ارزانی مسکن فقط براساس قوانین اقتصادی قابل تحقق است

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: به‌رغم خبر خوشی که کاویانی‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد مبنی بر ورود پیک ارزانی در آینده‌ای نزدیک به بازار مسکن داده است، اما عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان نظر دیگری دارد. مجتبی بیگدلی، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت:‌ در شرایطی که سال گذشته قیمت آهن‌آلات و فولاد به دلیل عملکرد نامناسب بازار و دولتی بودن بیش از ۸۰درصد تولیدکنندگان این محصولات به‌شدت افزایش یافت، خیلی سخت می‌توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت.

بیگدلی با اشاره به سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن خاطرنشان کرد:‌ افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی قیمت تاسیسات برقی و مکانیکی، گرانی پروفیل موردنیاز ساخت پنجره‌، افزایش ۱۱۰درصدی قیمت آجر، افزایش دستمزد کارگران به دلیل اخراج کارگران افغانی و ... همه و همه از عوامل موثر بر قیمت مسکن هستند.

به گفته وی، با در نظر گرفتن این عوامل به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت، نمی‌توانیم به راحتی سخن از ارزانی به میان بیاوریم.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه قیمت مسکن را نمی‌توان با حرف‌درمانی کاهش داد، خاطرنشان کرد: از بازاری که حجم مبادلاتش ۲برابر قیمت فروش نفت است به طوری که در سال گذشته حجم مبادلات این بازار به ۵۰هزار میلیارد تومان رسید، نمی‌توان انتظار تغییر ناگهانی و یک شبه قیمت در این بازار را داشت.

وی با تاکید بر اینکه بازار مسکن نباید تبدیل به عرصه‌ای برای اظهارات غیرواقعی شود، خاطرنشان کرد: بازار مسکن که محل امنی برای سرمایه‌های مردم است نباید با این اظهارنظر‌ها به جایگاه ناامنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

بیگدلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی مقررات مطرح شده توسط دولت اشاره کرد و افزود:‌ تدوین و ارائه استاندارد مصالح ساختمانی، بیمه مسکن و آیین‌نامه پیش‌فروش مسکن از جمله مقرراتی هستند که جز سنگ‌اندازی تاثیر دیگری بر رونق بازار ساخت‌وساز نخواهد داشت.

وی افزود:‌ اگر قرار بر رعایت استاندارد مصالح ساختمانی و رعایت المان‌های ساختمان‌سازی با توجه به آیین‌نامه ۲۸۰۰ است دولت اول باید از ساختمان‌های خودش آغاز کند چرا که بخش‌خصوصی هیچ کمبودی در این مورد ندارد.

بیگدلی تصریح کرد: عمده‌ترین عامل گرانی مسکن هجمه اخبار غیرکارشناسی از زبان افرادی است که اهتمام جدی در بازار مسکن ندارند.

به گفته وی، زمانی که سالانه نیاز به احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد نباید با حرف‌های غیرکارشناسی و بیان سیاست‌های جدید هر روز مانعی بر سر راه ساخت و ساز ایجاد کنیم.

ارزانی مسکن بر اساس کدام فرمول؟

ابوالفضل ابراهیم‌کیا عضو هیات‌مدیره کانون مرکزی انبوه‌سازان در واکنش به خبر خوش عضو کمیسیون عمران مجلس مبنی‌بر ارزانی مسکن گفت: قبل از پاسخ به این سوال از ایشان باید پرسید این گفته را بر اساس کدام فرمول اقتصادی بیان کرده‌اند.

وی افزود: در صورتی که چنین پیش‌بینی از بازار مسکن بر اساس یک فرمول اقتصادی باشد، قابل قبول است.

عضو هیات‌مدیره کانون مرکزی انبوه‌سازان تصریح کرد: تنها اتفاقی که امکان بروز آن در آینده می‌رود رکود کوتاه‌مدت بازار مسکن است.