با صادرات نفت ایران مشکل نداریم

گروه نفت و پتروشیمی: در پی انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه «میانگین میزان صادرات نفت ایران طی پنج ماهی که از توافق موقت ژنو می‌گذرد بالای یک میلیون بشکه است»، آمریکا اعلام کرد که با میزان صادرات نفت ایران مشکلی ندارد. به گزارش خبرگزاری «یونایتد پرس‌اینترنشنال»، جین ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت: ایران طبق مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو عمل کرده است. بر اساس این توافق‌نامه ایران می‌تواند روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر کند. وی در یک کنفرانس خبری گفت: ما با مقدار صادرات نفت خام ایران که به‌طور متوسط روزانه بین یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است، مشکلی نداریم. به گزارش «ایسنا»، ساکی افزود: ایران در حال عمل کردن به تعهدات خود است و البته واشنگتن به دقت روی اوضاع نظارت دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، این در حالی است که طی هفته گذشته مقامات نفتی کشورمان گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش صادرات نفت ایران را رد کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئن به شکل قابل توجهی کاهش یافته و مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است. در پی انتشار این خبر محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: میانگین روزانه مقدار صادرات نفت خام ایران حدود یک میلیون بشکه است و نوسانات در مقدار صادرات نفت امری طبیعی و عادی است.

وی دلیل کاهش نسبی صادرات نفت در ماه گذشته را کاهش صادرات به هند و چین عنوان کرد و گفت: کاهش مقطعی صادرات نفت به این کشورها طبیعی است، در واقع صادرات نفت خام در دوره‌هایی کاهش یا افزایش دارد که این نوسان صادرات، کاهش محسوب نمی‌شود؛ چرا‌که ممکن است پالایشگاه طرف قرارداد به دلایل فنی در یک ماه دریافت نفت خام خود را کاهش دهد، اما به‌طور کل متوسط دریافت نفت را طبق قرارداد رعایت می‌کند. از طرفی آمار گمرک ایران از میزان صادرات میعانات گازی نشان می‌دهد که طی ماه ژوئن صادرات کشورمان بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. بنابر این میزان صادرات نفت ایران بنا به گفته مسوولان کشورمان و آمار منتشر شده گمرک از میزان صادرات نفت احتمالا چیزی حدود ۵/۱ میلیون بشکه در روز است.

در این بین باید در نظر داشت که حتی اگر گزارش آژانس بین‌المللی از میزان صادرات نفت دقیق باشد، باز میانگین صادرات نفت ایران در مدت گذشته از توافق ژنو بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

اوپک: درآمد نفتی ایران در ۲ سال گذشته نصف شده است

در این بین سازمان کشور‌های صادرکننده نفت اوپک در تازه‌ترین بولتن آماری سالانه خود اعلام کرد که تحریم‌ها درآمد نفتی ایران را طی ۲ سال گذشته تقریبا نصف کرده است.

این امر یکی از نکاتی است که دولت یازدهم در بسته پیشنهادی‌اش که به تازگی برای خروج از رکود اقتصاد منتشر کرده، آورده است. در دولت گذشته پیش از آنکه تحریم‌ها علیه کشورمان شدت یابد، با افزایش قیمت نفت و میزان صادرات آن پول هنگفتی به بودجه کشور وارد شد به‌طوری‌که به عقیده دولت یازدهم «در این دوره افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش درآمدهای نفتی باعث شد وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی افزایش یابد و دولت برای شروع طرح‌های اقتصادی بلندپروازانه مانند طرح بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر یا اجرای طرح پرداخت یارانه گسترده به مردم به‌رغم وجود کسری بزرگ در آن، جرات زیادی پیدا کند.»

اما اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ و نصف شدن صادرات نفت درآمدهای ارزی را با مشکل مواجه کرد، البته کاهش سرمایه‌گذاری و مشکلات مدیریتی در بخش نفت به‌طور مثال تغییر چهار وزیر و دو سرپرست در دوره ۸ ساله از عوامل و مشکلات داخلی کشور بود که باعث کاهش میزان تولید این محصول طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ شد، به طوری که طی این دوره حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت ایران کاسته شد و اقتصاد کشورمان را با ضرباتی مواجه کرد که به طور قطع جبران آن نیازمند عزمی بلند و گذشت زمان است.

اوپک در تازه‌ترین گزارش آماری سالانه خود اعلام کرد که درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۳ به ۶۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۱ که ۱۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بود، ۴۶ درصد کاهش یافته است. همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه صادرات نفت فروش نفت خام ایران را در سال ۲۰۱۳ به میزان ۴۲ درصد نسبت به سال قبل‌تر کاهش داده است. این در حالی است که کاهش درآمد صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ تا حد زیادی بر اثر افزایش بهای نفت جبران شده است.

در این مدت تولید نفت نیز با مشکل مواجه شده است به طوری که ایران که پیش از تحریم‌ها در رتبه دوم اوپک قرار داشت با کاهش تولید نفت به رتبه سوم، چهارم و حتی در مقطعی در رتبه پنجم رسید. در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ایران در ماه ژوئن با تولید روزانه ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار بشکه نفت در رتبه پنجم اوپک قرار گرفت. بر اساس این گزارش تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن روزانه با ۲۷ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه مه به روزانه ۲ میلیون و ۷۳۱ هزار بشکه در روز رسیده است. این آمار نشان می‌دهد ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۴ پس از عربستان، عراق، امارات و کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت بوده است. کسب رتبه پنجم در اوپک در حالی رخ می‌دهد که همواره مردان نفتی کشورمان بر افزایش تولید و ظرفیت آن تاکید کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد افزایش تولید و بازگشت به دوران طلایی نفت در کشورمان مشمول گذشت زمان باشد.

ایران در سال ۲۰۱۳ دومین تولیدکننده نفت اوپک شد

بولتن آماری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در عین حال اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه به‌طور متوسط سه میلیون و ۵۷۵ هزار بشکه نفت تولید کرده است. بر‌اساس این گزارش تولید نفت ایران در سال گذشته با ۴/۴درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۲ به سه میلیون و ۵۷۵ هزار بشکه در روز رسیده است. با این حساب ایران در سال گذشته پس از عربستان که روزانه ۹ میلیون و ۶۳۷ هزار بشکه نفت تولید کرده دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است. همچنین در این فهرست ایران پس از عربستان، روسیه و آمریکا چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بوده است. روسیه سال گذشته روزانه ۱۰ میلیون و ۱۴۶ هزار بشکه و آمریکا روزانه هفت میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه نفت تولید کرده‌اند.