تدوین برنامه جامع املاک در سمنان آغاز شد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سمنان گفت: تدوین برنامه‌ جامع املاک برای نخستین بار در کشور در این استان آغاز شده است. ماشاء‌ا... گرامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: جلوگیری ‌از سوء‌‌استفاده‌ کلاهبرداران و زمین‌‌خواران و دسترسی آسان مردم به اطلاعات املاک در کمترین زمان ممکن از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون به علت عملکرد سنتی ثبت اسناد، تخلفات زیادی در بخش املاک صورت می‌گیرد که با تدوین این برنامه، از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان تصریح کرد: برنامه جامع املاک تا نیمه دوم سال آینده اجرایی شده و در مرحله اول اجرای این طرح، تمامی اطلاعات دفاتر املاک استخراج و وارد رایانه می‌شود.

گرامی تصریح کرد: مراحل بعدی و تهیه تصویر رایانه‌ای از تمام صفحه‌های اسناد ملکی و قرار دادن آن بر روی سایت اینترنتی، مقدمه‌ای برای اجرای اتوماسیون اداری در این اداره ‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح تمامی اطلاعات روزانه و سابق ثبت املاک استان سمنان را تا ۸۰ سال گذشته شامل می‌شود و معامله‌های صوری را باطل می‌کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سمنان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۲میلیارد و ۸۷۰میلیون ریال تخمین زد و گفت: تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال از این اعتبار اختصاص یافته است.

گرامی افزود: با اجرای طرح جامع املاک، متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق سایت اینترنتی ارسال و پاسخ آن را دریافت کنند.

وی از بین رفتن فاصله بین ارباب رجوع‌، دفاتر اسناد رسمی و اداره‌ها و نیز به حداقل رسیدن زمان انجام فعالیت‌های املاک را از مزیت‌های اجرای این طرح ذکر کرد و ادامه داد: تمامی معامله‌ها پس از ثبت در دفترخانه‌ها در این برنامه وارد می‌‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در پایان با اشاره به نقشه‌‌برداری هوایی از این استان ‌و ثبت ابعاد املاک به صورت دقیق در رایانه گفت: این اطلاعات با فرم‌های مشخصات منزل تکمیل شده توسط شهروندان و اسناد موجود در دفاتر ثبت مقایسه می‌شود.