15‌هزار تهرانی از مسکن مهر انصراف دادند

۴۶۰‌هزار نفر به خاطر مسکن مهر از صف تقاضا در بازار بیرون آمده‌اند

قائم‌مقام وزیر تعاون اعلام کرد: از ۴۰‌هزار تهرانی متقاضی مسکن مهر تاکنون ۱۵‌هزار نفر انصراف داده‌اند که این رقم معادل ۵/۱‌درصد ثبت‌نام‌کنندگان است. این مقام وزارت تعاون همچنین در پاسخ به منتقدان طرح مسکن مهر که اجرای آن را بی‌تاثیر در بازار مسکن ارزیابی کرده‌اند، گفت: تاکنون ۵/۱ میلیون نفر در مسکن مهر در نوبت تحویل زمین قرار گرفته‌اند و طبیعی است وقتی از بازار مسکن یک میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر متقاضی مسکن کم ‌شود، تاثیر بسیاری در بحث کاهش قیمت مسکن خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر تعاون افزود: اکنون حدود ۴۶۰‌هزار نفر از این افراد پروانه گرفته و وارد فاز مسکن شده‌اند، ۲۰۰‌هزار نفر از این تعداد ساخت‌وساز را شروع کرده و بقیه نیز در حال آماده‌سازی زمین هستند و این یعنی کسی که در فاز ساخت رفته، دیگر متقاضی مسکن در بازار نیست.

سید علی علوی در خصوص تاثیر رکود اقتصاد جهانی در کاهش قیمت مسکن، اظهار کرد: رکود جهانی در این امر اثر داشته و این طبیعی است. ولی منتقدانی که می‌گویند مسکن مهر تاثیری در بازار و کاهش قیمت مسکن نداشته است چه دلایلی دارند؛ یعنی اگر از بازار مسکن یک میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر کم شود، تاثیری در بازار مسکن به وجود نمی‌آید؟

قائم‌مقام وزیر تعاون که با ایسنا گفت‌وگو کرده، در ادامه تصریح کرد: از سه میلیون و ۹۰۰‌هزار نفری که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، تنها حدود ۶۲‌هزار نفر در کل کشور انصراف داده‌اند. ‌علوی با بیان اینکه در حدود ۶۲‌هزار نفر از طرح مسکن مهر انصراف داده‌اند، اظهار کرد: از مجموع کسانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، فقط ۵/۱‌درصد انصراف داده‌اند. قائم‌مقام وزیر تعاون ابراز کرد: در تهران یک میلیون و۴۰‌هزار نفر ثبت‌نامی داشته‌ایم و قطعا آمار انصراف در تهران حداکثر ۱۵‌هزار نفر می‌باشد که همان ۵/۱‌درصد است. وی در ادامه تصریح کرد: استان خراسان رضوی جزو استان‌هایی است که عملکرد خوبی در زمینه مسکن مهر داشته است. علوی افزود: ثبت‌نام انجام شده، پالایش صورت گرفته، افراد پالایش شده به مسکن و شهرسازی معرفی شده‌اند و از مجموع ۱۲۰‌هزار نفر در استان خراسان رضوی حدود ۱۰۰‌هزار نفر برایشان زمین پیش‌بینی شده که در این موضوع استان خوب عمل کرده است. وی با بیان اینکه آماده‌سازی زمین بر عهده تعاونی‌ها یا افراد است، ابراز کرد: در مناطقی که زمین از قبل آماده شده، واحدهای مسکونی نیز تحویل داده شده است و در حال حاضر در ۳ تا ۴ استان واحدهای مسکونی تحویل داده شده، اما در مناطقی که آماده‌سازی زمین صورت نگرفته، طبیعتا پروسه آماده‌سازی زمین بر زمان تحویل واحدها افزوده است.

وی با بیان اینکه هر کس متقاضی مسکن است و می‌خواهد زمینش را دولت تامین کند، بیاید و در این طرح ثبت‌نام کند، خاطرنشان کرد: از تعداد افرادی که بررسی شدند، حدود یک میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر، افراد فاقد مسکن و سرپرست خانوار شناسایی شدند.

علوی تصریح کرد: یک میلیون و ۳۵۰‌هزار واحد زمین به متقاضیان مسکن مهر واگذار شده که از این تعداد ۶۰۰‌هزار واحد آماده‌سازی‌اش به حد بر و کف رسیده و ۴۶۰‌هزار واحد قرارداد ساخت را با پیمانکار بسته‌اند؛ همچنین ۲۰۰‌هزار نفر پروانه ساخت گرفته و ۲۰۰‌هزار نفر پی‌ریزی را انجام داده‌اند.