ویژگی‌های برج میلاد: نماد تازه تهران
گروه مسکن- برج میلاد قرار است بهمن ماه امسال افتتاح شود.
این زمان وعده‌ای است که شهردار پایتخت اعلام کرده است هر چند نمای کلی برج در کنار اتوبان شیخ‌فصل‌ا... نوری پر از داربست‌های فلزی و جرثقیل‌های حمل بار است اما به نظر می‌رسد این برج تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
گزارش زیر شرح مختصری از ویژگی‌ها و امکانات برج میلاد است:

معرفی طرح
مکان مجموعه یادمان با ویژگی خاص و منحصر به فرد، پس از بررسی و مطالعه 17 نقطه مختلف شهر تهران، در تپه‌های کوی نصر برگزیده شد. محل این مجموعه موقعیتی بسیار استثنایی از جهت ارتفاع، موقعیت و راه‌های دسترسی دارد. این مجموعه در میان چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه‌های حکیم شیخ‌فضل‌ا... نوری، شهید همت و بزرگراه شهید چمران قرار گرفته است. همچنین خط اختصاصی از یکی از ایستگاه‌های مترو و امکانات حمل و نقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه برای آن پیش‌بینی شده است.
اهداف کلی طرح
تهران مهمترین مرکز فعالیت اقتصادی- تجاری کشور است. در حال حاضر شهر تهران درگیر مشکلات متعددی است که عمده آنها ناشی از رشد سریع، ناهمگون و بدون ضابطه شهر از لحاظ وسعت و جمعیت است. سرعت ارائه خدمات و گسترش زیرساخت‌های اطلاعاتی مناسب در تهران نسبت به رشد فزاینده تقاضا برای چنین خدماتی بسیار کم است. از سویی دیگر با توجه به فراگیری گسترده مراکز اطلاع‌رسانی جهانی در نقاط مختلف به ویژه منطقه خاورمیانه، ضرورت پرداختن هرچه سریع‌تر به این نیازها و پیگیری ویژه آنها آشکار است.مجموعه مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران برای حفظ و توسعه این مزیت و ایجاد مکان‌هایی مدرن با امکانات پیشرفته و مبتنی بر فناوری روز، طراحی شده و در زمینی به مساحت تقریبی 14 هکتار آخرین مراحل ساخت را می‌گذراند. این مجموعه با توجه به ضرورت استفاده از آخرین فناوری ارتباطی در جهت توسعه تجاری- اقتصادی و فرهنگی کشور، به گونه‌ای طراحی شده است که هر بخش ضمن کارایی خاص ویژه خود، مکمل سایر بخش‌ها بوده و از خدمات و امکانات و مزیت‌های آن بهره می‌گیرند.این طرح به عنوان یک «مجموعه عملکردی» و «مرکز شهری فعال» نقش مهمی را در سطوح شهری، فراشهری، ملی و منطقه‌ای ایفا خواهد کرد. به طور کلی اهداف زیر در چارچوپ کاربردهای طرح جامع این مجموعه در نظر گرفته شده است:
- ساخت مرتفع‌ترین سازه کشور به عنوان نماد ملی و ارائه توان فنی- مهندسی کشور.
- ایجاد بستر مناسب برای ظهور استعدادها.
- ایجاد بستری مناسب برای پوشش امواج مخابراتی و تلویزیونی و هواشناسی.
- امکان واگذاری مراکز اداری، تجاری با هدف بازگشت سرمایه- بهره‌گیری از امکانات تفریحی با هدف جذب گردشگر.
- ساخت و ایجاد موزه‌های خاص مانند موزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و موزه‌ آثار امام در مجاورت برج.
- ایجاد بستری مناسب برای توسعه تجارت بین‌المللی و به خصوص تجارت الکترونیکی.
- بهره‌گیری از تسهیلات گردهمایی و برگزاری اجلاس‌های ملی و بین‌المللی.
- استفاده از خدمات اقامتی و سیاحتی هتل پنج ستاره مرکز ارتباطات تهران.
- واگذاری دفاتر تجاری و مراکز تجاری پای برج، هتل و مرکز ارتباط بین‌الملل به منظور بازگشت سرمایه.
مطالعات مکان‌یابی
به منظور تدوین طرح و انجام مطالعات مرحله شناخت پروژه، یک گروه شامل تیم شهرسازی، تیم مطالعات تلویزیون، مخابرات، اقتصادی، معماری، هواشناسی، تیم مطالعات ترافیک و تیم ژئوتکنیک تشکیل شد. این گروه ضمن انجام مطالعات اولیه در زمینه‌ها و تخصص‌های گوناگون، اجزای اصلی طرح و کاربری‌های هر یک را تعیین کرد. اهم پارامترهایی که در این مقطع مدنظر قرار گرفته به شرح ذیل است:
- قابلیت انطباق بر یکی از هسته‌های شهری.
- دسترسی همگانی با سطح سرویس‌دهی مطلوب.
- قرارگیری در مرتفع‌ترین نقاط شهر.
- اشراف بر زیباترین مناظر و نقاط شهر.
- فضایی لازم جهت عملکردهای پیشنهادی و توسعه آتی.
- مجهز بودن به تاسیسات زیربنایی.
- فاصله مناسب با پایانه‌های مهم مانند فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن.
- ایجاد پوشش تلویزیونی
- قابلیت ارتباط و دید مستقیم با ایستگاه‌های مخابراتی.
- استقرار در میان کاربری‌های هماهنگ و غیرمزاحم
- استقرار در امتداد محورهای عمده شهر
- پتانسیل برقراری ارتباط بصری با دیگر نشانه‌ها و فضاهای شهری
- قابلیت برخورداری از فضاهای سبز و یا دیگر عناصر طراحی محیطی.
بازنگری طرح جامع مجموعه یادمان
طرح مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران شامل 10 پروژه مختلف است. هر یک از این پروژه‌ها علاوه بر عملکرد خاص خود، دارای ارتباطات زیادی با یکدیگر بوده و لازم است هماهنگی مابین آنها از جهات مختلف برقرار شود. اثرات این ارتباطات و هماهنگی‌ها به ویژه در پروژه‌های تاسیسات زیربنایی، محوطه‌سازی و راه‌های دسترسی نمود بیشتری پیدا می‌کند.


مشخصات فنی برج میلاد
به طور مختصر ساختمان برج از پنج قسمت اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:
- فونداسیون و سازه انتقالی که در آن هیچ‌گونه تاسیساتی وجود ندارد. فقط در سازه انتقالی بازشو‌هایی برای عبور لوله‌ها و کابل‌ها پیش‌بینی شده است.
- سازه شفت که وظیفه اصلی آن اتصال سازه راس به فونداسیون است و همه کابل‌ها و لوله‌های تاسیساتی که برای سرویس‌دهی سازه راس ضروری است، از داخل این شفت عبور می‌کند.
- ساختمان لابی که شامل 6 طبقه است.
- ساختمان راس که شامل ۱۲ طبقه است.
- دکل آنتن که در بالاترین بخش برج نصب می‌شود.
تاسیسات مکانیکی برج شامل تاسیسات هیدرولیکی، تاسیساتی آتش‌نشانی و تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع است. تاسیسات برقی شامل برق فشار متوسط، برق فشار ضعیف و برق جریان ضعیف است.
رشد و گسترش صنایع و فناوری‌های جدید به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند در اختیار داشتن سخت‌افزارها و تجهیزات نوین مرتبط با این عرصه است. با توجه به جهت‌گیری خاص و راهبردی‌های کلان، مجموعه مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران در به کارگیری و گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد مرکزی برای تامین سخت‌افزارها و تجهیزات مورد نیاز کشور در کنار این مجموعه بسیار جذاب بوده و دستیابی به اهداف مورد نظر را میسر خواهد کرد.
به این منظور مجموعه جنبی تجاری - تفریحی که به صورت نیم‌دایره‌ای در اطراف برج میلاد قرار گرفته است گزینه بسیار مناسب و مطلوبی برای تحقق ایده مرکز تجاری فناوری اطلاعات و صنایع هوشمند است.
این مجموعه می‌تواند با گسترش حوزه فعالیت‌ها و کارکردها به فناوری‌های نوین اطلاعات و صنایع هوشمند به عنوان یک نقطه تجاری
(TRADE POINT)، بازار رو به رشد این صنایع را هدف بگیرد.
اگرچه این مجموعه قابلیت جای دهی فضاهای تجاری دیگر را نیز دارا است.
به همین دلیل در این مرکز فضاهای مناسب جهت ایجاد فروشگاه و نمایشگاه عرضه محصولات و همچنین مکان‌هایی مناسب جهت برگزاری جلسات یا عقد قرارداد پیش‌بینی شده است.
قرارگیری این مجتمع تجاری در کنار کاربری‌هایی همچون سالن‌های سینما و تئاتر که با مرکز بین‌المللی جشنواره‌ها و همایش‌ها در ارتباط هستند، گامی مهم در جهت تکمیل کاربری‌های مجموعه یادمان است.
مشخصات کلی:
این مجموعه شامل یک ساختمان نیم‌دایره‌ای شکل در جنوب برج و دو ساختمان مستطیل شکل در طرفین برج بوده و مساحت کل آن حدود 160هزار متر مربع است.
علاوه بر این، موتورخانه مرکزی به مساحت تقریبی ۴هزار مترمربع در این مجموعه قرار می‌گیرند.
مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد
مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی تهران به عنوان یکی از ارکان‌ مرکزی ارتباطات بین‌المللی تهران (مجموعه یادمان) به منظور برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و ایجاد فضایی برای تبادل آرا و افکار و اثربخش‌تر کردن ارتباطات رودررو و همچنین برگزاری جشنواره‌های موسیقی و فیلم ساخته خواهد شد.
این مرکز یک ساختمان مربع شکل به ابعاد حدود 80×80 متر و ارتفاع 42 متر می‌باشد و دارای زیربنای حدود 41000 متر مربع در 9 طبقه است.
سالن اصلی مرکز همایش‌ها و جشنواره‌ها با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های موجود است.
علاوه بر سالن اصلی در این مرکز 8 سالن فرعی با ظرفیت 60 تا 200 نفر طراحی شده است.
همچنین برای برگزاری همایش‌های بزرگ می‌توان از سالن‌های کنفرانس، هتل، مرکز تجارت بین‌المللی و مرکز فناوری اطلاعات وارتباطات نیز استفاده کرد.