گروه مسکن- ‌هاجر شادمانی: سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران برای حذف سازنده‌های غیرحرفه‌ای از صحنه ساخت‌وساز در مسیر اجرای مصوبه کمیته 5 نفره اعلام آمادگی کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مهدی موذن، رئیس این سازمان با اشاره به اجرای مصوبه جدید نظام مهندسی از دولت درخواست کرد با واگذاری بخشی از این روند به کاردان‌های فنی، مسیر ارتقای کیفیت ساخت آپارتمان‌های مسکونی را که قرار است توسط مجریان ذی‌صلاح ایجاد شود هموار کند. سال گذشته، کمیته‌ای که مسوول تنظیم قوانین و مقررات ساخت و ساز در شهر تهران است مقرر کرد از این پس پروانه ساختمانی تنها برای مجریان حقیقی یا شرکت‌های مجری ذی‌صلاح صادر شود تا از این طریق از هرگونه ساخت‌و‌ساز از سوی سازندگان فاقد صلاحیت یا همان بساز و بفروش‌ها جلوگیری شود. موذن با اشاره به حیطه تخصصی کاردان‌های فنی برای اجرای ساختمان‌های مسکونی تا سقف هزار مترمربع، برای معرفی اعضای این سازمان به دولت و سازمان نظام مهندسی به منظور استفاده از توان این افراد در کنار مجری ذی‌صلاح ساختمانی اعلام آمادگی کرد. وی با بیان اینکه عدم اجرای درست قانون ممنوعیت اجرای ساختمان توسط بسازوبفروش‌ها به خصوص در متراژهای کمتر از هزار مترمربع، مغایر حق شهروندان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از متولیان و مسوولان امر ساخت‌و‌ساز در وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم ضمن اصلاح نحوه تعیین حق‌الزحمه مهندسان به صورت پرداخت درصدی از کل هزینه‌های ساخت طی دو سال اجرای پروژه و واقعی‌سازی آن، از توان و ظرفیت کاردان‌های فنی در این بستر اجرایی استفاده کنند.

بیکاری 160 هزار کاردان فنی در کشور

موذن با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۲۰ هزار کاردان فنی و معمار تجربی در شهر تهران و ۱۶۰ هزار نفر در سطح کشور دارای پروانه اشتغال حرفه‌ای هستند، از عملکرد ضعیف مسوولان سابق برای کمرنگ کردن نقش سازمان نظام کاردانی انتقاد کرد. وی با بیان اینکه جهت‌گیری‌های مغرضانه مسوولان سابق طی سال‌های گذشته باعث ریزش تعداد اعضای این سازمان و بروز عدم توازن بین نیروهای مهندسی و اجرایی شده است، تصریح کرد: در شهر تهران هیچ آمار دقیقی از میزان اشتغال کاردان‌های فنی در اختیار نداریم؛ چرا که تاکنون و به‌رغم گذشت ۱۴ سال از زمان تاسیس این سازمان، هنوز هیچ درخواستی مبنی بر معرفی اعضا به منظور استفاده از توان و ظرفیت کاردان‌های فنی دریافت نکرده‌ایم.