1 + 6 روز نزول نفت

 این  روند نزولی به‌حدی بود که نفت برنت از بیش از ۷۱ دلار در بشکه به‌زیر ۶۶ دلار رسید و در محدوده کف سه‌ماهه قرار دارد. به‌گفته کارشناسان این بازار، مهم‌ترین علت پشت چنین مسیری، شیوع ویروس‌دلتا در سراسر جهان به‌خصوص کشورهای مصرف‌کننده نفت در آسیا بوده‌است که سیگنال کاهش تقاضا برای سوخت ارسال کرده‌اند. در همین حال و با وجود افزایش شدید تعداد مبتلایان، فدرال‌رزرو آمریکا در جهت کاهش سیاست‌های انبساطی گام برداشته؛ امری که منجر به‌رشد شاخص دلار به‌اوج ۹‌ماهه شده که به‌وضوح به‌ضرر کامودیتی‌هایی است که با این ارز معامله می‌شوند از جمله نفت. در چنین شرایطی نفت در هفته جاری احتمالا با خسارت حدود ۶ درصدی به‌کار خود پایان دهد مگر اینکه در ساعات پایانی بازار، اتفاقی موجب سبک‌تر شدن بار تضعیف هفتگی شود. جان کمپ، ستون‌نویس رویترز هم در تحلیلی درباره بازار نفت به‌طور ضمنی گفته با توجه به‌شواهد مبنی بر ضعف در واکسیناسیون و همینطور نزدیک‌شدن به‌فصل پاییز و زمستان در نیمکره شمالی در کنار رشد شدید تعداد موارد ابتلا به‌کرونا نباید فعلا منتظر افزایش معنادار و پیوسته بهای نفت بود، مگر اینکه نرخ سرایت این بیماری به‌حدی کاهش پیدا کند که دولت‌ها به‌راحتی محدودیت‌ سفرهای هوایی بین‌المللی را تسهیل کنند.

  چرا نفت ریخت؟

طلای‌سیاه پس از ۶ روز کاری کاهشی، دیروز هم روندی نزولی داشت و به‌استقبال عملکرد هفتگی شدیدا ضعیفی رفت.  نفت به‌دلیل حرکت فدرال‌رزرو به‌سمت کاهش خرید دارایی‌ها، افزایش قیمت دلار آمریکا و نگرانی‌ها درباره تقاضای جهانی انرژی، در آستانه ثبت خسارت هفتگی قابل‌توجهی است. وست‌تگزاس اینترمدییت در این هفته بیش از ۶درصد سقوط کرد و در میان عقب‌نشینی گسترده در بازارهای کالایی، پنج‌شنبه‌ در پایین‌ترین سطح از‌ماه مه بسته شد. قیمت نفت‌خام آمریکا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ و ۵۰ به‌وقت تهران) با ۸۷ سنت کاهش معادل ۳۷/ ۱درصد به‌۸۲/ ۶۲ دلار در هر بشکه تنزل پیدا کرد. شاخص جهانی برنت هم ۹۸ سنت معادل ۴۷/ ۱درصد پایین آمد تا با قیمت ۴۷/ ۶۵دلار بر بشکه معامله شود. نفت در‌ ماه جاری میلادی با چشم‌انداز اینکه فدرال‌رزرو محرک‌های پولی فوق‌العاده خود را به‌رغم شیوع ویروس‌کرونای دلتا کاهش می‌دهد، به‌سمت سطوح پایین‌تر رفت. این همه‌گیری همچنان تهدیدی برای تقاضای انرژی، به‌ویژه در سراسر آسیا است، زیرا چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده دنیا عبور و مرور را برای مقابله با شیوع کرونا محدود کرده‌است. در همین حال، سیتی‌گروپ گفته ضعف قیمت نفت که پس از رالی قوی آن در نیمه اول سال‌جاری میلادی اتفاق افتاده، ممکن است موجب متوقف شدن برنامه افزایش تولید اوپک‌پلاس در‌ ماه آینده شود. این گروه ۲۳ عضوی به‌رهبری عربستان و روسیه قرار است اول سپتامبر برای بررسی وضعیت بازار مجددا دیدار کنند. در حال‌حاضر آنها طبق توافق باید ۴۰۰ هزار بشکه در روز طی‌ماه آینده به‌عرضه خود بیفزایند. وین گردون، یکی از استراتژیست‌های مدیریت ثروت UBS AG در این‌باره به ‌بلومبرگ گفته که در هفته اخیر ریسک بازار بالا رفته بود چراکه نگرانی‌ها درباره سویه دلتای کرونا افزایش یافته، ارقام فعالیت اقتصادی در چین مبهم است، دلار تقویت شده و این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا به‌سرعت به‌سمت سیاست‌های انقباضی پیش برود. او افزود: «احتمال پایین‌تر رفتن قیمت از سطوح فعلی محدود است.»  شاخص دلار هم از زمان اعلام حرکت فدرال‌رزرو به‌اوج خود از نوامبر سال گذشته میلادی رسید. این امر کامودیتی‌ها از جمله نفت را برای خریداران خارجی گران می‌کند و به‌این ترتیب، جذابیت خرید و به‌تبع آن قیمت پایین می‌آید. افت شدید بهای نفت در هفته اخیر همزمان با عقب‌نشینی مس و دیگر مواد خام رخ داد. پاندمی همچنان به‌مختل کردن برنامه‌های بازگرداندن فعالیت‌های اقتصادی ادامه می‌دهد که منجر به ‌فلج‌شدن تردد شهری و کاهش تقاضا برای سوخت می‌شود. در استرالیا، قرنطینه دو‌ماهه سیدنی دست‌کم تا پایان سپتامبر یعنی یک‌ماه و ده روز دیگر هم ادامه خواهد یافت. در آمریکا، شرکت‌های بیش‌تری اعلام کرده‌اند که کارکنان‌شان را همزمان با شیوع دلتا دورکار می‌کنند. با این حال، اختلاف قیمت قراردادهای آتی برنت در این هفته با وجود ضعیف شدن بهای فعلی نفت تقویت شد. برنت از ۳۷ سنت در روز دوشنبه ‌به ‌۴۷ سنت در ساختار وارونگی رسیده‌است. این ساختار به‌معنای بالاتر بودن قیمت قراردادهای با سررسید نزدیک نسبت به‌سررسیدهای دورتر است و سیگنال رونق بازار می‌دهد.

  فعلا امیدی به ‌بازار نفت نیست

قیمت نفت بالاخره پس از افزایش موارد  ابتلا به کرونا در همه مناطق عمده مصرف‌کننده نفت سقوط کرد و کاهش پیش‌بینی شده قرنطینه‌ها و ازسرگیری حمل و نقل هوایی مسافران بین‌المللی را عقب انداخت. به‌گزارش رویترز به‌قلم جان کمپ، تحلیلگر ارشد بازارهای کالایی، تعداد موارد جدید تایید‌شده ابتلا به‌کرونا در سراسر جهان طی هفته‌ای که گذشت تقریبا دو‌برابر شده و به‌۸۴ نفر از هر یک‌میلیون نفر رسید. بر اساس آمار رسمی که توسط انتشارات آنلاین Our World in Data گردآوری شده، این رقم اواخر ژوئن ۴۶ نفر بود. تعداد مبتلایان در آمریکای‌شمالی به‌حدود ۳۰۰ نفر در یک میلیون نفر افزایش یافته که پیش از این فقط ۴۰ نفر در این مقیاس بود. این شاخص برای اروپا هم از ۵۰ نفر به‌۱۷۰ نفر و برای آسیا از ۳۰ نفر به‌۶۰ نفر رسیده ‌است. اکثر کشورهای اصلی مصرف‌کننده در حال‌حاضر در چنگ موج سوم یا چهارم ابتلا از زمان شروع همه‌گیری هستند یا برای مهار همه‌گیری‌های محلی می‌جنگند. در پاسخ، بسیاری از دولت‌ها برخی محدودیت‌های فاصله اجتماعی را مجددا وضع کرده‌اند و برنامه کاهش قرنطینه و ممنوعیت سفر را به‌تعویق انداخته‌اند. در همین حال، کسب و کارها بازگشت برنامه‌ریزی شده به‌کار حضوری در دفاتر مرکزی را به‌تعویق انداخته‌اند. کمپ بر این باور است که اگر کووید-۱۹ مانند دیگر بیماری‌های تنفسی رفتار کند، طی پاییز و زمستان در نیمکره شمالی سریع‌تر شیوع پیدا خواهد کرد؛ یعنی زمانی‌که مدارس و دانشگاه‌ها مجددا باز خواهند شد، اختلاط اجتماعی بیش‌تر می‌شود و فعالیت‌ها به‌محیط‌های سربسته منتقل می‌شود.

  پروازها در‌ماه‌های آینده عادی نمی‌شوند

به‌دلیل کامل‌نشدن برنامه‌های واکسیناسیون و کنترل ضعیف انتقال ویروسی، بیش‌تر دولت‌ها بعید است که در چند‌ماه آینده محدودیت‌های باقی‌مانده برای سفر را بردارند. بنابراین‌ از سرگیری پروازهای طولانی مسافربری که انتظار می‌رفت در نیمه دوم ۲۰۲۱ اتفاق بیفتد، حالا احتمالا در پایان این سال یا در سال ۲۰۲۲ افزایش یابند. به‌همین دلیل، شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای طولانی انجام می‌دهند مانند یونایتد ایرلاینز، آمریکن ایرلاینز و گروه اینترنشنال ایرلاینز (مالک بریتیش ایرویز و ایبریا) از اوایل ژوئن شاهد کاهش ارزش سهام‌شان بوده‌اند. بازدهی اوراق کوتاه و بلندمدت خزانه‌داری آمریکا همچنین در همین دوره پایین آمد، به‌همین دلیل سرمایه‌گذاران انتظار تاثیر پایدار اپیدمی را بر بخش‌هایی از بخش خدمات دارند. بازار نفت برای مدتی اثبات‌کرد که مقاوم است اما بهای برنت که در اوایل جولای به‌پیک خود رسیده بود، پس از آن پیوسته تحت‌فشار مداوم و تدریجی نزولی بوده‌است. قیمت‌ماه آینده برنت که در دو‌ماه منتهی به‌۵ جولای بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته بود، حالا در دو‌ماه منتهی به‌۱۸ آگوست ۶ درصد پایین آمده‌است. همچنین اختلاف قیمت ۶‌ماهه قراردادهای آتی برنت از وارونگی ۵۸/ ۴دلار در هر بشکه به‌۵/ ۲ دلار بر بشکه رسید که به‌معنای این است که معامله‌گران انتظار کاهش کوچک‌تر موجودی‌های نفت را دارند. با این حال‌ موجودی نفت انبارهای آمریکا در هفته منتهی به‌۱۳ آگوست کاهش بیش از انتظاری را تجربه‌کرد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات آمریکا، موجودی نفت این کشور در این بازه ۲/ ۳میلیون بشکه پایین آمد. این در حالی است که برآورد می‌شد میزان افت موجودی‌ها ۱/ ۱ میلیون بشکه باشد. به‌این ترتیب، این موجودی‌ها به‌پایین‌ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۰ رسیدند. کمپ در پایان تحلیل خود عنوان می‌کند که تا وقتی‌ که دولت‌ها به‌دلیل نرخ شیوع پایین کرونا بتوانند به‌راحتی محدودیت‌ پروازهای مسافربری را کاهش دهند، قیمت نفت احتمالا رشد نخواهد کرد.