رقابت برای خانه‌دار کردن مردم

بازدید مقامات وزارت تعاون از پروژه مپسا

علاوه بر وزارت مسکن، وزارت تعاون هم برای مسکن مهر ثبت‌نام می‌کند

گروه مسکن- فرید قدیری: قائم‌مقام وزیر تعاون از امکان ثبت‌نام و تشکیل تعاونی‌های مسکن جدید برای مسکن مهر خبر داد و گفت: تعاونی‌های جدید می‌توانند در سایت وزارت تعاون اسم‌نویسی کنند. این در حالی است که وزارت مسکن چند روز پیش اعلام کرده بود متقاضیان جدید مسکن مهر فقط باید از طریق سازمان‌های مسکن استان‌ها آن هم به صورت انفرادی اقدام به ثبت‌نام کنند.

به این ترتیب بین وزارتخانه‌های مسکن و تعاون برای صاحبخانه کردن مردم نوعی «رقابت» شکل گرفته است.

مسوولان وزارت مسکن برای پیشبرد طرح مسکن مهر تلاش زیادی داشتند و در عین حال مقامات وزارت تعاون نیز می‌گویند ۴۰۰هزار واحد مسکونی مهر که تا به حال در کشور افتتاح شده توسط تعاونی‌های مسکن مهر ساخته شده است.

سیدعلی علوی، قائم‌مقام وزیر تعاون دیروز در جریان بازدید از پروژه ۱۱۰۰ واحدی مپسا در شهر جدید پرند در این‌باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در کشور افتتاح شده که همه این واحدها توسط تعاونی‌های مسکن ساخته شده است.

وی افزود: در کشور هر کجا کار انبوهی قرار است انجام شود، وزارت تعاون پیش‌قدم می‌شود. در سال ۸۶ نیز با شروع مسکن مهر یک‌دفعه تقاضای ۵/۴ میلیون نفری جلوی این طرح قرار گرفت و در آن موقع همه اقدامات شامل ثبت‌نام و ساماندهی متقاضیان توسط وزارت تعاون انجام شد، اما حالا که تعداد ثبت‌نام‌ها کم شده و کار مسکن مهر سبک شده نیازی به حضور تعاونی‌ها نیست. گرچه در حال حاضر هم ما از تعاونی‌های جدید ثبت‌نام می‌کنیم.

علوی تصریح کرد: کاری که ما در مسکن مهر طی دو سال گذشته انجام دادیم شبیه اقداماتی است که هم‌اکنون در بحث اشتغال اجرا می‌کنیم و به طور قطع دو سال دیگر که بحث اشتغال را ساماندهی کردیم وزارت کار جلو می‌آید و می‌گوید می‌توانم اشتغال را در کشور حل کنم.

قائم‌مقام وزیر تعاون در ادامه گفت: متقاضیان جدید مسکن مهر چنانچه بخواهند به صورت گروه‌های ۳ تا ۵ نفره ثبت‌نام کنند می‌توانند به وزارت مسکن مراجعه کنند و در صورتی که به شکل تعاونی هستند باید در وزارت تعاون ثبت‌نام کنند.

وی در عین حال افزود: وزارت مسکن هنوز آن‌طور که باید در واگذاری گروهی زمین موفق نبوده است.

این مسوول وزارت تعاون همچنین درباره هزینه ساخت مسکن مهر گفت: ما با ثابت کردن قیمت ساخت متری ۳۰۰ هزار تومان موافق نبودیم، اما به هر حال وزارت مسکن متولی این کار است. البته من معتقدم اگر ساخت مسکن مهر به مردم واگذار شود هم قیمت ساخت کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه کیفیت کار بالا می‌رود، چرا که مردم دلشان بیشتر می‌سوزد و به همین خاطر نظارت بیشتری بر روند ساخت‌وساز خواهند داشت.

علوی تاکید کرد: در حال حاضر تعاونی‌های مسکن مهر، متر مربعی ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان ارزانتر از انبوه‌سازان ساخت‌وساز می‌کنند.

وی درباره پروژه ۱۱۰۰ واحدی شرکت مپسا در پرند نیز گفت: این پروژه راضی‌کننده است و هزینه ساخت و قیمت تحویل آن به متقاضی نیز مناسب است.

قائم‌مقام وزیر تعاون از واحدهای مسکونی که با روش صنعتی‌سازی در این پروژه احداث شده‌اند بازدید کرد و بر تحویل سریع آنها به متقاضیان تاکید کرد.

علوی گفت: ساخت مسکن مهر در پرند دیرتر از سایر مناطق کشور شروع شد که علت آن هم مشکل در تحویل زمین و آماده‌سازی

آن بود.

در این بازدید رییس اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر تهران در پاسخ به پرسش قائم‌مقام وزیر تعاون درباره هزینه‌های ساخت در پروژه ۱۱۰۰ واحدی مپسا گفت: هزینه ساخت بنا مترمربعی ۳۰۰ هزار تومان تمام شد، اما قیمت نهایی واحدها مترمربعی ۴۰۰ هزار تومان محاسبه شد که البته واحدها با تمام امکانات نظیر کابینت، نقاشی، کولر و پکیج تحویل متقاضیان می‌شود.

قائم‌مقام وزیر تعاون و هیات همراه همچنین از پروژه مسکن مهر ۱۲ شهر ری نیز بازدید کردند و از روند کار در این پروژه اظهار رضایت کردند.