گروه نفت و پتروشیمی: با گذشت چند ماه از اخراج شرکت ملی نفت چین از طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به عملکرد ضعیف شرکت‌های چینی درصنعت نفت ایران از احتمال انتقال اطلاعات توسط این شرکت خبر داد. علی ماجدی در این خصوص گفت: براساس شنیده‌های ما این اتفاق رخ داده است. وی همچنین ادامه حضور چینی‌ها در صنعت نفت ایران را مشروط به رعایت معیارها و شرایط ایران دانست. در مهرماه سال ١٣٨٨، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش ۵/۲ میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین امضا شد و در نهایت با توجه به تغییرهای اعمال شده در طرح جامع توسعه(MDP)، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده، توسعه میدان (RMDP) آغاز شد.

اما شرکت CNPCI به دلیل عملکرد نامطلوب و وقت‌کشی در اردیبهشت ماه سال جاری پس از تذکر و اخطارهای متعدد از طرح توسعه این میدان خلع ید شد.

با اخراج شرکت CNPCI که در قسمت عراقی این میدان نیز فعالیت دارد، اخباری مبنی بر جاسوسی شرکت مزبور جهت توسعه میدان آزادگان جنوبی در بخش عراقی آن منتشر شد که اکنون با تایید ضمنی معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت مواجه شده است.

ماجدی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه بر اساس شنیده‌های ما این اتفاق رخ داده است، تاکید کرد: البته اثبات این قضیه کار آسانی نیست زیرا این میدان مشترک است و تعدادی از چاه‌ها در طرف ایرانی و تعدادی از چاه‌ها نیز در طرف عراقی حفاری شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که یک شرکت در دو طرف یک میدان مشترک حضور دارد قطعا محرمانه بودن قراردادها را باید رعایت کند. شرکت چینی که هم در طرف ایرانی میدان آزادگان جنوبی و هم در کنسرسیوم طرف عراقی این میدان حضور دارد نباید از اطلاعات این طرف میدان برای کشور دیگر استفاده کند، اما اثبات اینکه از اطلاعات موجود در طرف ایران، برای توسعه همین میدان مشترک در طرف دیگر بهره‌برداری شده، به سادگی امکان‌پذیر نیست.

علی ماجدی در خصوص عملکرد شرکت‌های چینی در صنعت نفت ایران گفت: چینی‌ها در مقایسه با برخی شرکت‌های اروپایی که در ایران مشغول فعالیت بودند، عملکرد ضعیف‎تری داشته‌اند.

وی در‌خصوص ماندگاری چینی‌ها در صنعت نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها اظهار کرد: ما صراحتا به چینی‌ها اعلام کرده‌ایم که دو تقاضا از آنها داریم، اول اینکه برنامه زمان‌بندی را در توسعه میادین نفت و گاز به طور دقیق رعایت کنند و دوم آنکه کیفیت کار خود را بالا ببرند.

شرکت CNPCI چین با وجود اخراج از طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی کماکان در نیمه شمالی میدان نفتی آزادگان فعالیت دارد که بر اساس گزارش اخیر شرکت مهندسی و توسعه نفتی در طرح توسعه آزادگان شمالی به کار خود شتاب داده است. علاوه بر این، هم‌اکنون شرکت ساینوپک چین هم در طرح توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران که با کشور عراق مشترک بوده فعالیت می‌کند که توسعه و افزایش تولید نفت در این میدان با تاخیر همراه است.