مناطق روستایی نیازمند طرح آمایش سرزمین هستند

مناطق روستایی نیازمند یک طرح کلی تحت عنوان آمایش سرزمین هستند تا نقش و جایگاه آنها به عنوان مولد جامعه مشخص و همچنین فاصله روستاها از شهر کم شود. دکتر اکبر زرگر، رییس دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل روستاها نبود انسجام بین ارگان‌ها است و ناهماهنگی آنها باعث هدررفتن سرمایه‌ها شده است.

وی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری و فعالیت در روستاها در یک زمینه و بدون توجه به سایر بخش‌های مرتبط صورت می‌گیرد که در بهبود شرایط نه تنها تاثیرگذار نیست بلکه باعث ایجاد اثرات سوء نیز خواهد شد.

وی نگاه عاطفی و محرومیت زدایی به روستاییان را نگاه غلطی دانست و افزود: اگر حق و حقوق روستاییان از درآمد عمومی کشور مشخص شود، دیگر نیازی به محرومیت زدایی نیست، در صورتی‌که در حال حاضر هیچ حق و حقوقی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود و برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فقط برای شهرهاست، در حالی‌که مناطق روستایی نیازمند یک طرح کلی تحت عنوان آمایش سرزمین هستند تا نقش و جایگاه آنها به عنوان مولد جامعه مشخص و همچنین فاصله روستاها از شهر کم شود.

رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی طرح مقاوم سازی خانه‌های روستایی که با سرمایه‌گذاری‌های سنگینی صورت می‌گیرد را رویکرد نامطلوبی دانست و تصریح کرد: این طرح نادرستی است چون مناطق شهری آسیب پذیری بیشتری در برابر مناطق روستایی دارند و همچنین بسیاری از نیازهای اولیه و مهمتر از مقاوم سازی مسکن وجود دارد و باید با مطالعات و بررسی‌های دقیق نیازهای هر منطقه را اولویت‌بندی کرد که در حال حاضر چنین مطالعاتی صورت نگرفته است.

وی همچنین تصمیم دولت برای مقاوم سازی خانه‌های ۶۰هزار روستا در مدت ۵ یا ۱۰ سال را تصمیم عجولانه‌ای دانست و افزود: در این شتاب زدگی که با یک الگوی ثابت انجام می‌شود، بسیاری از مسائل از قبیل استفاده از نوع مصالح و مواد ساختمانی و نوع تکنولوژی مورد غفلت قرار می‌گیرد که در درازمدت تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. آنچه که در دیگر مکان‌های دنیا به عنوان حفاظت از منظره شهری و روستایی مطرح می‌شود، در کشور ما با اجرای این طرح به سرعت این مناظر تخریب می‌شود و پس از مدتی تمام ظاهر روستا از بین خواهد رفت.