گروه نفت و پتروشیمی: در پی تداوم اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های این کشور، بهای نفت دبلیو تی‌آی آمریکا نیز به تاثیر از اوضاع کنونی بین افزایش و کاهش قیمت در نوسان است. از سویی تعطیلی دو هفته گذشته دولت آمریکا باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور و کاهش تقاضا بوده است، به نحوی که بهای نفت آمریکا به پایین ترین قیمت خود نسبت به هفته‌های گذشته رسید. از سوی دیگر، انتظار می‌رود با عدم موافقت جمهوری‌خواهان با لایحه بودجه و افزایش بدهی‌ها تا ۱۶ اکتبر، اقتصاد آمریکا در معرض ورشکستگی کامل قرار گیرد که در این صورت این شرایط نه تنها رکود اقتصادی آمریکا را دامن می‌زند، بلکه به سایر کشورها و بازارهای مالی جهان نیز رسوخ پیدا خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، وضعیت سیاسی ایالات متحده به مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بازار نفت تبدیل شده است و هرچه به آخرین مهلت رای‌گیری درباره افزایش سقف بدهی‌ها نزدیک می‌شویم، ریسک بازارها افزایش می‌یابد. هرچند در این مدت اوباما تا حدی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و دموکرات‌های کنگره به افزایش کوتاه‌مدت سقف بدهی‌ها تا سال آینده رای مثبت داده‌اند، ولی با این وجود جمهوری‌خواهان همچنان بر طبل مخالفت می‌کوبند. به گفته تحلیلگران علت اصلی مخالفت جمهوری‌خواهان، نشان دادن ناتوانی دولت اوباما و دموکرات‌ها به مردم آمریکا در اداره بحران کنونی و گرفتن امتیاز به منظور پیروزی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری است، اگرچه بنا بر نظر‌سنجی‌های مختلف مردم آمریکا جمهوری‌خواهان را مقصر اصلی تعطیلی دولت می‌دانند.

با این حال بهای معاملات آتی روز گذشته با وجود افزایش نیم درصد در روز سه‌شنبه، دیروز نیز به میزان ۳/۰ درصد افزایش یافت. در این میان میزان ذخایر نفت آمریکا به دلیل کاهش تقاضا در هفته گذشته افزایش یافته است که این امر نیز در کاهش قیمت طی روزهای اخیر بی‌تاثیر نبوده است.

روز گذشته در بورس لندن، نفت برنت دریای شمال به موازات بازارهای نفت آمریکا و هم جهت با نوسانات نفت دبلیو‌تی‌آی، نوسانات متقاوتی را تجربه کرد. اگرچه در ساعات ابتدایی با کاهش اندکی مواجه شد و به زیر ۱۱۰ دلار رسید، ولی در ساعات میانی روز کاهش قیمت ساعات اولیه را تا حدی جبران کرد و به ۱۱۰ دلار در هربشکه بازگشت. نفت آمریکا نیز اگرچه با نوسانات متعددی مواجه بود، ولی مانند روز سه‌شنبه، در کانال ۱۰۳ دلار باقی ماند.

با این حال بازارهای آتی نفت آمریکا و برنت روز گذشته روندهای متفاوتی را تجربه کردند. نفت آمریکا تحویل نوامبر با ۲۳ سنت افزایش، ۷۵/۱۰۳ دلار در هر بشکه معامله شد، ولی نفت برنت با ۱۳ سنت کاهش به ۰۳/۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.