رشد طلای سیاه در آستانه نشست اوپک

گروه نفت و پتروشیمی: نفت برای سومین هفته متوالی رشد قیمت را تجربه کرد. بر این اساس نفت خام آمریکا (شاخص بورس نیویورک) در جمعه گذشته به ۴۹ دلار و ۳۳ سنت رسید که رشد ۹/ ۱ درصدی را در مدت یک هفته به ثبت رساند. همچنین نفت برنت (شاخص بورس لندن) در این مدت با رشدی ۶۰ سنتی به ۴۹ دلار و ۳۲ سنت رسید.

رشد هفتگی قیمت نفت باعث شد تا قیمت این ماده خام در پنج‌شنبه گذشته از کانال ۵۰ دلار عبور کند. هرچند این جهش به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها در بازار و همچنین تقویت شاخص دلار دوام چندانی نداشت، اما تقویت قیمت نفت روندی بود که در تمام طول هفته گذشته ادامه داشت. کاهش سطح ذخایر نفت خام آمریکا به مقدار ۲/ ۴ میلیون بشکه یکی از اصلی‌ترین عوامل کانال شکنی نفت به شمار می‌رود که البته تا کنون توانسته است روند رو به رشد قیمت‌ها را تضمین کند. از دیگر سو خبر تعطیلی دو دکل نفت دیگر در آمریکا تبدیل به عاملی برای تقویت قیمت نفت در روزهای آینده خواهد شد. به گزارش موسسه بیکر هیوز، این دهمین هفته پیاپی است که فعالیت دکل‌ نفتی جدیدی گزارش نشده است. تعطیلی این دو دکل نفتی در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به چرخه تولید و افزایش عرضه در بازار را همزمان با افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد نه تنها بازگشت دکل‌های تعطیل شده به چرخه تولید به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت، بلکه روند تعطیلی دکل‌های نفتی آمریکا نیز متوقف نشده است.

اما رشد هفتگی قیمت نفت در حالی تا آخرین روز معاملات بازار نفت در جمعه گذشته ادامه داشت که جمعه رئیس فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در یک سخنرانی اعلام کرد «افزایش نرخ بهره در آمریکا مشخص نیست اما در چند ماه آینده محتمل خواهد بود». گرچه نشست آینده فدرال رزرو (نیمه ماه ژوئن) می‌تواند سیگنال دقیق‌تری از تصمیم این بانک درباره نرخ بهره ارائه دهد، اما سخنان یلن با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره موجب رشد شاخص دلار شد. تقویت شاخص دلار عاملی است که کاهش تقاضا و افت قیمت نفت را به همراه دارد و عاملی بازدارنده برای قیمت نفت به شمار می‌رود. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران و دلالان بازار با توجه به رفت و برگشت نفت به کانال ۵۰ دلاری، در حال بررسی راهکارهایی برای محافظت خود در برابر ریسک‌های احتمالی هستند زیرا با وجود رشد هفتگی قیمت نفت هنوز سیگنال‌هایی از ترس در بازار این ماده خام وجود دارد. در این بین فتح کانال ۵۰ دلاری نفت در حالی رخ داد که پنج‌شنبه همین هفته، صد و شصت و نهمین نشست رسمی اوپک در وین برگزار خواهد شد اما بازار انتظار ندارد که هیچ تصمیمی به منظور کاهش سطح تولیدات اوپک در این نشست اتخاذ شود. چند نشست اخیر اوپک معمولا با خبرهایی همراه شده که تنها افت بیشتر قیمت‌ها را به دنبال داشته است، از همین رو کارشناسان بر این باورند که در بهترین حالت نشست پیش رو تاثیری بر بازار نفت نخواهد داشت. به‌طور مثال، بلومبرگ اخیرا نظر ۲۷ کارشناس بازار نفت را درخصوص نتیجه این نشست جویا شد، اما تنها یک نفر از آنها اعلام کرد که ممکن است در این نشست سقف تولید این سازمان کاهش یابد.

از زمان آغاز افت قیمت نفت در میانه‌های سال ۲۰۱۴ تا‌کنون سه نشست رسمی اوپک برگزار شده است، همزمان با برگزاری نشست اول برخی انتظار داشتند که اوپک سقف تولید خود را کاهش دهد، اما این تصمیم با مخالفت عربستان و سه کشور متحد عربی آن همراه شد، در نتیجه آن قیمت نفت در یک روز حدود ۱۰ دلار کاهش یافت. دو نشست پس از آن نیز تاثیر مثبتی بر بازار نفت نداشت چراکه عربستان همچنان روی سیاست حفظ سهم بازار خود پافشاری می‌کرد. در حال حاضر نیز به نظر نمی‌رسد این کشور تغییر مثبتی در سیاست‌های انرژی خود اعمال کرده باشد. رویترز روز گذشته از احتمال افزایش عرضه نفت عربستان در ماه‌های پیش رو خبر داد. بر اساس این گزارش، دوران تعمیر و نگهداری در این کشور به پایان رسیده و عربستان عرضه نفت خود را در ماه جاری میلادی به کشورهای آسیایی افزایش داده است. عربستان به دلیل تعمیر و نگهداری در ماه‌های اخیر قدری عرضه نفت خود را کاهش داده بود. در این بین گفته می‌شود این کشور در حال توسعه یکی از میادین نفتی خود به نام شیبه (SHAY BAH) است که می‌تواند ظرفیت تولید نفت خام بسیار سبک را به یک میلیون بشکه در روز برساند. با این حال معامله‌گران به رویترز اعلام کردند که عربستان اخیرا قیمت رسمی نفت سر رسید ماه ژوئن را افزایش داده، از همین رو استقبال چندانی از افزایش عرضه این کشور در بازار نفت نشده است. حال باید منتظر ماند و دید که عربستان چه تصمیمی در روزهای آینده اتخاذ می‌کند و آیا برای کسب سهم بازار تخفیفی در قیمت‌های جدید انجام می‌دهد یا خیر.