گروه بنگاه‌ها: متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نصب عرشه فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی را ۳۰ اردیبهشت با موفقیت به پایان رساندند. انجام عملیات نصب در مدت ۴ روز رکورد مناسبی را برای بزرگ‌ترین شرکت فراساحلی کشور به ارمغان آورده است. به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، در حال حاضر عرشه ۲۷۳۰ تنی فاز ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی روی جکت این فاز در خلیج فارس قرار گرفته و عملیات جوشکاری عرشه به پایه‌های جکت در حال اجرا است. با انجام پروژه نصب این عرشه که کارفرمای آن شرکت نفت و گاز پارس است، تاسیسات دریایی نصب دو عرشه (فازهای ۱۸ و ۱۶) از مجموع ۵ عرشه فازهای پارس جنوبی (۱۵، ۱۶، ۱۸ ، ۱۲ بی و ۱۲ سی) را در بهار امسال به انجام رسانده است.

مدیر پروژه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی در شرکت تاسیسات دریایی، در این خصوص تصریح کرد: با انجام عملیات راه‌اندازی این عرشه که آبان ماه امسال انجام می‌شود، بالغ بر یک میلیارد فوت مکعب به ظرفیت گاز تولیدی کشور افزوده خواهد شد.

آرش کوهلی افزود: با بهره‌برداری گاز از این فاز، بالغ بر ۱۷ میلیون مترمکعب گاز فازهای ۶ تا ۸ این میدان که تاکنون شیرین‌سازی شده و در پالایشگاه فاز ۱۶ مورد فرآورش قرار می‌گرفت، با گاز تولیدی مربوط به سکوی فاز ۱۶ جایگزین خواهد شد.

براساس این گزارش، شرکت تاسیسات دریایی، عملیات بارگیری، حمل و نصب این سکو که به‌دست کارشناسان شرکت ایزوایکو در یارد کشتی سازی خلیج‌فارس ساخته می‌شد را با موفقیت به انجام رساند و با توجه به فعالیت‌های در دست اجرا، عملیات تکمیلی و همچنین نصب پل و مشعل این سکو نیز تا شنبه (سوم خردادماه) به پایان خواهد رسید.

مدیر پروژه این فاز، انجام عملیات نصب این عرشه سنگین را در مدت ۴ روز رکورد مناسبی دانسته و ادامه داد: جکت این فاز نیز به‌دست کارشناسان شرکت IOEC در سال ۸۸ نصب شده بود و بعد از انجام عملیات بارگیری این سازه و حمل آن از سوی شناور ابوذر ۱۱۰، عملیات نصب سازه با شناور جرثقیل‌دار ۵۰۰۰ تنی با موفقیت به انجام رسیده است.