رمزگشایی از طرح «باغ‌شهر»‌ها توسط وزیر مسکن

سعیدی‌کیا: به جز «باغ‌شهر»‌ طرح دیگری نیز برای «شهرهای بزرگ» در راه است. در برنامه «بدون حاشیه»:

وزیر مسکن باغ‌شهرها را رمزگشایی کرد

به جز باغ‌‌شهر، طرح دیگری نیز برای شهرهای بزرگ در راه است

سعیدی کیا: تاکید می‌کنم ساخت مسکن مهر به طور معمول ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد

گروه مسکن- میترا یافتیان: وزیر مسکن سه‌شنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی «بدون حاشیه» راجع به طرح ویژه دولت برای ساماندهی بازار مسکن و همچنین درباره مسکن مهر (واگذاری زمین ۹۹ساله) اطلاعات جدیدی را به مردم ارائه کرد.اطلاعاتی که مردم هفته‌ها منتظر شنیدن آن بودند.

اطلاعاتی که رییس‌جمهوری سال گذشته فقط به موضوع آن تحت عنوان «طرح ویژه ساماندهی مسکن در تهران و سایر کشور» در تلویزیون اشاره کرد و این انتظار را در جامعه ایجاد کرد تا وزارت مسکن و شهرسازی جزئیات آن را اعلام کند.

محمد سعیدی‌کیا سه‌شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی «بدون حاشیه» گفت: «آنچه که آقای رییس‌جمهوری درباره طرح جدید و ضربتی گفتند در واقع واگذاری زمین برای مقابله و جلوگیری از رشد قیمت مسکن در تهران از طریق تجمیع نقدینگی موجود در جامعه بود. بنابراین طرح باغ‌شهر مغایرتی با مسکن مهر ندارد.»

وزیر مسکن گفت:‌ «برنامه جدید ما در جهت جذب بخشی از نقدینگی موجود در جامعه به عنوان عامل گرانی مسکن است.»

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، این صحبت‌های وزیر مسکن حاکی از آن است که زمین‌های طرح باغ‌شهر به واسطه آنکه قرار است به صورت مزایده‌ای به متقاضیان واگذار شود،باعث جذب نقدینگی به سمت این طرح خواهد شد و فضا و قیمت‌ها در بازار مسکن به نفع متقاضیان حقیقی و تقاضای موثر تعدیل خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح هدایت سرمایه‌های هنگفت قشر غنی جامعه از بازار مسکن در تهران به سمت خرید مرغوب‌ترین زمین‌های دولتی در مناطق اطراف تهران است تا با این کار فرصتی برای حضور اقشار متوسط و میانی جامعه نیز در بازار معاملات مسکن فراهم شود.

مشروح گفت‌وگوی شبکه یک سیما با وزیر مسکن را در زیر بخوانید:

آقای سعیدی‌کیا با توجه به اینکه وزارت مسکن و شهرسازی هدایت‌کننده و ناظر بر بخش مسکن است، چطور می‌توانید در شرایط کنونی که ۹۰ درصد فعالیت ساخت در دست بخش‌خصوصی است، بنا به گفته رییس‌جمهوری، طرح ابتکاری و ضربتی ارائه دهید؟

من تا به حال چند بار گفته‌ام ما زمین و تسهیلات به مردم ارائه می‌کنیم و در تمامی مراحل ساخت نظارت فنی خواهیم داشت و وزارت تعاون نیز در کنار وزارت مسکن بر حسن اجرای کار در تعاونی‌های مسکن نظارت دارد. بنابراین ما نمی‌سازیم، اما هدایت، حمایت و نظارت خواهیم داشت.

آیا طرح مسکن مهر همان طرح جدید و ضربتی است که آقای رییس‌جمهوری از شما خواسته بود؟

بله مسلم است.

این طرح که پارسال هم اجرایی شد اما رییس‌جمهوری خواستار طرح جدید و ضربتی شدند.

لطفا به صحبت‌های بنده توجه کنید، آنچه که آقای رییس‌جمهوری گفتند در واقع واگذاری زمین برای مقابله و جلوگیری از رشد قیمت مسکن در تهران با جمع کردن نقدینگی موجود در جامعه بود. بنابراین طرح باغ شهر مغایریتی با مسکن مهر ندارد.

رییس‌جمهوری هم می‌گوید ۱۵۰۰ هکتار زمینی که در اطراف تهران قابل واگذاری به مردم است، واگذار شود. بنابراین این زمین‌ها برای مسکن مهر نیست بلکه برای جلوگیری از رشد قیمت مسکن است و برنامه‌های جدید ما در جهت جذب بخشی از نقدینگی موجود در جامعه به عنوان عامل گرانی مسکن است و در بخش ساخت و ساز و تامین مسکن برای محرومین نیز طرح مسکن مهر ادامه پیدا می‌کند.

آقای رییس‌جمهوری گفتند وزارت مسکن در عین حال که طرح‌های پیش‌بینی شده قبلی را به اجرا درمی‌آورد، باید به ویژه در شهرهای بزرگ طرح‌های ابتکاری را تدوین کند زیرا اجرای طرح‌های قبلی در شهرهای بزرگ تاثیر چندانی نداشته است.

اگر منظورتان از تاثیر بر روی قیمت‌ها است ما هم قبول داریم مسکن مهر بر قیمت مسکن در شهرهای بزرگ تاثیر چندانی نداشته است. اما آن طرحی که آقای رییس‌جمهوری گفتند همان واگذاری زمین در شهرهای بزرگ در قالب باغ شهرهاست.

پس طرح ابتکاری دارید. آیا می‌توانید درباره این طرح‌ها توضیح دهید؟

بله، طرح داریم اما ان‌شاءا... یکی دو هفته دیگر درباره آنها صحبت می‌کنیم.

نظر شما درباره بسته بانک مرکزی که حاوی سیاست‌های جدیدی در بخش مسکن است، چیست؟

ما به چند دلیل به این بسته، مثبت نگاه می‌کنیم:

اول اینکه قرار است برای ساخت و ساز تسهیلاتی به میزان ۲۵۰ میلیون ریال ارائه شود که رقم بزرگی است.

دوم اینکه در خرید مسکن توسط مردم (یعنی واگذاری آنچه ساخته شده به مردم) پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت تا در مرحله اول به صورت مشارکت مدنی تسهیلات برای ساخت ارائه شود و بعد به صورت فروش اقساطی همان تسهیلات به میزان ۱۵۰ میلیون ریال و در قالب وام ۱۲ ساله به مردم واگذار شود. در این صورت کسی که وام ساخت می‌گیرد قسمتی از وام را باید نقدا پرداخت کند و مابقی آن را در زمانی که به مردم واگذار می‌شود در طول ۱۲ سال از مردم دریافت می‌شود.

همچنین با سپردن وظیفه وام خرید یا تسهیلات خرید به بانک مسکن انضباطی در ارائه تسهیلات خرید مسکن در کشور به وجود می‌آید.

در این بسته سقف مبلغ پرداختی به ازای هر واحد مسکونی حداکثر ۷۰ درصد قیمت تمام شده و معادل ۲۵۰ میلیون ریال، تعیین شده آیا در‌حال‌حاضر با ۳۰ میلیون تومان که ۷۰ درصد آن وام باشد امکان ساخت مسکن وجود دارد؟

بله، ببینید الان قیمت تمام شده هر متر مربع ساخت و ساز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. با احتساب متری ۴۰۰ هزار تومان، برای ساخت یک واحد ۸۰ متری حدود ۳۲ میلیون سرمایه نیاز است که ۷۰ درصد آن حدود ۲۵ میلیون می‌شود. بنابراین سقف در نظر گرفته شده مناسب است.

آیا این تسهیلات برای سازندگان مسکن مهر هم است؟

خیر، فقط برای انبوه‌سازان است.

آقای وزیر، شما معتقدید که پارسال افزایش قیمت در بخش مسکن روی نداد، اما آنچه مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها در این بخش است. لطفا به عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن در سال گذشته اشاره کنید؟

عوامل مختلفی وجود دارد نظیر افزایش نرخ دستمزدها، قیمت مصالح ساختمانی، میزان نقدینگی موجود در جامعه، عوارض صدور پروانه‌ها و... یعنی مجموعه عواملی که ۴ الی ۵ وجه دارد و مهم‌ترین آن نقدینگی است.

نظرات مختلفی در رابطه با تاثیر نقدینگی بر افزایش قیمت مسکن در جامعه مطرح شده. به نظر شما سهم نقدینگی در این بخش به چه میزان است؟

این سهم را اقتصاددانان باید محاسبه کنند.

وضعیت کمبود مصالح ساختمانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مشکل سیمان واقعی است و نمی‌شود آن را انکار کرد اما وزارت صنایع اعلام کرده امسال ظرفیت تولید سیمان از ۵۰ میلیون تن خواهد گذشت.

اگر این اتفاق بیفتد مشکل سیمان در نیمه دوم امسال تعدیل می‌شود اما به یکباره این مشکل حل نمی‌شود چون حجم پروژه‌های در حال اجرا زیاد است.

در مورد آهن‌آلات نیز مشکل وجود دارد اما نه به شدت سیمان. چون در بازار آزاد پیدا می‌شود اما قیمت آن در ماه‌های اخیر بالا رفته است. دولت هم برای این مساله اجازه واردات بدون تعرفه آهن‌آلات و سیمان را دارد.

در رابطه با مشکل سیستم بانکی چطور؟

مشکلات بانک‌ها نیز واقعی است. در اواخر سال گذشته نیز چون پروژه‌های مسکن مهر به مرحله اخذ وام رسیده بود وام‌های آماده‌سازی تا حدی داده شد اما چون همیشه سیستم بانکی در اواخر هر سال با کمبود منابع مواجه می‌شود پرداخت وام‌ها در این رابطه با مشکل مواجه شد.

به هر حال تصور می‌کنم تا پایان سال گذشته در کل کشور ۱۴۰ هزار متقاضی برای گرفتن وام ساخت به بانک‌ها معرفی شدند.

البته دکتر مظاهری (رییس کل بانک مرکزی) هم به ما قول دادند مشکل را در ماه‌های ابتدایی سال جاری حل کنند به طوری که تا تیر ماه مشکلات این بخش رفع شود.

پیشرفت اجرای پروژه‌های مسکن مهر چگونه است و واحدها چه زمانی به مردم تحویل داده می‌شود؟

ما نمی‌سازیم مردم خودشان می‌سازند. اما به طور معمول بین ۲ تا ۳سال طول می‌کشد و بستگی به تعداد و چند طبقه بودن واحدها دارد.

آیا تاکنون طرح مسکن مهر مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیش رفته است یا خیر؟

قبول داریم ۵/۱میلیون قطعه زمینی که قرار بود در سال ۸۶ واگذار شود به طور کامل واگذار نشد، اما این کار به طور قطع تا تیرماه امسال انجام می‌شود اما تاکید می‌کنم که تبدیل این زمین‌ها به ساختمان بین ۲ تا ۳سال طول می‌کشد.

به هر حال دو دلمشغولی در میان مردم است، یکی تبدیل شدن برنامه‌ها و سیاست‌ها به مسکن و تحویل آنها به نیازمندان و دیگری به کاهش قیمت مسکن. که البته به نظر می‌رسد هر دوی این موارد همچنان بحث‌برانگیز است.

آیا شما وظیفه نظارت بر نحوه اجرای کار و رفع موانع احتمالی را نیز دارید؟

بله وظیفه این است که موانع را رفع کنیم. کارگروه تامین مسکن استان‌ها نیز با هدف ایجاد هماهنگی در تمامی استان‌ها ایجاد شده است.

در این میان مستاجران از افزایش اجاره‌بها نگرانی دارند و از ما می‌پرسند آیا دولت برنامه‌ای برای ارائه وام به عنوان کمک به مستاجران دارد؟

در حال حاضر وامی برای اجاره‌نشین‌ها پیش‌بینی نشده مگر در مواردی که بصورت قرض‌الحسنه وام می‌پردازند.

مردم باید بدانند که موقعی که عرضه مسکن کم می‌شود، مسکن گران و اجاره‌بها افزایش می‌یابد. بالا بردن عرضه هم راه‌حل‌های اساسی دارد. همانند طرح مسکن اجاره‌ای که تاکنون حدود ۱۰۰هزار واحد آن زیرساخت رفته و طرح مسکن مهر که ۵/۱ تا ۲سال طول می‌کشد که واحدهای آن ساخته و تحویل داده شود.

به این ترتیب وقتی این طرح‌ها به نتیجه برسند، قیمت زمین و مسکن تعدیل می‌شود.

فرض کنید در سال ۸۸ قرار داریم و واگذاری زمین در مسکن مهر در سال ۸۶ و ۸۷ انجام شده و تقریبا ۵/۱میلیون واحد مسکونی به زیرساخت رفته و آماده بهره‌برداری شده است. آن وقت این طرح‌ها بر بحران چندین ساله کشور تاثیرگذار خواهد بود.

تکلیف لوایح پیش‌فروش مسکن، ساماندهی و حمایت از تولید مسکن و ... که در مجلس وجود دارد، چه می‌شود؟

احتمالا لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را هفته دیگر به صورت قانون در اختیار داریم.