اصفهان در خانه‌سازی از تهران جلو افتاد

گروه مسکن - ساخت بناهای مسکونی در بهار ۱۳۸۵ در استان اصفهان به‌رغم کاهش ۱۰درصدی نسبت به بهار ۱۳۸۴ بیش از استان تهران بوده است. به گزارش بانک مرکزی، در بهار گذشته در برابر شروع به ساخت ۵۵۸۶ دستگاه ساختمان مسکونی با زیربنای ۳/۲میلیون متر مربع در استان اصفهان، در استان تهران تنها ساخت ۲۶۸۳ دستگاه ساختمان مسکونی آغاز شد (کمتر از نصف استان اصفهان) هر چند که زیربنای طبقات ساختمان‌هایی که در استان تهران شروع به ساخت آنها شده فقط ۱۰۰هزار متر مربع کمتر از اصفهان است.

نخستین بخش از گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی درباره فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری ایران طی بهار ۱۳۸۵ روز دوشنبه در این ضمیمه درج شد و در آن گفته شد که کاهش شدید سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز به ویژه در تهران علت اصلی رشد فزآینده قیمت مسکن در سال گذشته بود.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: در بهار ۱۳۸۵ تعداد ۴۱۲۱۰ دستگاه از کل ساختمان‌های شروع شده در مناطق شهری کشور (۴۸۷۴۲ دستگاه) به ساختمان‌های «مسکونی» اختصاص داشته که حدود ۲۱درصد کمتر از سه ماهه اول سال ۸۴ بوده است.

برای این ساختمان‌ها حدود ۲۰۱۷۳میلیارد ریال هزینه و ۶/۱۳میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات در نظر گرفته شده است.

برای هر دستگاه از این ساختمان به طور میانگین معادل ۴۹۰میلیون ریال هزینه بنا ۳۲۹ متر مربع سطح کل زیربنا و حدود ۱۵۰هزار تومان هزینه یک متر مربع بنا پیش‌بینی شده است که نسبت به بهار ۸۴ به ترتیب ۵/۹درصد، ۳/۰درصد و ۲/۹درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعداد ساختمان‌های «مسکونی» شروع شده در استان اصفهان ۵۵۸۶ دستگاه بوده است که نسبت به سه ماهه اول سال قبل ۴/۱۰درصد کاهش داشته است.برای این ساختمان‌ها معادل ۳۷۹۳میلیارد ریال هزینه و حدود ۳/۲میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات پیش‌بینی شده است.

در این استان متوسط هزینه بنای ساختمان‌های «مسکونی» شروع شده حدود ۶۷۷میلیون ریال میانگین سطح کل زیربنای آنها ۴۰۴متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای این ساختمان‌ها حدود ۱۷۰هزار‌تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با بهار ۸۴ به ترتیب ۱/۷۷درصد، ۳/۳۹درصد و ۳/۲۷درصد افزایش نشان می‌دهد.

در استان خراسان رضوی همین مدت ساخت تعداد ۵۸۴۰ دستگاه در ساختمان «مسکونی» آغاز شد که نسبت به سه ماه اول سال قبل از آن ۳/۶درصد کاهش داشته است.

هزینه این ساختمان‌ها معادل ۱۲۲۷میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها یک میلیون متر مربع پیش‌بینی شده است.در این استان متوسط هزینه‌های بنای ساختمان‌های «مسکونی» شروع شده حدود ۲۱۰میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۱۷۳ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای این ساختمان‌ها حدود ۱۲۰هزارتومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بهار سال ۸۴ متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و میانگین سطح کل زیربنای آنها به ترتیب ۷/۱۰درصد و ۸/۱۶درصد کاهش داشته است، در حالی که هزینه یک متر مربع بنای آنها ۷/۷درصد افزایش نشان می‌دهد.تعداد ساختمان‌های «مسکونی» شروع شده در استان فارس ۴۲۴۳ دستگاه بوده است که نسبت به بهار سال ۸۴ معادل ۴/۳۹درصد افزایش داشته است. برای این ساختمان‌ها معادل ۱۵۷۸میلیارد ریال هزینه و حدود ۲/۱میلیون متر مربع سطح کل زیربنای طبقات پیش‌بینی شده است.

به این ترتیب متوسط هزینه بنای ساختمان‌های مذکور حدود ۳۷۲میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۲۷۲ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آنها حدود ۱۴۰هزار تومان پیش‌بینی شده است که در مقایسه با سه ماه اول سال ۱۳۸۴ متوسط هزینه‌های ساختمان‌ها و میانگین سطح کل زیربنای آنها به ترتیب ۸/۲۲درصد و ۲/۲۴درصد کاهش داشته است، در حالی که هزینه یک متر مربع بنای آنها ۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما در استان تهران بهار سال ۸۵ تنها ساخت ۲۶۸۳ دستگاه ساختمان «مسکونی» شروع شد که در مقایسه با سه ماه اول سال قبل از آن ۷/۴۳درصد کاهش داشته است. هزینه این ساختمان‌ها حدود ۳۸۵۳میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۲/۲میلیون متر مربع پیش‌بینی شده است.میانگین هزینه‌های ساختمان‌های فوق معادل ۱۴۳۶میلیون ریال، متوسط سطح کل زیر‌بنای آنها ۸۱۸ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آنها حدود ۱۸۰هزار تومان برآورد شده است که در مقایسه با سه ماه اول سال ۸۴ متوسط هزینه بنای ساختمان و بنای میانگین سطح کل زیربنای آنها به ترتیب ۱۳درصد و ۳/۱۳درصد کاهش داشته است، در حالی که هزینه یک متر مربع بنای آنها ۳/۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده

گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: در بهار سال ۱۳۸۵، کل تعداد ساختمان‌های تکمیل شده در مناطق شهری ایران ۳۳هزار و ۶۸ دستگاه «مسکونی»‌ بوده است که نسبت به بهار سال ۸۴ معادل ۵/۸درصد افزایش نشان می‌دهد. هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۱۵۸۵۱میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۶/۱۱میلیون متر مربع است.میانگین هزینه‌ بنای این ساختمان‌های «مسکونی» ۴۹۴میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای ساختمان‌های فوق ۳۶۱متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آنها حدود ۱۴۰هزار تومان بوده است که در مقایسه با بهار ۸۴ متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و میانگین سطح کل زیربنای آنها به ترتیب ۲/۱۰درصد و ۶/۱۳درصد کاهش داشته است. در حالی که هزینه یک متر مربع بنای آنها ۹/۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

در استان اصفهان، تعداد ۴۹۶۰ دستگاه ساختمان «مسکونی» توسط بخش خصوصی تکمیل شده که نسبت به سه ماه اول سال قبل از آن ۵/۳۰درصد افزایش داشته است. هزینه بنای این ساختمان‌ها حدود ۱۶۵۸میلیارد ریال و سطح کل زیربنای طبقات آنها ۴/۱میلیون متر مربع بوده است.

میانگین هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۳۳۴میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای آنها ۲۷۴ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آنها ۱۲۰هزار تومان بوده است که نسبت به بهار ۸۴ به ترتیب ۴/۳۰درصد، ۱/۱۶درصد و ۲/۱۲درصد افزایش نشان می‌دهد.

در استان خراسان رضوی، تعداد ۳۷۳۴ دستگاه ساختمان «مسکونی» توسط بخش خصوصی تکمیل شد که هزینه ساخت آنها حدود ۹۷۴میلیارد‌ریال و سطح کل زیر بنای طبقات آنها ۸۰۰هزار متر مربع بوده است.

به این ترتیب میانگین هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۲۶۱میلیون ریال، متوسط سطح کل زیربنای آنها ۲۱۱ متر مربع و هزینه یک‌متر مربع بنای آنها معادل ۱۲۲هزار تومان بوده است که نسبت به سه ماه اول سال ۸۴ به ترتیب ۲/۴۲درصد، ۲۰/۴۰درصد و ۵/۳درصد کاهش نشان می‌دهد.

در استان تهران، تعداد ۳۳۵۱ دستگاه ساختمان «مسکونی» در سه ماه اول سال ۱۳۸۵، توسط بخش خصوصی تکمیل شد که نسبت به بهار سال ۸۴ معادل ۳۱درصد کاهش داشته است. هزینه ساخت این ساختمان‌ها معادل ۵۲۶۹میلیارد ریال و سطح کل زیر بنای طبقات آنها ۲/۳میلیون متر مربع بوده است.متوسط هزینه بنای ساختمان‌های فوق حدود ۱۵۷۳میلیون ریال، میانگین سطح کل زیربنای آنها ۹۴۸ متر مربع و هزینه یک متر مربع بنای آنها معادل ۱۶۶هزار تومان بوده است که نسبت به بهار سال ۸۴ متوسط هزینه بنای ساختمان‌ها و هزینه یک متر مربع بنای آنها به ترتیب ۳/۲درصد و ۹/۷درصد افزایش داشته است، در حالی که میانگین سطح کل زیربنای آنها ۳/۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

میانگین مساحت زمین این ساختمان‌ها ۲۹۰متر مربع و میانگین ارزش این زمین‌ها متر مربعی ۷۰۳هزار تومان بوده است. به این ترتیب هزینه تمام شده هر متر مربع واحد مسکونی (قیمت زمین به علاوه هزینه ساخت) در استان تهران، طی بهار ۸۵ تنها ۳۸۱هزار تومان به طور میانگین بوده است.

خانه‌هایی که در ماه‌های بعد به میانگین دست‌کم دو برابر این رقم به فروش رفته‌اند و در واقع سود ساخت و ساز در بخش مسکن بیش از ۱۰۰درصد بوده است.