توتال؛ پیشتاز شرکت‌های اروپایی در ایران
گروه نفت و پتروشیمی: دهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت مناسبی برای ارائه آخرین فناوری‌ها و دانش روز جهان در صنعت پلیمر و پلاستیک کشورمان در کنار بزرگان این صنعت است. به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز دوشنبه (23 فروردین ماه) در نشستی خبری که پیش از برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، با اشاره به اینکه 8 هزار متر مربع از این فضا به شرکت‌های خارجی اختصاص داده شده است، گفت: هیات‌‌ها و نمایندگانی از 25 کشور جهان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که از این تعداد 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی و 2 کشور آفریقایی و استرالیایی در دهمین نمایشگاه ایران پلاست شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: با هماهنگی با اتاق‌های بازرگانی، ۲۰۰ نفر از فعالان صنعت پلاستیک از ۱۸ کشور با هدف توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در لاستیک و پلاستیک به این نمایشگاه دعوت شده‌اند.شاهدایی افزود: تنها هدف شرکت مل صنایع پتروشیمی از برگزار‌ی این نمایشگاه، بازارهای داخلی نیست، بلکه بازارهای بین‌المللی را هدف گرفته‌ایم تا با حضور شرکت‌های بین‌المللی سرعت قابل قبولی در انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد کنیم. وی با اشاره به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه بزرگ پلاستیک در آلمان در مهرماه و ضرورت حضور خارجی‌ها در نمایشگاه ایران پلاست، تصمیم بر آن شد تا زمان برگزاری آن به وقت دیگری موکول شود. معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: هماهنگی‌های نمایشگاه ایران پلاست با شعار کسب و کار جهانی از سال گذشته آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها در این نمایشگاه، ۵۰۰ شرکت خارجی و ۴۰۰ شرکت داخلی در فضایی به وسعت ۲۵ هزار متر مربع از ۲۵ تا ۲۹ فروردین‌ماه برگزار می‌شود.


علاقه‌مندی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به علاقه خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال شرکت توتال که تا پیش از این در صنایع بالادست حضور داشته برای حضور در پتروشیمی اظهار تمایل کرده است. همچنین در حال حاضر با سه شرکت آلمانی مذاکره می‌کنیم که به‌زودی این مذاکرات نهایی خواهد شد. وی ادامه داد: در گذشته تضمین تامین مالی و فاینانس خارجی‌ها توسط دولت انجام می‌شد، اما با واگذاری‌های صورت گرفته این وظیفه دیگر با دولت نیست و در این مورد منع قانونی وجود دارد و تنها به اندازه سهم خود می‌توانیم تضمین ارائه کنیم. وی خاطر‌نشان کرد: به منظور اطمینان به سرمایه‌گذاران خارجی، مذاکراتی در سطح وزارت اقتصاد در حال انجام است تا این فرآیند تسهیل شده و نوعی تعهد از سوی دولت ارائه شود. همچنین برخی از خارجی‌ها اعلام کرده‌اند که در مقابل تضمین هلدینگ‌ها نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد. شاهدایی با اشاره به موانع صادرات محصولات پتروشیمی گفت: این موانع غالبا مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت است با این وجود با تشکل‌های فعال در صنایع پایین‌دستی جلساتی برگزار کردیم تا با رایزنی با دولت این موانع را به حداقل برسانیم.

وی با تاکیدبر این نکته که توسعه واحدهای پتروشیمی از وظایف شرکت ملی پتروشیمی نیست، افزود: در این بخش تامین خوراک واحدهای پایین‌دستی و همچنین بسترسازی مناسب برای توسعه آن می‌تواند در دستور کار این شرکت قرار گیرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این موضوع که تا پیش از این تنوع محصولات پتروشیمی به‌طور کامل در کشور وجود نداشته است، ادامه داد: ایجاد تنوع در خوراک واحدها و همچنین ایجاد تنوع در گریدهای محصولات تولیدی در دستور کار قرار دارد. وی خاطر‌نشان کرد: ایران و عربستان در خوراک پتروشیمی خود تفاوت اساسی داشته و در این زمینه قابل مقایسه نیستند اما ایران به دلیل تحریم‌ها در چند سال گذشته نتوانست برنامه‌های توسعه‌ای خود را به انجام برساند. حال با اجرایی شدن برجام امیدواریم که شاهد ورود تکنولوژی و سرمایه‌گذاران خارجی در این بخش باشیم. شاهدایی پتانسیل‌های موجود در صنعت پتروشیمی ایران را وجود متخصصان با تجربه داخلی، تنوع خوراک، دسترسی به آب‌های بین‌المللی و وجود مشاوران و سازندگان مجرب داخلی عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه کشورهای عربی از برخی از این مزیت‌ها بی‌بهره‌اند قیمت تمام شده تولیداتشان بالاتر از ایران است. وی با اشاره به فعالیت‌های حمایتی NPC برای ساخت شهرک‌های شیمیایی و صنعتی در مجاورت طرح‌های جدید پتروشیمی در کشور گفت: هم اکنون در تلاش هستیم این شهرک‌های شیمیایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و خوزستان ایجاد شود؛ ضمن آنکه مجوز احداث طرح‌های جدید پتروشیمی در کنار ساخت زنجیره تکمیل ارزش در این صنعت به متقاضیان داده می‌شود. معاون وزیر نفت تصریح کرد: توسعه زنجیره ارزش از اهمیت بسیاری برخوردار است و به‌طور مثال در کنار پلی اتیلن کردستان یک واحد پایین‌دستی در حال احداث است.


عسلویه و ماهشهر توسعه می‌یابند

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی به ایجاد منطقه جدید پتروشیمی در حد فاصل عسلویه تا بوشهر اشاره کرد و گفت: اکنون به دنبال مکان مناسب در این منطقه هستیم. به گفته وی تمام فعالیت‌های صورت گرفته در چابهار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت ساتا مسوولیت این بخش را بر عهده دارد، با این وجود در زمینه مطالعات مفهومی و رفع چالش‌ها به این مناطق کمک خواهد شد. منطقه دیگری که شاهدایی به‌عنوان قطب بعدی پتروشیمی از آن یاد کرد، بندر جاسک بود که در این منطقه ۱۰۰۰ هکتار زمین به پتروشیمی اختصاص داده خواهد شد. وی با اشاره به برنامه تولید ۳ میلیون تن پروپیلن در کشور افزود: با توجه به وجود گاز طبیعی در کشور، باید به سمت تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن حرکت کنیم. شاهدایی یکی از اهداف اصلی را ایجاد واحدهای میانی برای تامین خوراک واحدهای پایین‌دستی دانست.

وی توسعه فازهای پارس جنوبی را فرصت مناسبی برای تامین خوراک واحدهایی نظیر کاویان دانست و ادامه داد: با توجه به کمبود خوراک، کاویان دو به بهره‌برداری نرسید اما با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی و تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی کاویان می‌توان امیدوار بود که این مجتمع با تمام ظرفیت به تولید برسد. وی افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به حاشیه سود پایین پتروشیمی‌های خوراک مایع گفت: بر همین اساس این پتروشیمی‌ها در حال رایزنی برای کاهش قیمت خوراک خواهند بود، زیرا با بالا رفتن قیمت نفت و تک نرخی شدن ارز حاشیه سود از بین می‌رود.

وی ظرفیت نصب شده پتروشیمی را ۶۰ میلیون تن عنوان کرد و گفت: با این وجود تولید سال گذشته پتروشیمی ۴۴ میلیون تن بوده است. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد دلار طرح پیش‌بینی شده و درحال اجرا است، گفت: در سال جاری برای تحقق پروژه‌ها به ۷ تا ۸ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی در حال کاهش هزینه تمام شده تولید برای حضور در بازارهای جهانی هستند، گفت: امروز باید به سمت تک نرخی شدن ارز برویم و در چنین شرایطی تمام صنایع از جمله صنعت پتروشیمی باید به گونه‌ای عمل کنند که قدرت رقابت‌پذیری آنها افزایش یابد. در حال حاضر شرکت‌ها هزینه‌های اضافی را تعدیل می‌کنند، صنعت پتروشیمی باید خود را برای تک نرخی شدن ارز آماده کند تا در بازار رقابتی بتواند حضور داشته باشد.


۵۵ طرح در حال اجرا و ۲۵ طرح نیمه تمام در معرض لغو مجوز

شاهدایی درمورد طرح‌های دردست صنعت پتروشیمی نیز با تاکید بر اینکه 55 طرح در حال اجرا، در دست است، گفت: حدود 3 طرح آمونیاک و چند طرح متانولی، توجیه اقتصادی ندارند و در آینده در بازار با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین چنین طرح‌هایی از لیست طرح‌های مورد حمایت دولت خارج می‌شوند. وی تصریح کرد: طرح‌هایی که پیشرفت کمی دارند در کمیته بازنگری طرح‌ها، نظارت می‌شوند و درصورتی که در بازه زمانی مشخص شده اقدامات لازم را انجام ندهند، مجوز زمین یا مجوز خوراک یا مجوز طرح آنها لغو می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، گفت: 16 طرح از 55 طرح در سال گذشته و سال جاری راه‌اندازی شده و می‌شود. 30 طرح از میان 49 طرح دیگر، کمتر از 20 درصد پیشرفت دارند.


تغییر مسیر صادرات از چین و هند به اروپا

شاهدایی درمورد صادرات محصولات پتروشیمی نیز با تاکید بر اینکه بازار اصلی تولیدات پتروشیمی ایران هم اکنون کشورهای چین و هندوستان هستند، گفت: تولیدکنندگان به دنبال بازار هستند و ما نیز در مذاکرات با هیات‌های اروپایی بر این مساله تاکید داریم.