فاز اول متروی پرند امسال اجرا می‌شود

پرند نیازی به تشویق جذب جمعیت ندارد

گروه مسکن- مسوولان شهر جدید پرند که طی چند سال گذشته با پیروی از سبک مدرن شهرسازی موفق به ساخت هدفمند مسکن و جذب جمعیت فراتر از پیش‌بینی شده‌اند، اکنون ساخت مترو، اتوبان و کمربندی را در این شهر در اولویت خود قرار داده‌اند. پرند در حال حاضر تنها شهر جدید محسوب می‌شود که عملیات ساخت مسکن مهر در آن بدون وقفه در حال انجام است.

گفته می‌شود بسیاری از متقاضیان دریافت زمین‌های ۹۹ساله در استان تهران تمایل دارند در پرند به آنها زمین واگذار شود که این مساله مسوولان اداره تعاون و وزارت مسکن را با مشکل مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت شهر جدید پرند با بیان اینکه مطالعات احداث مترو تهران-پرند هم‌اکنون به پایان رسیده است از شروع عملیات فاز اول احداث مترو پرند تا پایان سال‌جاری خبر داد.

متروی تهران- پرند از حرم مطهر امام‌خمینی به فرودگاه امام و در امتداد آن به شهر پرند کشیده خواهد شد.

احداث این خط مترو در پنج فاز پیش‌بینی شده است. مدیرعامل شرکت شهر جدید پرند همچنین با بیان این که هم‌اکنون ساکنان پرند مشکل خاصی به لحاظ مسیرهای دسترسی از تهران ندارند، به خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر خط راه‌آهن از تهران به پرند روزانه ۶نوبت اقدام به جابه‌جایی مسافر از میدان راه‌آهن تهران به پرند می‌کند.

وی با بیان اینکه آزادراه تهران - ساوه و جاده قدیم تهران - ساوه موجب دسترسی آسان به شهر پرند می‌شود، گفت: در آینده کمربندی سوم تهران از کنار شهر پرند گذر خواهد کرد که یک دسترسی مناسب برای پرند خواهد بود.

شاهرخی با بیان اینکه تنها نگرانی پرند بحث تامین آب بود که مرتفع شده است، تاکید کرد: برای تامین آب پرند ۷۰۰‌هزار نفری، جلسات زیادی میان شورای عالی شهرسازی و وزارت نیرو برگزار شد و در نهایت وزارت نیرو پذیرفت که از این نظر مشکل نخواهد بود و امکان تامین آب برای جمعیت شهر ۷۰۰‌هزار نفری پرند را امضا کردند.

مدیر عامل شهر جدید پرند در خصوص جذب جمعیت برای پرند نیز گفت: بهترین تشویق برای جذب افراد به شهر پرند، کیفیت شهرسازی و کیفیت ساخت‌و‌ساز اصولی و مهندسی ساختمان‌های شهر پرند است.

وی با تاکید بر اینکه دیگر نیازی به تبلیغ برای جذب جمعیت نیست، افزود: تا دو سال پیش شاید موضوع تشویق و تبلیغ برای جذب جمعیت ضروری می‌نمود چرا که آن زمان خدمات شهری مناسبی برای این شهر وجود نداشت.

وی ادامه داد: حال که این شهر دارای گاز شهری ، مخابرات ۶۰‌هزار شماره ای با قابلیت توسعه، آتش‌نشانی، امنیت و آب مناسب است، دیگر نیازی به تبلیغ نیست.

مدیرعامل شهر جدید پرند در خصوص نمایشگاه اکسپو (نمایشگاه دائمی تخصصی و صادراتی) در پرند گفت: متاسفانه زمین نمایشگاه اکسپو در اختیار وزارت بازرگانی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته بود که اقدامی را نتوانسته بودند انجام دهند.

وی افزود: اخیرا به آنها اعلام کردیم که قراردادشان را لغو کردیم؛ بنابراین پی‌گیر پس گرفتن زمین مورد نظر هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه متقاضی احداث نمایشگاه اکسپو توسط بخش خصوصی در پرند وجود دارد، ما قصد داریم زمین را پس بگیریم.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شهر جدید پرند با بیان اینکه اصول شهرسازی در پرند به طور کامل رعایت شده است، گفت: زمین به صورت انفرادی در شهر پرند به فروش نمی‌رسد؛ اما قیمت زمین‌های انفرادی در پرند طی یک ماه و نیم گذشته از متری ۴۵۰‌هزار تومان به ۲۲۰‌هزار تومان کاهش یافته است.

سید نصیر‌الدین شاهرخی اظهار داشت: دیگر زمین به صورت انفرادی در شهر پرند به فروش نخواهد رسید؛ اما در فاز یک این شهر افرادی که از قبل اقدام به خرید زمین کرده بودند و هنوز نیز ساخت آن را آغاز نکرده‌اند خرید و فروش زمین انجام می‌دهند.

شاهرخی ادامه داد: طبق آخرین آمار اخذ شده از این معاملات، قیمت زمین رو به کاهش است؛ به طوری که ظرف یک و نیم ماه گذشته قیمت زمین از متری ۴۵۰‌هزار تومان به ۲۲۰‌هزار تومان کاهش یافته است.

مدیرعامل شهر پرند در خصوص وضعیت آینده پرند گفت: شهر جدید پرند در قسمت جنوب غربی استان تهران و منتهی الیه غربی شهرستان رباط کریم و در ۱۵ کیلومتری فرودگاه امام خمینی شکل گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۴ اولین طرح جامع مصوب شهر جدید پرند برای پذیرش جمعیت ۸۰‌هزار نفر به تصویب شورای عالی شهر سازی و معماری رسید.

مدیر عامل شهر جدید پرند با بیان اینکه افق طرح پذیرش جمعیت برای شهر پرند ۲۰ سال بود، گفت: خوشبختانه ۱۰ سال زودتر از پایان افق ۲۰ ساله نتیجه بر این شد که شهر پرند استعداد پذیرش جمعیت بالاتر را دارد، بنابراین در سال ۸۴ پذیرش جمعیت ۱۵۰‌هزار نفری برای این شهر به تصویب رسید.

شاهرخی ادامه داد: به فاصله کمتر از ۲ سال با توجه به استعدادها و ضرورت‌هایی که پرند برای افزایش جمعیت داشت شورای عالی شهرسازی در اسفند ماه سال گذشته افزایش جمعیت پرند به ۷۰۰‌هزار نفر را تصویب کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر طرح جامع ۷۰۰‌هزار نفری شهر پرند در حال تهیه است که به صورت مرحله‌ای به محدوده شهر اضافه خواهد شد.

شاهرخی در پاسخ به مشکلات راههای مواصلاتی و احتمال کم آبی برای شهر ۷۰۰‌هزار نفری گفت: پرند در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص راه‌های مواصلاتی یا کم آبی ندارد.