راه‌اندازی فاز یک پالایشگاه ستاره «خلیج‌فارس» تا پایان 95

گروه بنگاه‌ها: پیوندی در حالی با سابقه طولانی مدیریت در بخش‌های مختلف صنعت نفت بر کرسی ریاست یکی از هلدینگ‌های مهم زیرگروه سازمان تامین اجتماعی (شستا) تکیه زده است که ایده‌های اصلاحی زیادی در بخش‌های مختلف این مجموعه دارد. از جمله این ایده‌ها می‌توان به نوسازی و بازسازی تجهیزات و همچنین اصلاحات در بخش‌های نیروی انسانی و ترکیب هیات‌های مدیره شرکت‌های زیرگروه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» از پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پایان فاز یک این پروژه تا آخر امسال خبر داد و گفت: تاپیکو با انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف برای این پروژه به دنبال به تولید رساندن هرچه سریع‌تر این پالایشگاه منحصر به‌فرد در دنیا است. محمد حسن پیوندی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به حرکات سازنده کیفی نیازمند است، خاطرنشان کرد: نوسازی واحدهای فرسوده را در دستور کار داریم؛ زیرا دانش فنی در بسیاری از واحدهای پتروشیمی مربوط به ۵۰ سال پیش است و همین نکته باعث می‌شود راندمان کار در این واحدها پایین بیاید؛ به همین دلیل نیازمند نوسازی هستند. وی افزود: بازسازی و تعمیرات هزینه زیادی را برای شرکت‌ها به همراه دارد و بر این اساس باید روند نوسازی را برای بسیاری از واحدهای پتروشیمی به‌صورت تدریجی ایجاد کرد تا بتوانیم از مزیت‌هایمان در بخش‌های خوراک، نیروی انسانی و موقعیت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم؛ هرچند این موضوع نیاز به ثبات مدیریت و برنامه‌ریزی بلندمدت دارد تا بتوان به نتیجه مطلوب رسید.

وی با اشاره به اینکه پروژه ستاره خلیج فارس یکی از بهترین پروژه‌های کشور است، افزود: پروژه ستاره خلیج فارس یکی از بهترین پروژه‌ها از دیدگاه ملی است؛ زیرا ستاره خلیج‌فارس پالایشگاهی است که تقریبا در دنیا منحصربه‌فرد است و تنها پالایشگاهی در دنیا است که خوراک آن میعانات گازی است. پیوندی با تاکید بر اینکه پروژه ستاره خلیج فارس یکی از پروژه‌های خوب تاپیکو است و ما ۴۹درصد سهام این پالایشگاه را در اختیار داریم، گفت: این پالایشگاه از این دید برای ما مهم است که یک مصرف‌کننده میعانات گازی در داخل کشور است که ارزش افزوده آن را در داخل کشور نگه می‌دارد. از طرفی هم ما صادرکننده فرآورده‌ها خواهیم بود؛ یعنی هم صادر‌کننده بنزین می‌شویم؛ چون این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین خواهد بود و هم گازوئیل با استانداردهای زیست‌محیطی تولید می‌کند؛ از سویی به دلیل اینکه شبکه گاز طبیعی کشور به تصمیم وزارت نفت کل کشور را پوشش می‌دهد، حجم زیادی نفت سفید سوخت جت و گازوئیل آزاد می‌شود و می‌تواند به قیمت بین‌المللی فروخته شود. بنابراین این پالایشگاه هم از نظر مصرف میعانات گازی و هم از نظر تولید بنزین بسیار حائزاهمیت است.

وی درخصوص زمان بهره‌برداری از پروژه ستاره خلیج فارس گفت: یکی از فازهای این پروژه پتانسیل راه‌اندازی تا پایان سال را دارد؛ به شرطی که منابع مالی را به‌موقع به آن برسانیم و تجهیزات مورد نیاز نیز به‌موقع وارد کشور یا ساخته شود. وی با بیان اینکه پروژه خلیج‌فارس سه فاز دارد، افزود: هر فاز ۱۲میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند و جمعا ۳۶ میلیون لیتر در روز تولید خواهد شد و در واقع سه پالایشگاه موازی در این پروژه فعال می‌شوند. پیوندی تاکید کرد: پیش‌بینی من این است که حدود یک سال و نیم دیگر هر سه فاز در مدار تولید قرار بگیرند؛ هرچند فاز یک تا پایان سال پتانسیل قرار گرفتن در مدار تولید را دارد و ما هم تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. وی درخصوص تامین مالی پروژه افزود: اخیرا هم با همکاری شرکایمان ۳۰۰میلیارد تومان اوراق سلف منتشر کردیم که کمک موثری برای به تولید رسیدن پالایشگاه خواهد بود و در نتیجه آن بتوانیم پاسخ اوراق سلف را نیز بدهیم. وی ادامه داد: پالایشگاه تاکنون حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت کرده ولی این ۵ تا ۱۰درصد آخر معمولا زمانبراست؛ چون قسمت «ظریف کار» است. وی افزود: همچنین با توجه به اینکه پروژه تا ۸۵درصد پیشرفت داشته تصور می‌کنم انتشار اوراق سلف برای این پروژه ۲ تا ۳ بار دیگر تکرار شود. پیوندی درخصوص حاشیه سود پروژه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در واقع تولید بنزین یورو۴ می‌تواند موقعیت صادراتی این پروژه را تضمین کند. وی با اشاره به اینکه پروژه خلیج فارس یکی از کارهای ملی تاپیکو بوده، خاطرنشان کرد: بازار میعانات گازی محدود است و در دنیا تنها چهار کشور آن را دارند. مشابه این پالایشگاه در دنیا وجود ندارد و کاری که تاپیکو برای ایران کرده کار بسیار بزرگی بوده یعنی هم جنبه ملی و هم جنبه اقتصادی‌ دارد.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی نیز تاپیکو صاحب یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۷۵ هزار بشکه می‌شود که این موضوع قدرت اقتصادی بزرگی به این مجموعه می‌دهد. در واقع یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این پروژه، ورود تاپیکو به بازارهای جهانی خواهد بود؛ چون ما تولید‌کننده و صادرکننده بنزین و گازوئیل و گاز مایع خواهیم بود. وی تصریح کرد: یک تفاوت کلی تاپیکو نسبت به هلدینگ‌های دیگر این است که چالش‌های خوراک مایع را نداریم. حجم زیادی از تولیدمان در شرکت‌های زیرمجموعه، بر‌اساس خوراک گاز است و با این مصوبه اخیر دولت و مجلس دیگر یک شرایط تثبیت شده‌ای پیدا کرده و از چالش درآمده است. بنابراین ما آینده خیلی خوبی برای ایجاد ارزش افزوده و سهام تاپیکو پیش‌بینی می‌کنیم. از سوی دیگر صاحب محصول صادراتی بزرگی مانند بنزین و گازوئیل می‌شویم که در آینده در بازارهای بین‌المللی خواهد بود. پیوندی خاطرنشان کرد: باتوجه به کیفیتی که محصول ما دارد پیش‌بینی می‌کنم بتوانیم برند خوب و ارزشمند در خاورمیانه و یک بنگاه اقتصادی با کیفیت و دارای انضباط فنی شویم که برای ما سود‌سازی کند.

وی درخصوص سودسازی تاپیکو نیز گفت: همه چیز تا حد زیادی به نفت خام بستگی دارد. این موضوع یک شاخص و مساله اساسی است. البته چون ما خوراک مایع زیادی نداریم، تاثیر کاهش و افزایش آن روی تاپیکو تاثیر ندارد؛ مثلا اگر قیمت نفت خام افزایش پیدا کند، روی محصولات ما تاثیر خواهد داشت، اما پایین آمدنش آن‌چنان تاثیری روی محصول ما ندارد. مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه شرایط خیلی بهتری را در سال جاری برای تاپیکو پیش‌بینی می‌کنم، افزود: حداقل تا پایان سال ۹۶ سه فاز ستاره خلیج فارس وارد مدار می‌شود و ما یکباره با درآمد جدیدی از سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادیم، مواجه خواهیم شد. پیوندی درباره طرح‌های در دست اجرا مانند پالایش نفت آناهیتا تاکید کرد: از زمانی که بنده مدیریت تاپیکو را برعهده گرفته‌ام، سعی کردیم مطالعه دقیقی روی آنها انجام دهیم و ممکن است که آن را ادامه بدهیم یا رها کنیم. یعنی هنوز کاری روی آنها انجام نشده است. باید ببینیم منافع ما و سهامدارانمان چگونه از این محل تامین می‌شود؛ چون حالا دیگر در مقوله پالایشگاه‌ها تجربه داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از این پروژه‌ها بهینه کردن واحد(سیراف) است، خاطرنشان کرد: این پالایشگاه قرار است میعانات گازی را به نفتا تبدیل کند. برای ما محرز است که اگر همزمان نفتا را به مواد پتروشیمی تبدیل کنیم، سود زیادی خواهیم داشت. بنابراین برنامه ما بهینه‌سازی آن است. پالایشگاه را به آن شکلی که قرار بوده اجرا خواهیم کرد؛ اما همزمان با اجرای کوره تقطیر این پالایشگاه، قصد داریم فونداسیون کوره الفین آن را هم بریزیم. چون الفین‌ها بر اساس نفتا، پروپیلن را که ماده بسیار با ارزشی است نیز تولید می‌کنند. وی افزود: بنابراین برای کسب ارزش افزوده این دو پروژه همزمان اجرا می‌شود. پیوندی ادامه داد: پروژه دیگر متانول دوم در ماهشهر است که همراه با شرکت فن‌آوران و دو شریک آن را اجرایی کرده و می‌خواهیم زنجیره تولید را تکمیل کنیم یعنی تبدیل به پروپیلن، پلی پروپیلن و مشتقات دیگر آن ایجاد کنیم. وی افزود: ابتدا هم می‌خواهیم قسمت آخر پروژه را اجرا کنیم؛ یعنی تبدیل متانول به پروپیلن چون به اندازه کافی متانول در کشور هست. پیوندی گفت: بعد از آن، قسمت اول پروژه را که رسیدن از گاز به متانول هست، اجرا می‌کنیم و لازمه آن هم افزایش انتقال گاز به ماهشهر و تقویت شبکه است.

مدیرعامل تاپیکو درخصوص زیان‌های خام‌فروشی گفت: به ازای هر واحد مواد خامی که بفروشیم یک عدم اشتغال ایجاد کرده‌ایم و به نظر من افزایش درصد خام‌فروشی یعنی شدت بیکاری و بیشتر درآمد ما حاصل خام فروشی است؛ ولی پتروشیمی و پالایشگاه‌سازی از آن شاخه‌هایی هستند که می‌توانند به اقتصاد کمک کنند و تنها راه تولید ارزش افزوده کلان در کشور است.