فرید قدیری

پنج‌شنبه گذشته وزیر مسکن و شهرسازی از آغاز تدوین برنامه پنجم توسعه در بخش مسکن خبر داد.

وزارت مسکن در دو روز پایانی هفته گذشته همایشی نیز با این مضمون برگزار کرد تا نظرات و مباحث تخصصی بخش را برای اثر دادن در برنامه توسعه جمع‌آوری کند. به نظر می‌رسد متولیان مسکن در کشور به جای توجه و تعمق در برنامه‌هایی که تا کنون در این بخش نوشته شده یا قرار به نوشتن آنها بوده، قصد دارند با تغییر مسیر راه و ایجاد جاده جدید، نسخه جدیدتری را طراحی و تدوین کنند.البته به نوشتن برنامه پنجم انتقادی وارد نیست، اما بخش مسکن که باید هم‌اکنون طرح جامع مسکن داشته باشد و از همه مهم‌تر، قسمت عمده‌ای از اهداف برنامه چهارم را اجرا کرده باشد، چه ضرورتی دارد بدون انجام آنها، اقدام به تدوین برنامه پنجم کند؟

طرح جامع مسکن سند کاملی است از آنچه دولت باید تا چند سال آینده برای بازار مسکن و ساختمان انجام دهد تا ضمن توسعه این بخش، تعادل واقعی و پایدار در بازار حاکم شود.

طرح جامع مسکن براساس برنامه چهارم باید تا الان تنظیم و تدوین شده باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

البته کمیسیون عمران چندی پیش در جلسه‌ای با حضور رییس مجلس به دولت هشدار داد که اگر طرح جامع مسکن جدی گرفته نشود، مجلس راسا این طرح را تکمیل خواهد کرد.

در این وضعیت آیا دورزدن برخی اهداف و برنامه‌های چهارم برای رسیدن به برنامه پنجم از منظر نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون عمران منطقی است؟