گروه مسکن- سمیه فراهانی، سهم بخش خصوصی از اقتصاد ایران بسیار ناچیز است و همین سهم اندک هم وابستگی زیادی به بخش دولتی دارد و هنگامی که تمام پروژه‌ها توسط دولت تعریف و ارائه می‌شود چگونه می‌توان یک بخش خصوصی قوی ایجاد کرد. به گزارش دنیای اقتصاد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت هشتم در همایش «چرا بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی در ایران رشد نکرده و ماندگار نمی‌مانند» که در مرکز همایش‌های انجمن شرکت‌های ساختمانی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: برون‌گرا بودن اقتصاد و پرهیز از اقتصاد بسته و نیمه‌بسته از الزامات اساسی رشد اقتصاد در جهان معاصر است، نتیجه به وجود آمدن چنین اقتصادی بزرگ شدن بخش خصوصی است.

وی با اشاره به ساختار شرکت‌های خصوصی گفت: یکی از اشکالات بزرگ این شرکت‌‌ها آمیختگی مدیریت و سرمایه است، به طوری که در اغلب آنها نیروی انسانی از وابستگان مدیریت انتخاب می‌شود و این شرکت‌ها تقریبا خانوادگی هستند و در نتیجه می‌توان چنین جو نامطلوبی که در آن تک روی نبود، روحیه فعالیت تیمی و جمعی و حسادت و تنگ‌نظری حاکم است را انتظار داشت.

در ادامه این همایش صدر هاشمی‌نژاد، مدیر عامل بانک اقتصاد نوین گفت: امروز دیگر نباید دولت به این فکر باشد که اگر در حوزه پیمانکاری، پیمانکار کم دارد، شروع کند در بدنه وزارتخانه‌هایش شرکت پیمانکاری درست کند. امروز نباید دولت برای فعال کردن مثلا بازار سرمایه از طریق بانک‌ها شرکت سرمایه‌گذاری درست کند. امروز دولت باید به طور جدی خود را از هر نوع مالکیت در اقتصاد بیرون بکشد و نقش هدایتی و نظارتی بر عهده بگیرد.