تعاونی‌ها امسال 93هزار واحد مسکونی احداث می‌کنند

مدیرکل تعاون استان تهران اعلام کرد: در سال‌جاری ۹۳‌هزار واحد مسکونی در استان تهران توسط تعاونی‌‏های مسکن احداث می‌‏شود. به گزارش ایلنا، اکبر علی گلی، در رابطه با تشکیل بانک توسعه تعاون، گفت: تدوین برنامه‌‏های اجرایی بخش تعاون در گرو حلقه مفقوده این بخش یعنی بانک توسعه تعاون است که هم‌‏اکنون با استدلال بانک مرکزی مبنی بر عدم تشکیل بانک جدید دولتی تشکیل آن با تاخیر روبه‌‏رو شده است.

وی‌ اظهار داشت: در‌حال‌حاضر بخش تعاون آمادگی تشکیل بانک تعاون را با سرمایه این بخش دارد که این امر در حال بررسی است.

علی گلی، فراهم آوردن زمینه تشکیل بانک توسعه تعاون را از مدیران بانک مرکزی خواستار شد و افزود: هم‌اکنون تعاون استان تهران آمادگی ایجاد یک بانک‌خصوصی را توسط بخش تعاون دارد که در صورت توافق بانک مرکزی، این بانک می‌‏تواند در استان و حتی به صورت فراتر در کل کشور با سرمایه این بخش تشکیل شود.

وی‌‌ به برنامه‌‏های تعاون استان تهران در سال ۸۶ اشاره کرد و اظهار کرد: تشکیل ۵‌هزار و ۶۰۰ تعاونی در استان، ایجاد حدود ۹۷‌هزار فرصت شغلی و احداث ۹۳‌هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌‏های مسکن از برنامه‌‏های تعاون استان تهران در سال ۸۶ است.

مدیرکل تعاون استان تهران‌‌، با بیان آنکه در سال گذشته ۱۴۸‌میلیارد تومان طرح تعاونی به سیستم بانکی معرفی شده است، میزان جذب تسهیلات و عقد قرارداد طرح‌‏ها را ۵۱‌درصد اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته مبلغ ۳۰میلیارد تومان از طریق صندوق تسهیلات به تعاونی‌‏های استان پرداخت شد و امسال به هر میزانی که طرح‌‏ها قادر به جذب تسهیلات از محل بنگاه‌‏های زودبازده باشند‌‌، در اختیارشان قرار می‌‏گیرد.

وی‌‌‌ با اعلام آنکه اصل ۴۴ قانون اساسی تقویت و حمایت بخش تعاون را در بردارد، خاطرنشان کرد: خصوصی‌‏سازی از بخش تعاون و خصوصی جدا نیست. ضمن آنکه در خصوصی‌‏سازی کاهش تصدیگری دولت و تقویت بخش تعاون و خصوصی مورد توجه قرار دارد.

علی گلی‌‌، با تاکید بر تحقق سهم ۲۵درصدی بخش تعاون‌‌، حضور گروهی مردم در فعالیت‌‏های اقتصادی را در این بخش قوی‌‏تر از بخش‌خصوصی خواند.

مدیرکل تعاون استان تهران‌‌، با بیان آنکه مشکلات بخش تعاون بزرگنمایی می‌‏شود، افزود: در‌حال‌حاضر تعاونی‌‏ها ۲۰ تا ۳۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‌‏کنند و اگر ظرفیت تعاونی‌‏ها به فعلیت برسد‌‌، می‌‏توانیم هم‌اکنون سهم ۲۵‌درصدی خود را در اقتصاد کشور محقق کنیم.

وی‌ با اشاره به وجود ۳‌هزار و ۱۰۸ تعاونی مسکن در تهران‌‌، بیان کرد: مشکل استان تهران نبود زمین است‌‌، در حالی که اگر زمین در اختیار تعاونی‌‏ها قرار گیرد‌‌، تعاونی‌‏های مسکن به راحتی می‌‏‌‏توانند به ساخت و ساز فعالیت داشته باشند‌‌، به طوری که سال گذشته ۴۱‌هزار واحد مسکونی توسط تعاونی‌‏های استان احداث شد‌‌، ضمن آنکه در تعاونی مسکن محلات، زمین می‌‏تواند در مکان دیگری در استان به اعضا واگذار شود.

علی گلی‌‌، با بیان آنکه در سال گذشته ۵۵۶ طرح با مبلغ ۱۴۶‌میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی شده‌، تعداد طرح‌‏های مصوب شده را ۱۳۰ طرح با مبلغ ۳۵‌میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در سال ۸۴ بخش مسکن ۲۷ طرح با ۱۳‌میلیارد‌تومان معرفی شد که کلیه طرح‌‏ها به تصویب رسید و مابقی در دست بررسی است.