انبوه سازان مسکن در انتظار چراغ سبز دولت

گروه مسکن - مجید حیدری: دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که اگر همان تسهیلات و مشوق‌هایی که از سوی دولت به سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بخش مسکن کشور اختصاص می‌یابد به انبوه سازان داخلی تعلق گیرد به طور قطع، ساخت و ساز انبوه مسکن کشور شاهد رونق چشمگیری خواهد بود. مهندس لطیفه هیات گفت که دولت به انبوه ساز خارجی تضمین خرید واحدهای مسکونی احداثی را می‌دهد، در حالی که انبوه ساز داخلی در قیاس با انبوه ساز خارجی از تضمین‌‌هایی از این دست برخوردار نیست.

با وجود تلاش دولت برای حضور سرمایه‌گذاران و انبوه سازان مسکن خارجی در سال‌های اخیر در کشور تاکنون فقط انبوه سازان ترکیه‌ای و مالزیایی جرات حضور در صنعت ساخت و ساز کشور را در خود دیده‌اند.

سال گذشته قرارداد احداث ۲۰هزار واحد مسکونی در شهرهای پرند و هشتگرد بین ایران و مالزی به امضا رسید که به موجب این قرارداد در مدت ۴ سال و با ارزش ۷هزار میلیارد ریال طرف مالزیایی مکلف به احداث ۲۰هزار واحد مسکونی شده است.یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث شد انبوه‌سازان مالزیای برای ساخت مسکن در ایران اشتیاق نشان دهند تضمینی بود که دولت به طرف مالزیایی ارائه کرد.

بر این اساس در صورت عدم اقبال از واحدهای مسکونی احداثی از سوی پیمانکار مالزیایی، وزارت مسکن و شهرسازی به نیابت از دولت همه آن واحدهای احداثی را خریداری خواهد کرد.

«محمد سعیدی‌کیا»، وزیر مسکن و شهرسازی در حین امضای قرارداد احداث ۲۰هزار واحد مسکونی با پیمانکاران مالزیایی، اعلام کرد که انبوه‌سازان ۸۰درصد از قیمت تمام شده ساخت‌و ساز مسکن‌های بدون زمین را در قالب تسهیلات ارزان قیمت دریافت خواهند کرد، این تسهیلات در قالب آماده‌سازی زمین برای ساخت‌و ساز به تعاونی‌های مسکن و انبوه‌سازان پرداخت می‌شود.

آمارهای غیر رسمی کنونی مبین کاهش ۴۰درصدی ساخت و ساز مسکن به سیاق انبوه در کشور بوده که به نظر می‌رسد بخشی از دلایل رخداد این امر، ناشی از ارائه نشدن تسهیلات مکفی و فقدان حمایت جدی دولت از اقشار انبوه‌ساز کشور باشد.دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران، گفته که در حال حاضر یکی از دلایل کاهش روند ساخت و ساز انبوه مسکن، گرانی زمین و مصالح ساختمانی است.

به گفته «هیات»، افزایش قیمت مسکن در شرایط کنونی، قدرت خرید افراد را کاهش داده و مسکن‌های عرضه شده کنونی نیز با امکانات و دارایی اغلب متقاضیان هماهنگ نیست.

وی گفت: در صورتی که حداقل ۵۰درصد سرمایه مورد نیاز انبوه‌سازان مسکن در قالب تسهیلات به آنها ارائه شود، بخش ساخت و ساز کشور دچار تحول و رونق خواهد شد.