گروه مسکن - معاون وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد که سازمان مجری ساختمان‌‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی در حال حاضر ۳میلیون و ۶۰۰هزار مترمربع بنا در پایتخت و سایر استان‌ها در دست احداث دارد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، موسی برزگری، تاکید کرد که از این مقدار بیش از ۵۰درصد آن تا پایان سال‌مالی ۸۶ یعنی ۳۱ تیرماه سال ۸۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، عمده این طرح‌ها مشتمل بر پروژه‌های بیمارستانی، اداری، توان‌بخشی، آموزشی و برخی طرح‌های ویژه هستند.

وی تعداد کل طرح‌های در دست اجرا را ۱۵۶۳ طرح عنوان کرد و گفت که این طرح‌ها دارای اعتباری بالغ‌بر ۴۰۲میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، با بیان اینکه در عرصه ساخت‌و‌ساز، هر ۳۸مترمربع یک شغل مستقیم و ۲۸صدم شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند، گفت که با اجرای کل ۱۵۶۳طرح در دست اجرا، ۷۷هزار و ۱۴۱شغل مستقیم و ۲۱هزار و ۵۹۹شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

به گفته وی در اجرای طرح‌های عمرانی در دستگاه‌های دولتی، استفاده از کارگر غیرایرانی به طور کلی ممنوع است. برزگری، با اشاره به اینکه سرانه مساحت لازم برای هر تخت بیمارستانی در بناهایی که در گذشته طراحی شده بین ۱۲۳ تا ۱۴۶مترمربع است، گفت: طبق بررسی جدید مساحت لازم برای هر تخت بیمارستانی به ۷۲مترمربع رسیده و در حال حاضر معیار سنجش بیمارستان‌ها از لحاظ استاندارد جهانی، به این صورت است که همانند هتل‌های ستاره‌دار، بیمارستان‌ها نیز ستاره‌دار هستند.

وی از مطالعه و بررسی برای ایجاد ظرفیت ۳۵۰۰ تخت بیمارستانی در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی خبر داد و اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی به سازمان مجری اجازه داده که برای مقابله با کمبود ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این تعداد ظرفیت را برای احداث، مورد بررسی قرار دهد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی، با استناد به ماده ۱۵۲ قانون برنامه چهارم توسعه، گفت:‌ طبق این قانون، هیات وزیران، سازمان مجری را موظف کرده که ساختمان‌های نهادهای دولتی و عمومی در تهران و سایر استان‌ها را احداث کند، اما در صورتی که برخی سازمان‌ها نیز خود اقدام به احداث کنند، سازمان مجری بر نحوه ساخت‌وساز آنها نظارت خواهد کرد.

وی به بند «ن» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۸۶، اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان‌های دولتی که زیر ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند، به بخش‌خصوصی واگذار خواهد شد تا نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پس از تکمیل این بیمارستان‌ها توسط بخش‌خصوصی، این بناها تا ۱۰سال آینده حق تغییر کاربری زمین را نخواهد داشت.

برزگری از واگذاری امور احداث مصلای تهران به سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی خبر داد و افزود: این بنا دارای ۶۳هزار متر مربع هسته مرکزی بوده که قرار است با تکمیل تمام طرح‌های مدنظر در مصلی، هر خانوار ایرانی، بتواند در کنار حضور در این مکان برای اقامه نماز جمعه، یک روز اوقات فراغت خویش را نیز در این مکان سپری کنند.