مهر:‌یک نشریه معتبر اقتصادی با اشاره به تصمیم عربستان برای فروش اوراق قرضه درباره فروپاشی اقتصادی این کشور هشدار داد. فوربس گزارش خود را با این عنوان آغاز می‌کند که عربستان سعودی به‌واسطه اوراق قرضه می‌سوزد، فروپاشی اقتصادی محتمل است.در ادامه این گزارش آمده است: در ادامه وضعیت بد اقتصادی عربستان، مقامات این کشور مجبور شدند رقم فروش ارواق قرضه را به ۵/ ۱۶ میلیارد دلار افزایش دهند. سهام آرامکو به‌عنوان بزرگترین شرکت دولتی عربستان و بزرگترین شرکت نفتی جهان هم به فروش می‌رسد و به زودی مالکیت آن به بخش عمومی واگذار می‌شود. عرضه اولیه عمومی شرکت آرامکو در سال ۲۰۱۸ انجام می‌شود و ۲ هزار میلیارد دلار از سهام آرامکو به فروش می‌رسد. این حجم از واگذاری عمومی در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه به حساب می‌آید. فوربس در ادامه می‌نویسد: عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت در جهان و عضو تاثیرگذار اوپک به دنبال اجرای طرح‌های جدید مالی است تا بار دیگر روزهای خوش اقتصادی را به این کشور بازگرداند.

عربستان در نوامبر ۲۰۱۴ تصمیم گرفت نقش راهبردی خود را در تولیدات نفتی تغییر دهد و با توجه به افزایش منابع نفتی در بازار با کاهش بهای طلای سیاه، سهم خود را از بازار پس بگیرد. با گذشت دو سال از این طرح خزانه این کشور با رکودی بی‌سابقه روبه‌رو‌ شده است. عربستان ۹۲ درصد از درآمد خود را از ناحیه فروش نفت تامین می‌کند و پایین آمدن بهای طلای سیاه در کنار مازاد تولیدات در بازار موجب شد کسری بودجه این کشور به ۹۸ میلیارد دلار برسد. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند کسری بودجه این کشور ۸۷‌میلیارد دلار باشد.

اگر بهای جهانی نفت پایین باقی بماند، حتی واگذاری شرکت آرامکو نیز نمی‌تواند گرهی از مشکلات اقتصادی عربستان باز کند. مشکلات بودجه عربستان برای شهروندان عادی این کشور دشواری‌های فراوانی به همراه می‌آورد. جمعیت ۳۲ میلیون نفری عربستان از یارانه‌های دولتی و دیگر خدمات رایگان دولتی بهره می‌برند؛ اما از این پس باید محدودیت‌هایی برای اعطای یارانه در این کشور اعمال شود. ۳۰درصد از جمعیت عربستان کمتر از ۱۵ سال سن دارند و هنوز نیازمند دریافت یارانه هستند. یک کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره گفت: شهروندان سعودی با بهره‌بردن از یارانه‌های دولتی به زندگی در رفاه عادت کرده‌اند؛ اما افزایش جمعیت و پایین بودن بهای نفت که مهم‌ترین منبع درآمد این کشور است دیگر اجازه دست و دلبازی‌های بیشتر را به مقامات سعودی نمی‌دهد. عربستان باید از این پس در مورد خدمات رفاهی رایگان و یارانه‌های کلان دولتی تجدید نظر کند تا بحران کسری بودجه در این کشور بیشتر از آنچه هست نشود. همچنین بلومبرگ با توجه به داده‌های نفتی عربستان پیش‌بینی کرده است که ذخایر این کشور تا ٧٠ سال دیگر دوام خواهد داشت. به گزارش این شبکه خبری، ذخایر نفتی عربستان که هم‌اکنون ٢٦٦ میلیارد و ٥٠٠ میلیون بشکه برآورد شده است، برای ٧٠ سال دیگر کافی خواهد بود. اقتصاد عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان به شمار می‌رود بیشتر متکی بر صنعت نفت است، به‌طوری که ٧٥ درصد از مجموع درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد.حالا عربستان به دنبال افزایش درآمد است تا منابع دولت را که به علت افت قیمت‌های جهانی نفت، به نصف میزان سال ٢٠١٤ میلادی رسیده است، افزایش دهد. این کشورپیش از این اعلام کرده بود قصد فروش اوراق بهادار به ارزش ١٠ میلیارد دلار به‌صورت پنج، ١٠ و ٣٠ ساله دارد اما حالا رقم این اوراق بهادار را به ۵/ ۱۶ میلیارد دلار افزایش داده است.