرسازی موظف به اجرای این مصوبه هستند.

پورهاشم با بیان این‌که در سال ۱۳۸۴ تعداد تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد به ویژه بتن از تعداد انگشتان دست نیز کمتر بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ تولیدکننده بتن استاندارد دارای پروانه استاندارد در سطح استان تهران فعالیت می‌کند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران تاکید کرد: دستگاه‌‌‌های دولتی به هیچ‌وجه حق ندارند، برای ساخت‌وساز‌‌های خود، مصالح ساختمانی غیراستاندارد را خریداری کنند و در صورتی که اقدام به چنین کاری کنند، ذی‌حساب حق پرداخت ندارد و در نهایت سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌‌‌های متخلف در این زمینه برخورد می‌کند.

او تصریح کرد: واحد‌‌های تولید مصالح ساختمانی که تاکنون موفق نشده‌اند خود را با استاندارد‌‌های اجباری تطبیق دهند، باید هرچه زودتر نسبت به دریافت پروانه استاندارد اقدام کنند و در غیر این صورت وزارت صنایع و معادن پروانه‌ آنها را لغو می‌کند.