در حالی که افزایش تولید نفت شیل آمریکا قیمت مورد نظر اوپک برای نفت را تهدید می‌کند انتظار می‌رود نشست امروز اوپک روی این موضوع و همچنین رشد تولید از سوی برخی اعضای این سازمان متمرکز شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک سال قبل، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۳ به دلیل کاهش تقاضای جهانی و افزایش تولید نفت شیل آمریکا کاهش خواهد یافت، اما به‌رغم افزایش میزان تولید نفت عربستان به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز در فصل تابستان، قیمت‌های جهانی نفت همچنان در نزدیکی بالاترین قیمت‌های تاریخ بازار نفت باقی مانده است. قیمت متوسط سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۳ برای سومین سال متوالی بیش از ۱۰۵ دلار بوده است، یعنی چهار برابر قیمت یک دهه قبل. رابرت مک نالی، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا و متخصص در امور بازار نفت در این باره گفت: «رشد تولید آمریکا تا حدی جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته است.» وی افزود: «ما هیجان در بازار را در سطح پایین حفظ کرده‌ایم... و این به نظر من بازاری نیست که به خوبی مدیریت شده باشد.»
بر‌اساس این گزارش مصرف نفت به صورت آهسته اما مداوم در حال رشد است. روز سه‌شنبه قیمت نفت در واکنش به خبر رشد شاخص‌های تولید در چین و آمریکا بیش از میزان پیش‌بینی افزایش یافت و قیمت نفت خام آمریکا به ۹۴دلار و ۱۲ سنت و قیمت نفت برنت به ۱۱۱ دلار و ۴۱ سنت رسید. ادوارد مورس، رییس بخش تحقیقات کالاهای جهانی در سیتی بانک گفت: میزان تولید نفت کشورهای غیر‌عضو اوپک می‌تواند ۵/۱ تا ۸/۱ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. وی افزود: «رشد میزان تولید کشورهای غیر‌عضو اوپک برای تامین رشد تقاضا کافی است. همچنین میزان ذخایر نفتی کشورهای صنعتی تکافوی تامین نفت مورد نیاز ۵۸ روز جهان را دارد که این میزان بیش از متوسط ۵ ساله است. با توجه به افزایش میزان تولید نفت آمریکا، عربستان در حال ارائه تخفیف در فروش بخشی از نفت است تا بتواند سهم خود از بازار را حفظ کند.»
عامل بزرگ‌تری که توانایی اوپک در کنترل قیمت‌ها را تهدید می‌کند، از داخل سازمان است. در لیبی ناآرامی‌ها موجب تعطیلی بنادر و اکثر میادین نفتی شده است. اما کاهش تنش‌ها می‌تواند موجب بازگشت ناگهانی یک میلیون بشکه در روز نفت با کیفیت به بازار شود.
اگر عراق بتواند وضعیت امنیتی را در نزدیکی میادین جنوبی خود بهبود ببخشد و از خطوط لوله نفتی محافظت کند، ممکن است میزان صادرات نفت این کشور ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. منطقه خودمختار کردستان عراق نیز به تازگی قراردادی را برای افزایش صادرات نفت به ترکیه منعقد کرده است. مورس افزود: اوپک ناگزیر خواهد بود برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها روزانه ۲ میلیون بشکه دیگر از بازار حذف کند. برای برخی کشورها بالا بودن قیمت نفت اهمیت ویژه ای دارد. مورس در ادامه گفت: «در حال حاضر فشاری در اوپک در زمینه تولید وجود ندارد... قیمت‌ها به میزان کافی برای همه بالا است، به جز ایران.» اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در سال آینده میلادی حدود ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.
اگر اگر نکنید!
فایننشیال تایمز، نیز دیروز در گزارشی اعلام کرد: علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که روز دوشنبه برای شرکت در نشست اوپک وارد وین شده بود، کاهش تولید نفت عربستان را رد کرده است.
وزیر نفت عربستان در واکنش به سوالی در مورد اینکه آیا عربستان باید تولید خود را کاهش دهد یا صادرات خود را به‌منظور وفق دادن با رشد تولید در کشورهای دیگر پایین بیاورد، لبخند زد و با اشاره دست آن را رد کرد. وی گفت: «بازار در بهترین وضعیت ممکن قرار دارد. تقاضا عالی است، رشد اقتصادی در حال افزایش است، شما دیگر چه می‌خواهید؟.»
اعضای اوپک شامل ایران، عراق و عربستان به‌همراه دیگر تولیدکنندگان بزرگ آمریکای لاتین و آفریقا مجموعا حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند که حدود یک‌سوم نفت مورد نیاز جهان است. اوپک هر سال دو نشست برگزار می‌کند و در این نشست‌ها وضعیت بازار و تصمیم گیری در مورد تغییر در میزان تولید کشورهای عضو بررسی می‌شود.
قیمت متوسط نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۸ دلار و ۵۰ سنت بوده و همواره بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه قرار گرفته است که مطابق با هدف‌گذاری غیررسمی اوپک در بخش اعظمی از سه سال گذشته بوده است. اما پیش‌بینی می‌شود که رشد سریع میزان تولید نفت در آمریکا سهم اوپک از بازار را در سال آینده کاهش دهد و احتمالا اوپک مجبور باشد میزان تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای خود را کاهش دهد. النعیمی در واکنش به سوالات خبرنگاران در حالی که می‌خندید، گفت: «لبخند بزنید، خوشبین باشید، بدبینی را فراموش کنید، وضعیت جهان خوب خواهد بود.» علاوه بر رشد تولید آمریکا، اوپک ممکن است با تهدید افزایش سریع تولید نفت برخی اعضای خود نظیر عراق و ایران نیز مواجه باشد. اگر ایران بتواند به توافق نهایی با غرب برای لغو همه تحریم‌ها دست یابد، ممکن است به‌سرعت میزان صادرات نفت این کشور افزایش یابد.