زلزله تهران «امنیت» را مختل می‌کند

گروه مسکن- فرماندار پیشین تهران با انتقاد از استاندارد نبودن مصالح ساختمانی و قابل قبول نبودن تاسیسات شهری، از نبود امکانات ایمنی لازم در برابر خطر زلزله خبر داد و گفت: اگر زلزله‌ای در شهر تهران رخ دهد حداقل ۵ میلیون نفر از شهروندان تهرانی در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند و مشکلات امنیتی، سیاسی و اجتماعی دامنگیر شهر خواهد شد. حسین طلا فرماندار پیشین شهر تهران با اشاره به وقوع زلزله احتمالی در پایتخت اظهار کرد: به نظر می‌رسد یکی از حادثه خیزترین مناطق شهر منطقه ۱۲ تهران باشد، چراکه براساس آمار و اطلاعات در حال حاضر سست‌ترین خانه‌ها در این منطقه از شهر واقع شده‌اند.

او ادامه داد: البته این در حالی است که دو سال پیش در اثر ریزش یک ساختمان در سعادت آباد ۲۵ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۳ روز طول کشید تا اجساد قربانیان از زیر آوار بیرون کشیده شد.

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: با وجود خطر زلزله احتمالی امکانات مناسبی برای مقابله با این خطر در شهر تهران وجود ندارد.

۵ میلیون تهرانی در معرض خطر

طلا در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه مشخص نیست چه میزان از مصالح مورد استفاده در ساخت و سازهای سطح شهر استاندارد هستند اظهار کرد: در سال ۸۹ در خیابان سعادت‌آباد ساختمانی ریزش کرد که در نهایت ۲۵ نفر در آنجا جان خود را از دست دادند و این در حالی است که ۳ روز طول کشید تا اجساد از زیر آوار بیرون کشیده شوند.

طلا اضافه کرد: متاسفانه تاسیسات در تهران قابل قبول نبوده و این در حالی است که ما امکانات متناسب در این حوزه نداریم.نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: باید تجهیزات و امکانات خود را برای وقوع زلزله احتمالی آماده کنیم، چرا که براساس مطالعات صورت گرفته، چنانچه زلزله‌ای در تهران رخ دهد بیش از ۵ میلیون نفر در معرض

خطر قرار می‌گیرند.

مشکلات تهران بعد از زلزله

طلا گفت: مشکلات امنیتی، سیاسی و اجتماعی سه مشکل عمده‌ای خواهند بود که در صورت وقوع زلزله دامنگیر تهران خواهد شد.

او تاکید کرد: ما باید مردم را با زلزله در تهران آشنا کنیم؛ بخشی از این وظیفه مربوط به هلال‌احمر می‌شود و باید در این حوزه اقدامات وسیعی انجام دهند، ضمن اینکه اگر زلزله در تهران رخ دهد ما در موضوعات امنیتی، اجتماعی و سیاسی با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد.

طلا با اشاره به اینکه باید به دو موضوع خود امدادی و دگر امدادی توجه ویژه‌ای شود، گفت: در سال ۱۳۷۷ مصوبه‌ای به تصویب شورای‌عالی امنیت رسید که متاسفانه به‌رغم گذشت سال‌ها هنوز این مصوبه عملیاتی نشده است اما در مجلس به دنبال اجرای این مصوبه هستیم.