تسریع در ایجاد بانک ماشین‌آلات در کشور ضروری است

گروه مسکن- دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه در همه کشورهای شرقی و پیشرفته، شرکت‌های ساختمانی صاحب ماشین‌آلات نیستند و عموما بانک ماشین‌آلات عهده‌دار نگهداری، سرویس و سایر خدمات مربوطه است اظهار داشت: در ایران نیز یکی از گام‌های اساسی در جهت توسعه، کارآیی و اقتدار شرکت‌های ساختمانی، تاسیس این بانک است. به گزارش خبرنگار ما، مهندس جواد خسروی، در نشستی که با حضور رییس خانه صنعت و معدن ایران و تعداد زیادی از مدیران ارشد و میانی شرکت‌های ساختمانی و برخی مدیران شرکت‌های واردکننده ماشین‌آلات صنعتی و ساختمانی برگزار شد، در تشریح نحوه همکاری این شرکت‌ها با موسسه بانک ماشین‌آلات گفت: باتوجه به اینکه نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات برای شرکت‌های ساختمانی کار ساده‌ای نیست، لذا با تاسیس این بانک، برای دارندگان این ماشین‌آلات به عنوان سهامدار به نرخ روز ایجاد سهم می‌شود.

بدین طریق ماشین‌آلات زیادی در یک جا جمع‌آوری و بر حساب نیاز در اجرای پروژه‌های عمرانی به کار گرفته می‌شود.

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۱۰هزار شرکت ساختمانی در کشور یادآور شد: در حال حاضر هیات‌مدیره‌ای برای تاسیس این بانک تشکیل شده و خواهشمندیم مدیران شرکت‌های ساختمانی و نیز کمپانی‌های واردکننده ماشین‌آلات برای تسریع در افتتاح و راه‌اندازی موسسه بانک ماشین‌آلات در کشور با این هیات‌مدیره همکاری کرده و آنها را از نظرات و پیشنهادهای خود بهره‌مند سازند.

بنابراین گزارش، هادی غنیمی‌فرد، رییس خانه صنعت و معدن ایران نیز در این نشست با اشاره به از مدافتادگی ماشین‌آلات به عنوان چالش اساسی در این بخش تاسیس بانک ماشین‌آلات در کشور را ضروری خواند.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در تمامی زمینه‌ها، باید ترتیبی دهیم که از هر دارایی، حداکثر استفاده در زمان ممکن شود لذا از دپوی عظیم ماشین‌آلات سنگین برای ایجاد بانک ماشین‌آلات باید به نحوی استفاده شود که بازده کافی برای شرکت‌ها و به تبع آن برای مردم داشته باشد.

وی یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان متخصص ما در این مملکت خوش درخشیدند و تجربه اندوخته سال قبلی خود را دور نینداخته و از آن در جهت بهبود عملکرد پروژه‌های مختلف استفاده کردند همچنانکه طی ۵ تا ۶ سال آینده شاهد خواهیم بود که ایران تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصاد دنیا می‌شود.

غنیمی‌فرد خطاب به مدیران شرکت‌های ساختمانی اظهار کرد: همواره سرمایه و نیروی شما در جریان کار کشور است و محصول کار نتیجه ترکیب دو عامل کار و سرمایه را نشان می‌دهد ولی متاسفانه امروز هزینه سرمایه در کشور به جایی رسیده که هیچ نفعی برای آورنده آن به ویژه در بخش‌های عمرانی ندارد زیرا اجرای پروژه‌ها مستلزم بهره‌گیری از تسهیلات بانکی است اما بهره بانکی ۱۷درصد یعنی هرچه کار می‌کنیم بانک‌ها از طرف مقابل و در قالب بهره وام از ما دریافت کرده و عملا تبدیل به پادوهای بانک شده‌ایم بنابراین دولت باید فکری اساسی برای کاهش سود تسهیلات بانکی در کشور داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: پا به پای پیشرفت‌های کشور گام‌های اساسی در جهت اصلاح سیستم‌های پولی و بانکی برداشته شده و روزی بتوانیم به همان اندازه ارزش کار و سرمایه، هزینه بپردازیم و مملکتی متعادل و پویا داشته باشیم.