اعمال سختگیری در صدور پایان کار

عکس: آکو سالمی

بدون تکمیل سیستم گرمایش و سرمایش پایان کار ارائه نمی‌شود

چمران: ساختمان باید تکمیل و بعد تحویل داده شود. گروه مسکن - سحر باباخانی: به دنبال نارضایتی خریداران واحدهای مسکونی نوساز نسبت به فروش نیمه‌کاره ساختمان‌های جدید، شورای شهر، شهرداری تهران را موظف کرد در صدور پایان کار سختگیری‌های بیشتری را اعمال کند.

تحقیقات کمیسیون عمران شورای شهر نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۷درصد‌ ساختمان‌های نوساز فاقد سیستم‌های تاسیسات (سرمایش و گرمایش) هستند که در بخشی از این ساختمان‌های در حال ساخت، سازندگان هزینه نازلی را بابت عدم نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی از ساختمان کم کرده و ساختمان را نیمه‌کاره تحویل می‌دهند. این نوع ساختمان‌سازی علاوه بر اینکه هزینه و نرخ مصرف انرژی در بخش ساختمان را افزایش می‌دهد، مشکلات متعددی را نیز برای مردم به وجود آورده است.

از این رو شهرداری تهران از امروز پایان کار ساختمانی را بعد از تایید سیستم تاسیسات و اطمینان از مصرف بهینه انرژی، صادر می‌کند.

شورای شهر روز گذشته تصویب کرد: صدور هر گونه گواهی پایان کار برای ساختمان‌های جدید تهران مشروط به تکمیل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و رعایت کامل مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان است.

دیروز برخی اعضای شورای شهر در جریان تصویب موضوع «صدور پایان کار بعد از تکمیل سیستم گرمایش و سرمایش» انتقادهای تندی را به دست‌اندرکاران ساخت و ساز و بی‌توجهی‌های ناظران ساختمانی وارد کردند تا جایی که نایب رییس شورا گفت: افراد و سازمان‌ها در غیاب نظارت لازم، هر طور که عشقشان می‌کشد، تاسیسات و کانال‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمانی را در نمای ساختمان تعبیه می‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکصدو‌نودمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بررسی ۴ دستور جلسه وبا حضور یازده نفر از نماینده‌های شورا تشکیل شد. که مهمترین موضوع مورد بررسی طرح الزام شهرداری تهران به صدور پایان کار مشروط به تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و رعایت کامل مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان بود، این موضوع به بحث و بررسی مفصل مابین نماینده‌ها انجامید و بهانه‌ای بود برای بازخوانی پرونده‌هایی چون ریزش ساختمان سعادت‌آباد و نحوه نظارت مهندسین ناظر بر ساخت و نصب تاسیسات ساختمانی.

حمزه شکیب، عضو کمیسیون توسعه و عمران شهر تهران درباره لزوم تصویب این لایحه توضیح داد: در حال حاضر ۶۳درصد‌ ساختمان‌های تهران بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ساختمان،فاقد سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هستند و از آنجایی که ما به سمت ساخت واحد‌های کوچکتر پیش می‌رویم و بعضا دیده می‌شود که حتی کولر هم در این خانه‌ها تعبیه نمی‌شود و خریدار ناچار است بعدا در این ساختمان کانال‌کشی کند. به این ترتیب نمای ساختمان‌ها نیز دچار مشکل می‌شود.

در این میان معصومه‌آباد، عضو شورای شهر تهران معتقد است: وقتی الزام می‌کنیم که پایان کار تنها در صورت تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ارائه شود بر کیفیت کار اجرایی تاثیر می‌گذاریم؛ چراکه این مساله با ایمنی ساختمان در ارتباط است و کارفرما از نازل‌ترین ابزار و سیستم استفاده می‌کند تا بتواند پایان کار بگیرد و شاید در آینده این سیستم تعویض شود که باز همین امر عامل اتلاف هزینه و سرمایه می‌شود و اگر هم تغییر نکند خطراتی برای خریدار در بر خواهد داشت.

حمزه شکیب نیز در ادامه جلسه تاکید کرد: اگر به الزام نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تاکید و پافشاری کنیم قطعا کیفیت پایین می‌آید، ولی این مصوبه باید با نظارت مهندسین ناظر و تطابق با استانداردهای موجود اجرا شود و در این زمینه باید رعایت مبحث ۱۴ قوانین ملی ساختمان الزامی ‌شودکه متاسفانه در حال حاضر این مبحث رعایت نمی‌شود و اگر این مقوله اجرا شود حرکت رو به جلویی خواهیم داشت.

حادثه سعادت‌آباد تکرار نشود

به گزارش دنیای اقتصاد، پروین احمدی‌نژاد، عضو دیگر شورای شهر با نگاهی دوباره به پرونده نیمه‌کاره ریزش ساختمان سعادت‌آباد تصریح کرد: تمام فعالیت‌های ساختمانی انجام شده باید تحت نظارت و تایید مهندسین ناظر انجام گیرد و نباید حادثه سعادت‌آباد دوباره تکرار شود که با وجود مهندس ناظر تخریب شد و بعد از حادثه نیز کسی پاسخگو نبود.

سیستم‌ها قبلا آزمایش شوند

به عقیده مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در این مقوله حساس نوع سیستم مطرح نیست؛ بلکه سیستم باید استاندارد باشد و نوع انتخاب ربطی به مهندس ناظر ندارد واصل این است که ساختمان تکمیل و بعد تحویل داده شود.

وی با اشاره به مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان گفت: در این مبحث لزوم کانال کشی در ساختمان مطرح شده ولی نصب پکیج الزامی ‌نیست؛ با تمام این وجود، باید کلیه سیستم‌ها قبلا آزمایش شوند و بعد پایان کار ارائه شود.

به عقیده رییس شورای شهر تهران از هر ۱۰۰ نفر مهندس ناظر یک نفر به وظیفه خود عمل نمی‌کند و بعد از ساخت ساختمان به خارج از کشور سفر می‌کند.

ساختمان‌های بزرگ مهندس تاسیسات ندارند

در ادامه جلسه دیروز شورای شهر توضیحات ارائه شده توسط صباح‌الدین متقی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران، مبحث جدیدی را در نحوه نظارت بر فعالیت مهندسین ناظر و حتی مهندسین تاسیسات باز کرد.

این مقام مسوول معتقد است که این مصوبه در صورت اجرا، اثرات مطلوبی در بر خواهد داشت. ولی در حال حاضر تعارض‌هایی با وضعیت فعلی وجود دارد؛ چراکه امروزه تنها در ساختمان‌های بالای سه هزار متر مهندس تاسیسات حضور دارد و نظارت مهندسین تاسیسات در متراژهای پایین خیلی ایده آل است ولی اجرا نمی‌شود در حالی که باید کلیه نقشه‌های ساختمانی با نقشه تاسیسات ساختمان هماهنگ شده و مطابقت داده شود.

متقی با اشاره به وضعیت نا‌بسامان استاندارد مصالح ساختمانی یادآور شد: برای رفع این معضل جلساتی مابین وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و سازمان مسکن و شهرسازی برگزار شد که چندان نتیجه بخش نبود و ادامه معضلات استفاده از تجهیزات غیر استاندارد گرمایشی سبب شد در سال ۸۶، هزار نفر قربانی مرگ خاموش شوند.

این مقام مسوول معتقد است حتی اگر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ارزان رایج شود باید این فرهنگ وجود داشته باشد که لوازم ارزان الزاما با کیفیت نیستند.

لازم به ذکر است طرح الزام سازندگان ساختمان به نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی معضلات مربوط به نحوه عملکرد مهندسین ناظر را پررنگ‌تر از گذشته نمایان می‌کند.

به نحوی که برخی معتقدند باید به نحوه عملکرد مهندسین ناظر نیز توجه و دقت شود تا حوادثی مانند ریزش ساختمان سعادت‌آباد تکرار نشود.

هرچند که رییس شورای شهر معتقد است از هر ۱۰۰ نفر مهندس ناظر یک نفر ساختمان می‌سازد و به خارج از کشور فرار می‌کند!

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس مصوبه دیروز شورای شهر شهرداری تهران موظف شد، صدور پایان کار را مشروط به تکمیل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تاکید بر رعایت کامل مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث ۱۴ با موضوع تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع با اعلام و تایید مهندس ناظر مربوطه نماید.

همچنین ایجاد کانال جهت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بعد از صدور پایان کار ممنوع است و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی باید واجد کلیه استانداردهای قابل قبول بهینه انرژی باشند.

آمار نقصی ساختمان‌های جدید

۶۳درصد ساختمان‌های نوساز بدون سیستم گرمایشی به مصرف‌کننده تحویل داده می‌شود. از مجموع ۳۷درصد ساختمان‌هایی که با سیستم گرمایشی تحویل داده شده‌اند، یک‌درصد از سیستم‌های تحویلی به صورت پکیج و ۳۶‌درصد به صورت موتورخانه مرکزی بوده است.

همچنین ۷۱‌درصد ساختمان‌‌ها بدون سیستم سرمایشی و ۲۹درصد با سیستم سرمایشی به مصرف‌کننده تحویل داده شده است. ۵/۱۷‌درصد از کل ساختمان‌های مورد بررسی برای سرمایش از سیستم مرکزی چیلر و ۶/۲‌درصد آن سیستم مستقل کولر گازی و ۹/۷۹‌درصد از سیستم مستقل کولر آبی استفاده کرده‌اند.