گروه مسکن - مریم علیزاده : واحدهای مسکونی 60 متری شاید مرزی بین واحدهای نقلی و متراژ متوسط باشند، به همین خاطر اغلب خریداران و همچنین مستاجران این روزها برای خرید یا اجاره واحدی که نه کوچک باشد و نه بزرگ به سراغ واحدهای 60 متری می آیند‌.

با توجه به این مساله که اکثر بنگاهداران مسکن عقیده دارند به علت اینکه قدرت مالی متقاضیان در بازار مسکن ضعیف است و درصد بیشتر افراد به دنبال چنین متراژ واحدهایی هستند‌، مالکان سعی کرده‌اند که برای این نوع آپارتمان‌ها‌، بهترین امکانات را فراهم کنند و امروزه شاهد واحدهای ۶۰ متری در بازار با امکاناتی چون پارکینگ‌، انباری و آسانسور هستیم‌.
در عین حال، نکته قابل توجه در بازار عرضه واحدهای 60 متر مربعی‌، مبلغ فروش و اجاره است که نرخ واحدهای این چنینی در هر محله از تهران متفاوت با محله دیگری است‌.
برای مثال رهن یک واحد ۶۰ متری نوساز در غرب تهران ( منطقه پونک ) ۲۵ میلیون تومان و از سوی دیگر ۴۰ میلیون تومان رهن یک واحد ۶۰ متری در مرکز تهران (خیابان فاطمی ) است، حتی واحدهای مسکونی ۶۰ متری در یک منطقه در مقایسه با یکدیگر از اجاره یکسانی برخوردار نیستند، زیرا در منطقه نارمک یک واحد ۶۰ متری با امکانات کامل از ۲۴ میلیون تومان رهن بهره‌مند است اما در همین محله، واحدی مشابه با مبلغ ۱۷ میلیون تومان رهن به بازار عرضه شده است‌.
همچنین مالکی در منطقه آیت‌الله کاشانی‌، خیابان رامین شمالی واحد 60 متری خود را با امکانات کامل برای عرضه به بازار اجاره با مبلغ 25 میلیون تومان رهن و 150 هزار تومان اجاره ماهانه پیشنهاد کرده است‌.
از طرف دیگر در بازار فروش واحدهای ۶۰ متری بیشتر از امکانات رفاهی‌، به وام خرید توجه می شود‌.
همان طور که گفته شد اغلب خریداران با توانایی کم مالی برای صاحبخانه شدن در تلاش برای خرید واحدهای 60 متری هستند، به همین دلیل اکثر فروشندگان به دو دلیل یعنی برای تسهیل فروش واحد خود و از سوی دیگر کمک به خریدار سعی بر این موضوع دارند که برای واحد خود وام خرید مهیا کنند، اگرچه بنا به گفته مشاوران املاک وام خرید به واحدهای نقلی تعلق می‌گیرد، اما برخی از مالکان واحدهای 60 متری که خود زمانی به دلیل دست تنگی به خرید چنین واحدهایی روی آورده بودند تلاش کردند تا وامی را به عنوان جبران کمبود نقدینگی فراهم کنند و حال ممکن است امتیاز وام شامل خریدار بعدی شود‌.
اکنون قیمت هر متر مربع فروش یک واحد ۶۰ متری نوساز در خیابان جیحون با تمام امکانات به همراه ۱۸ میلیون تومان وام یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پیشنهاد شده است‌.
از طرف دیگر در خیابان ستارخان واحدی 60 متری با تمام امکانات با قیمت متری 2 میلیون و 50 هزار تومان به بازار فروش عرضه شده است‌.
علاوه براین یک واحد ۶۰ متر مربعی واقع در سعادت‌آباد بدون پارکینگ متری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است‌.
در همین حال، محله نیروهوایی واقع در منطقه پونک‌، قیمت هر متر مربع یک واحدی 60 متری یک میلیون و 800 هزار تومان پیشنهاد شده که این واحد از 18 میلیون تومان وام خرید نیز برخوردار است‌.