سقوط نفت به کانال 40 دلاری

گروه نفت و پتروشیمی: نفت سرگردان‌تر از این است که بتواند کانال جدید ۵۰ دلاری را برای مدت طولانی تحمل کند. روز گذشته بهای نفت برنت مجددا به زیر ۵۰ دلار رسید، این در حالی است که پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان بر سست بودن صعود نفت تاکید داشتند. روز گذشته بهای نفت برنت در بازار آیس‌لندن تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۵/ ۱ دلار(حدود ۳ درصد) افت کرد و به ۳۶/ ۴۹ دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز با کاهش قیمتی ۳۲/ ۱ دلاری، ۲/ ۴۷ دلار معامله شد. افت قیمت نفت در روز گذشته در حالی رقم خورد که نفت در هفته گذشته رشد ۹ درصدی را تجربه کرده بود. مهم‌ترین عامل رشد قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی به گمانه‌هایی که بر سر طرح فریز تولید نفت بین کشورهای عضو و غیر‌عضو اوپک مطرح می‌شود باز می‌گشت. با این حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در نشستی که در حاشیه اجلاس انرژی الجزایر یک ماه دیگر برگزار می‌شود، توافقی حاصل نخواهد شد و حتی در صورت توافق تاثیر چندانی بر بازار نفت نخواهد داشت.

اما چه عواملی در افت قیمت نفت در روز گذشته اثر‌گذار بود؟ خبرگزاری رویترز روز گذشته از افزایش چشمگیر صادرات فرآورده‌های نفتی چین خبر داد که موجب بازگشت نگرانی از وجود مازاد عرضه در بازار فرآورده‌ها شد. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین دومین مصرف‌کننده نفت جهان، نمی‎تواند خود را با عرضه مازاد داخلی سوخت تطبیق دهد. براساس آمار اداره گمرک چین، در ماه جولای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات گازوئیل با رشد ۸/ ۱۸۱ درصدی، بنزین با رشد ١٤٥ درصدی و صادرات نفت سفید با ٤٦ درصد افزایش مواجه شده‌اند.

همچنین خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد: با توافق بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق درباره ازسرگیری انتقال نفت از سه میدان نفتی کرکوک، صادرات نفت خام این کشور در چند روز آینده حدود ۵ درصد افزایش خواهد یافت. فواد حسین از اعضای کمیته نفت و انرژی شورای شهر کرکوک در گفت وگوی تلفنی به بلومبرگ گفت: با از سرگیری صادرات نفت از میادین بابا گورگو، جمبور و خباز، محموله‌های نفتی روزانه حدود ۱۵۰‌هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این سه میدان نفتی تحت اداره شرکت دولتی نفت شمالی است؛ اما خط لوله صادرات آنها از سوی اقلیم کردستان عراق کنترل می‌شود.

شرکت نفت شمال از ماه مارس صادرات از این میادین را به خاطر اختلاف بر سر پرداخت وجه با دولت اقلیم کردستان عراق متوقف کرده بود. «جبار اللعیبی» وزیر جدید نفت عراق هفته پیش در اولین روز کاری‌اش، از یافتن راه حل‌هایی برای این مناقشه سخن گفت و «حیدر‌العبادی» نخست‌وزیر این کشور به وزارت نفت دستور داد پمپاژ نفت در این خط لوله را از سربگیرد.

از سویی گروه تروریستی دلتای نیجر که با حملات گسترده به تاسیسات نفتی نیجریه موجب کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۶ شده بود، برای پذیرش آتش‎بس و مذاکره با نمایندگان دولت، اعلام آمادگی کرد. گروه انتقام‌جویان دلتای نیجر روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد آتش‎بس اعلام شده در این منطقه علیه شرکت‎های چند ملیتی نفت را رعایت کند. نگرانی از اختلالات عرضه یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر نوسان قیمت نفت است. کاهش نگرانی از عرضه نفت نیجریه، موجب افزایش فشار بر بهای نفت شد. افزایش مجدد صادرات نفت عربستان و افزایش ارزش دلار از دیگر عوامل کاهنده بهای نفت بودند.

نفت حدود دو هفته گذشته روند رشد قیمتی پرشتابی را تجربه کرد. اما حال به نظر می‌رسد این روند متوقف شده است. موسسه بارکلیز نیز با استناد به افزایش عرضه و ذخیره‎سازی نفت و فرآورده‎های نفتی در بازارها، رشد ٢٠ درصدی قیمت نفت از آغاز ماه آگوست امسال تا کنون، بی‎پشتوانه و ناپایدار است. این بانک اعلام کرد: با وجود نزدیک شدن ایران به سطح تولید نفت پیش از تحریم‌ها، پیش‎بینی نمی‎شودکه این کشور محدودیت تولید نفت خود را بپذیرد و بدون مشارکت ایران در برنامه مهار عرضه نفت، عربستان نیز با این برنامه همراهی نمی‎کند. بر همین اساس، بارکلیز اعلام کرد که هنوز زمینه برای توافق تولیدکنندگان نفت برای خودداری از افزایش عرضه، فراهم نیست. این بانک پیش‌بینی کرد که در چند هفته آینده قیمت نفت دوباره یک افت کوتاه‎مدت را تجربه کند، اما در سه ماه چهارم سال جاری میلادی، بازگشتی پایدارتر به بازه ٥٠ دلار خواهد داشت.