ساختمان‌های پرتردد مشمول «عوارض‌پارکینگ» می‌شوند

شناسایی ۵۰ ساختمان پر تردد در تهران

گروه مسکن- سحر باباخانی: شهرداری تهران در نظر دارد با هدف تامین منابع مالی برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ طبقاتی، از ساختمان‌هایی که تردد خودروهای ساکنان آنها زیادتر از حد معمول است عوارض جدیدی تحت عنوان «عوارض‌پارکینگ» دریافت کند. این عوارض از ساختمان‌های پر تراکم به لحاظ تعداد واحد مسکونی و تجاری که تعداد پارکینگ‌ در آنها کمتر از تعداد خودروها است و همچنین از ساختمان‌هایی که تردد خودروهای آنها زیاد است دریافت خواهد شد.

پیشنهاد دریافت عوارض پارکینگ قرار است به زودی در شورای ‌شهر مطرح شود.

شهرداری تهران منابع مالی حاصل از این عوارض را در صندوقی تحت عنوان صندوق پارکینگ نگهداری می‌کند و به تدریج برای ساخت‌ پارکینگ‌های طبقاتی هزینه خواهد کرد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در این باره به دنیا‌ی‌اقتصاد گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی بیش‌از ۵۰ ساختمان بزرگ شامل ساختمان تجاری، بیمارستان و برج مسکونی در نقاط مختلف تهران شناسایی شده‌اند که در صورت تصویب عوارض پارکینگ، این ساختمان‌ها مشمول پرداخت این عوارض خواهند شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهر تهران در کنار کمبود ساخت‌و‌ساز مسکن در ۲ سال گذشته با معضل بزرگ دیگری به نام کمبود پارکینگ دست به گریبان است و شهرداری قصد دارد برای حل این مشکل از ساختمان‌هایی که فاقد پارکینگ کافی و جاذب سفر و اتومبیل هایی بیشتر از ظرفیت خود هستند عوارض پارکینگ دریافت کند.

هیربد معصومی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در توضیح این خبر به دنیای‌اقتصاد گفت: کلیه ساختمان‌های پرتردد، اعم از بیمارستان‌ها، مراکز تجاری و اداری و برج‌های مسکونی که بدون در نظر گرفتن ظرفیت لازم با حجم بالای تردد اتومبیل‌ها مواجه هستند شناسایی شده‌اند و در صورت توافق شورای شهر تهران، باید در آینده نزدیک عوارضی را به عنوان عوارض پارکینگ به صندوقی که با همین عنوان تشکیل می‌شود، واریز کنند.

معصومی در ادامه یاد آور شد: فرمول محاسبه چگونگی دریافت این عوارض در حال تدوین است و لایحه مربوط به عوارض پارکینگ نیز پس از بررسی برای تایید و تصویب به شورای شهر خواهد رفت.

عوارض پارکینگ کجا می‌رود؟

به گزارش دنیای‌اقتصاد، با در نظر گرفتن عوارضی که از ساختمان‌های پرتردد گرفته می‌شود، این سوال پیش می‌آید که این عوارض کجا صرف می‌شود؟

معاون معماری و شهرسازی در توضیح این مطلب گفت: تمامی درآمد ناشی از دریافت عوارض پارکینگ برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی با اولویت مناطق جنوبی تهران در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که در مناطق شمالی و در اطراف و حواشی ساختمان‌های فاقد پارکینگ نیز با مشارکت مالکین پارکینگ‌هایی ساخته خواهد شد.

معصومی در ادامه تاکید کرد: به‌رغم آنکه از سال گذشته تاکنون مجوز ساخت ۱۶ پارکینگ طبقاتی در سطح شهر ارائه شده و با تاکید شهردار بر این نکته که برای ساختمان‌های بدون پارکینگ به هیچ عنوان پروانه ساخت و پایان کار صادر نشود، تهران در حال حاضر با کمبود یک میلیون پارکینگ مواجه است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری همچنین درباره این معضل گفت: با در نظر گرفتن تاکیدات شهردار تهران به امر ساخت پارکینگ، می‌توان ادعا کرد که کسری پارکینگ امروز، میراثی از گذشته است.

به گفته معصومی حق و حقوق شهر و شهروندان باید از طریق دریافت این عوارض از مغازه‌داران و صاحبان املاکی که بدون در نظر گرفتن ظرفیت پارکینگ‌ها در تردد مداوم هستند، گرفته شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت‌های صورت گرفته جوابگوی نیاز پایتخت پرجمعیت نیست، تصریح کرد: براساس اطلاعات دقیق موجود درباره میزان نیاز سازمان‌ها، ارگان‌ها، نقاط تفریحی، فرهنگی، هنری و کلیه نقاطی که حجم تردد خودرو در آنها زیاد است، امکان برنامه‌ریزی‌های موثر در زمینه تامین پارکینگ فراهم شده است.

وی یادآور شد: برمبنای تلاش‌های انجام شده در راستای تامین پارکینگ، در سال گذشته صدور مجوز برای بیش از ۱۶ پارکینگ طبقاتی و عمومی در نقاط مختلف تهران و با ظرفیت مجموع ۶۷۸۶ باب پارکینگ نقطه شروع قابل قبول و درخور توجه بوده است.

نحوه پراکندگی پارکینگ‌ها

به گزارش دنیای‌اقتصاد، داوود غفاری، مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات ساختمانی شهرداری تهران نیز در رابطه با اعلام بیشترین فراوانی پارکینگ در تهران گفت: در بین مناطق مختلف، منطقه ۱۲ با چهار پروانه و مناطق ۱ و ۳ هریک با سه پروانه بیشترین آمار تعداد صدور پروانه در بخش پارکینگ‌های طبقاتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به نیازها و کمبودهای موجود عنوان کرد: توجه ویژه به امر ساخت پارکینگ یکی از مهمترین اولویت‌های شهرسازی در سال جدید تعیین شده است.