کنترل نقدینگی قیمت مسکن را کاهش می‌دهد

افزایش قیمت مسکن در کشور تابع عوامل مختلف اقتصادی به خصوص افزایش نقدینگی، پرداخت نامناسب وام مسکن و سرمایه‌ای شدن مسکن است. به گزارش خبرگزاری فارس، ولی آذروش نماینده اردبیل با بیان این مطلب گفت: افزایش قیمت مسکن تابع عوامل مختلف اقتصادی است، بنابراین برای حل معضل مسکن ابتدا باید نقدینگی در کشور کنترل شود، چرا که سابقه نشان داده که زمانی که نقدینگی در جامعه رشد پیدا می‌کند، سرمایه‌ها به سمت مکان‌های امن به خصوص مسکن سوق می‌یابد.

وی با اشاره به سرمایه‌ای شدن مسکن در کشور افزود: تبدیل مسکن از کالای خدماتی به کالای سرمایه‌ای از سال‌های گذشته تا امروز را باید از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت مسکن دانست هر چند که داشتن مسکن بر اساس قانون اساسی حق مسلم هر فرد است.

وی به عامل دیگر افزایش قیمت مسکن اشاره کرد و تاکید کرد: نحوه ثبت‌نام وام ۱۰‌میلیون تومانی مسکن و حتی نحوه پرداخت آن باعث مشکلاتی در بخش مسکن در سال گذشته شد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حالی‌که قرار بود تنها به ۵۰هزار نفر وام ۱۰‌میلیون تومانی تعلق بگیرد بیش از ۲‌میلیون متقاضی اقدام به ثبت‌نام کردند، همین موضوع موجب ایجاد جو روانی نامناسبی در بازار مسکن شد.

وی خاطر نشان کرد: اعطای وام مسکن به متقاضیان و اعلام خبر آن باعث ایجاد جو روانی در کشور و افزایش قیمت مسکن و لجام‌گسیختگی بیش از حد اجاره‌بها در شهرهای بزرگ شد، اما بهترین روش برای خانه‌دار شدن مردم اعطای تسهیلات و وام بانکی به انبوه‌سازان برای احداث مسکن مناسب و ارزان‌قیمت است.

وی تصریح کرد: دولت می‌تواند با ارائه زمین ارزان به انبوه‌سازان عرضه و تولید مسکن را همسو با تقاضا کرده و از افزایش ناگهانی قیمت‌ها جلوگیری کند.

آذروش با بیان اینکه در حال حاضر سیاست‌های بخش زمین و مسکن در اختیار دولت است، اظهار داشت: عدم ساماندهی و برنامه‌ریزی موثر و منسجم در بخش مسکن همواره قیمت‌های مسکن و اجاره بها را افزایش می‌دهد و این عدم موفقیت موجب رکود تورمی‌بازار مسکن می‌شود.

وی اظهار داشت: تمام مجموعه‌ دولت باید به مساله مسکن حساس باشند و برای حل مشکل آن تلاش کنند چرا که مسکن از جمله موارد حساس و حائز اهمیت در اقتصاد کشور است و نیازمند مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی هدفمند و تخصیص منابع مورد نیاز است.