گروه نفت و پتروشیمی: بهای نفت بعد از سه هفته رشد، روز گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت. کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین‌ عامل افت قیمت‌ها شناسایی سود از سوی معامله‌گران و فروش محموله‌های خریداری شده، بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته بهای نفت خام آمریکا در بازار آتی نیویورک 57 سنت کاهش یافت و به 16/ 43 دلار در بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت نیز در بازار آتی لندن افت 53 سنتی قیمت را تجربه کرد و 58/ 44 دلار معامله شد.

درسه هفته اخیر بازارهای نفت در مسیر افزایشی قرار داشت و در این مدت نفت خام آمریکا نزدیک به ۷ دلار، معادل ۱۸ درصد و نفت برنت نیز ۳۵/ ۶ دلار، معادل بیش از ۱۶ درصد رشد قیمت را به ثبت رساندند. رشد قیمت نفت در این بازه زمانی به دلیل نزدیک شدن به نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر تشکیل شد، اتفاق افتاد. در واقع انتظار می‌رفت در این نشست کشورهای شرکت‌کننده توافق کنند که سقف تولید نفت خود را از این پس ثابت نگه دارند. هرچند که این نشست به دلیل بدعهدی و سیاسی‌کاری عربستان با شکست مواجه شد، اما بهای نفت کاهش نیافت. بانک مورگان استنلی در یادداشتی اعلام کرد که رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر تا حد زیادی با تحریک صندوق‌های تامین مالی اتفاق افتاده است و عوامل بنیادین چندان از این افزایش قیمت پشتیبانی نمی‌کنند. چراکه از سویی شاهد کاهش رشد تقاضا هستیم و از سوی دیگر احتمال افزایش تولید اعضای سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت وجود دارد. حال روز گذشته بهای نفت مجددا کاهش یافت؛ بر اساس گزارش سایت خبری مارکت واچ، یکی از تحلیلگران بازار نفت گفته است که قیمت نفت بدون هیچ خبر منفی یا کاتالیزوری که نشان از تضعیف بازار باشد کاهش یافت، چراکه بعد از سه هفته رشد قیمت نفت معامله‌گران به شناسایی سود پرداخته و با فروش محموله‌های خریداری شده سعی در نقد کردن سرمایه خود کردند. تحلیلگر دیگری نیز به رویترز گفته است: من حدس می‌زنم برخی از معامله‌گران با رشد قوی قیمت‌ها در هفته گذشته امروز به دنبال سود‌گیری هستند. بر اساس این گزارش‌ها، روز گذشته موقعیت‌های باز روی افزایش قیمت نفت افزایش یافته و به سطح ژوئن ۲۰۱۵ رسیده، در حالی که موقعیت‌های کاهش قیمت نفت در ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

به گزارش مارکت واچ، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که میزان تولید نفت خام در کشورهای روسیه، آمریکا، چین، مکزیک و کلمبیا امسال کاهش خواهد یافت و سال آینده بازار نفت به تعادل خواهد رسید. همچنین این سازمان اعلام کرد که قیمت‌ها از سال ۲۰۱۸ در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. کارشناسان موسسه تحقیقاتی برنشتاین اما دیدگاه خوش‌بینانه‌تری نسبت به بازار نفت دارند. آنها براین باورند که قیمت‌های پایین نفت موجب تحریک تقاضای نفت شده و از همین رو بازار به دلیل رشد تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی به تعادل می‌رسد. یکی از کارشناسان این موسسه به مارکت واچ گفته است که سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت در حال کاهش است چراکه قیمت نفت تولیدکنندگان پرهزینه را در تنگنا قرار داده است. با این حال این موسسه تحلیلی معتقد است این روند زمانبر است و در طولانی مدت بهای نفت مجددا به ۶۰ دلار خواهد رسید.

درخصوص سمت تقاضای بازار نفت نیز آژانس‌بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین و ظهور انرژی‌های تجدید پذیر، رشد کمتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت. امسال رشد تقاضا توسط این سازمان ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است، اما سال ۲۰۱۵ رشد تقاضا حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه برآورد می‌شود. در حال حاضر، معامله‌گران منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه این هفته هستند تا به چشم اندازی از اقتصاد ایالات متحده برسند، بازار تا حد زیادی انتظار دارد که نرخ بهره در این نشست تغییر نکند. همچنین روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا حجم ذخایر نفت‌خام و داده‌های تولید این کشور در هفته منتهی به ۲۲ آوریل را منتشر می‌کند، پیش‌بینی می‌شود این دو رویداد مهم‌ترین‌ عوامل اثرگذار بر بازار نفت در هفته جاری باشد.