تنش‌های ژئوپلیتیک و بحران در بازار نفت

کاهش ذخایر استراتژیک ایالات متحده، سقوط هواپیمای مالزیایی و تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب سبب افزایش دو دلاری قیمت نفت خام آمریکا در روز پنجشنبه و افت اندک قیمت در روز جمعه در حدود ۶ سنت شد. پس از چند هفته روند کاهشی قیمت نفت، آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را برای نخستین بار علیه شرکت‌های بزرگ نفتی روسی از جمله روسنفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت این کشور، اعلام کرد که این مساله آغازگر افزایش شدید قیمت‌ها بود. همچنین تشدید حمله نظامیان رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه سبب نگرانی معامله‌گران نفتی شد و قیمت این کالای حیاتی را دچار نوسان کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آغاز حمله زمینی نظامیان صهیونیست به نوار غزه و تداوم کشتار فلسطینیان سبب افزایش قیمت نفت در ابتدای معاملات روز جمعه (٢٧ تیر) شد و اگرچه این قیمت در ادامه کمی کاهش یافت اما همچنان در بالاترین میزان در یک هفته گذشته قرار دارد. بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام برنت روز جمعه با کاهش ٦٥ سنتی نسبت به پنجشنبه به ۲۴/۱۰۷ دلار برای هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با ٦سنت کاهش به ۱۳/۱۰۳ دلار رسید.

به گزارش شانا، کارشناسان کاهش نسبی قیمت‌ها در روز جمعه را به‌دلیل نزدیک شدن به تعطیلات پایان هفته بازارهای معاملاتی می‌دانند. جوزف پسیلیکو، معاون موسسه جفریز بچ آمریکا گفت: با رسیدن به پایان هفته، افراد تمایل دارند تا مقادیری وجه نقد خود را حفظ کنند. با این حال، قیمت نفت خام آمریکا پس از چند هفته کاهش، توانست از میانگین ١٠٠ روزه و ٢٠٠ روزه خود عبور کند.

بر پایه این گزارش، با تشدید حمله نظامیان رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گسترش خشونت‌ها در خاورمیانه، حق بیمه ریسک جهانی نیز افزایش داشته است و سرمایه‌گذاران نگران سرایت ناآرامی‌ها به سایر کشورهای منطقه و بروز وقفه در روند تامین نفت هستند.

سقوط یک هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین و ادعای کی‌یف مبنی بر هدف قرار گرفتن این هواپیما از سوی استقلال‌طلبان حامی روسیه نیز منجر به تشدید تنش‌ها بین مسکو و غرب و در نتیجه سرعت گرفتن روند افزایشی قیمت نفت و طلا شد.

فیل فلین، تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز گروپ آمریکا در این‌باره گفت: نگرانی‌هایی از اقدام متقابل روسیه (علیه تحریم‌های آمریکا) وجود دارد. ممکن است آنها عصبانی شوند و صادرات نفت یا گاز طبیعی را قطع کنند و ما دچار کمبود انرژی شویم.

این گزارش حاکی است، روز چهارشنبه (٢٥ تیرماه ٩٣) اعلام خبر کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به‌دلیل افزایش فعالیت پالایشگاه‌های این کشور نیز سبب افزایش ۲۴/۱ دلاری قیمت نفت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام آمریکا شب پنجشنبه، ٢٦ تیرماه و در پی سقوط یک هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین و تشدید تنش‌های میان روسیه و غرب از یک‌ سو و اعلام تحریم‌های تازه آمریکا علیه شرکت‌های نفتی روسی از سوی دیگر، بیش از دو دلار افزایش یافت. قیمت نفت خام آمریکا که از ٢٠ ژوئن تا ١٥ ژوئیه با کاهش ٩ دلاری قیمت به ۰۱/۹۹ دلار در هر بشکه رسیده بود، هم‌اکنون قیمت ۱۹/۱۰۳ دلار در هر بشکه را تجربه می‌کند.

در این بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از افت سهم و تولید خود در سال ٢٠١٣ میلادی خبر داد. به گزارش داوجونز از لندن، اوپک در بولتن آماری سالانه خود که روز جمعه ٢٧ تیر منتشر شد، اعلام کرد که تولید نفت خام این سازمان و سهمش از بازار نفت در سال گذشته میلادی به‌دلیل افزایش تولید شیل اویل (نفت رسی) آمریکا کاهش یافت. در این بولتن آمده است که تولید نفت خام این سازمان در سال ٢٠١٣ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن ۵/۲درصد کاهش یافت.

بنا بر این گزارش، سهم اوپک از کل تولید جهانی نفت خام در سال ٢٠١٣ میلادی به‌طور میانگین ۴/۴۳درصد و کمتر از ۶/۴۴درصد سال ٢٠١٢ بوده است. تولید جهانی نفت و تقاضا برای این ماده سال گذشته افزایش یافت اما رقیبان اوپک، به‌ویژه آمریکا با افزایش تولید نامتعارف نفت، این سهم بازار را در اختیار گرفتند. اوپک در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرده بود که افت تقاضا برای نفت این سازمان سال آینده میلادی ادامه می‌یابد و احتمال می‌رود این افت روزانه ٣٠٠ هزار بشکه باشد.