گروه مسکن- بازسازی مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی این روزها از چند منظر خبرساز شده است.

از یک سو برخی نمایندگان مجلس -نماینده مردم این مناطق- سرعت بازسازی را رضایت‌بخش توصیف نمی‌کنند. از سوی دیگر مسوولان بازسازی اعلام می‌کنند که سرعت ساخت‌وساز در نقاط زلزله‌زده آذربایجان ۵/۲ برابر بیشتر از سرعت بازسازی بم است. اما فارغ از اندازه سرعت بازسازی، اخیرا موضوع تازه‌تری به میان آمده است.

بنیاد مسکن هفته گذشته خبرنگاران تعدادی از رسانه‌های موثر کشور را برای بازدید از روند بازسازی به روستا‌های هریس و ورزقان - کانون زلزله مرداد ماه آذربایجان- برد و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بود، برای خبرنگاران از جمله خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که در این سفر حضور داشت، اینگونه دریافت شد که کل مسوولیت صفر تا ۱۰۰ بازسازی برعهده بنیاد مسکن قرار دارد.

مسوولان بنیاد مسکن در جریان این سفر حتی اعلام کردند پیشرفت فیزیکی خانه‌های نوساز با توجه به زمان کمی که از زلزله گذشته و پراکندگی فوق‌العاده زیاد روستاها، مناسب است.

این مسوولان در عین حال تاکید کردند که بنیاد مسکن اصلا یک نهاد دولتی محسوب نمی‌شود که نهاد عمومی است و همه درآمد‌ها و هزینه‌هایش را خودش از طریق شرکت‌ها و کارخانه‌های زیرمجموعه‌اش تامین می‌کند و ردیف بودجه‌ای ندارد.

به‌رغم طرح چنین مباحثی از سوی مسوولان بنیاد مسکن، در دولت دیده می‌شود که از رییس‌جمهور تا معاون اول تا وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر کشور، مسوولیت بازسازی آذربایجان‌شرقی را جزو اولویت برنامه‌های‌شان عنوان می‌کنند.

همین دیروز سایت اطلاع‌رسانی دولت از انتخاب علی نیکزاد توسط رییس‌جمهور به عنوان نماینده ویژه دولت در امور بازسازی آذربایجان خبر داد و اینکه نیکزاد اختیار تام دارد اعتبارات مصوب مربوط به این مناطق را تعیین و توزیع کند. به این ترتیب ظاهرا در میدان بازسازی نقاط زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی هم بنیاد مسکن نقش دارد و هم وزارت راه‌وشهرسازی.

اما آیا بین این دو نهاد، همکاری، تعامل، هماهنگی و فصل‌مشترک کاری و همه پیش‌نیازهایی که برای یک پروژه عمرانی دارای ضرب‌الاجل مورد نیاز است، وجود دارد؟

«دنیای‌اقتصاد» منتظر پاسخ مسوولان در این باره است.